SKN TELEFON (I)

Tilbake til søk
TELEFON (I)
Har du bilder til dette skipet, send dem gjerne til oss: Sandefjordshistorie team
Nasjonalitet
Norge
Off nr Nummer ikke registert
Kallesignal HNKC
Byggeår 1878/05
Bruttotonn/BT 228
Nettotonn/NT 212
Dødvekt/TDW 340
Skrog LOA 184,2'
Skrog LBP 114,2'
Bredde 26,4'
Dybde (i riss) 12,2'
Skipsbeskrivelse Seilskip Skonnert
Skipsfunksjon/bruk Fartøy for stykkgods
Hastighet Hastighet ikke registert
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
Maskin-/motortype Seil Skip
Maskin-/motorytelse
Maskin-/motordetaljer Seilskip, skonnertbrigg
Maskin-/motorbygger
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
1878 - 1988
Norge
1904 - 1907
Norge
Verft Stub Verven
Sted Sandefjord
Reg havn Sandefjord

1878 Bygget som skonnertbrigg TELEFON på Stubverven, Sandefjord for regning av Albert Grøn, Sandefjord. Levert i mai. Skipper var A. Berggren (1878-1891).
1884 Utsatt for havari.
1888 Solgt til Peter Anton Grøn m. fl., Sandefjord.
1904 Igjen overtatt av Albert Grøn m.fl., Sandefjord.
1907 Videre solgt til A/S Telefon (W. Holby), Lysaker, Kristiania.
1908 Registreringshavn endret til Tønsberg.
Grunnstøtte 17/09 ved Norddeble på Færøyane i storm og drev i land. Reddet og brakt til Kongshavn og slipp satt, men slippen havarerte. 23/11 reddet for annen gang og brakt flott. Ankom 23/12 til Husø ved Tønsberg for reparasjon.
1909 Ombygget.
1911 Grunnstøtte 19/07 i Lervigsfjorden på Færøyane på reise fra Grangemouth, UK til Funding Hvalstasjon med kull.

1878 Built as schooner brig TELEFON at Stubverven, Sandefjord for the account of Albert Grøn, Sandefjord. Delivered in May. Master was A. Berggren (1878-1891).
1884 Exposed to breakdowns.
1888 Sold to Peter Anton Grøn and others, Sandefjord.
1904 Again taken over by Albert Grøn and others, Sandefjord.
1907 Further sold to A/S Telefon (W. Holby), Lysaker, Kristiania.
1908 Port of registration changed to Tønsberg.
Grounded on 17/09 at Norddeble in the Faroe Islands in a storm and drifted ashore. Rescued and brought to Kongshavn and slipped, but the slipway broke down. 23/11 saved for the second time and afloated. Arrived 23/12 at Husø near Tønsberg for repairs.
1909 Reconstructed.
1911 Grounded on 19/07 in Lerwicksfiord on the Faroe Islands on a journey from Grangemouth, UK to Funding Whaling Station with coal.

 

Ingen bilder er lagret for denne båten

1878-,1891 A. Berggren
1897 H. O. Hansen 1897
1905 H. Samuelsen 1905
-1911 L. Antonisen -1911
Kilde: Boken “Seilskip i Sandar og Sandefjord", www.skipet.no
Utarbeidet av: Samlet og bearbeidet av Ragnar Iversen
   
https://www.sandefjordshistorie.no