D/S SKRAMSTAD (II)

Tilbake til søk
SKRAMSTAD (II)
Nasjonalitet
Norge
Skipstype Dampskip
Off nr 5602331
Klassifisering DnV +1A1
Kallesignal MCDB
Byggeår 1905/01
Leveringsmåned Januar
Byggenr 54
Bruttotonn/BT 1.413
Nettotonn/NT 995
Skrog LOA L: 231,7'
Bredde 35,2’
Dybde (i riss) 20,5’
Skipsbeskrivelse Dampskip
Skipsfunksjon/bruk Fartøy for stykkgods/general cargo
Hastighet 8,0
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
Lasthåndtering Type ikke registert
Kjeletype 1 x hoveddampkjele (ildrørskjel / fire tube boiler) m/dim.: 14,9’ x 10,6’. 3 fyrganger. Samlet heteflate 2.155 kv/ft. Arbeidstrykk 170 PSI
Kjelebygger Nylands Værksted, Kristiania (Oslo), Norge
Hjelpemaskineri Maskineri ikke registert
El-kraft Type ikke registert
Navigasjonsutstyr Sekstant, kart, kompass og kronometer
Manøvreringssystem Dampdrevet styremaskin
Kommunikasjonsutstyr Flagg, lyd og semaforering.
Maskin-/motortype 1 x Dampmaskin
Maskin-/motorytelse
Maskin-/motordetaljer Dampmaskin, 3-trinns ekspansjon, 3-syl., dia. 16,5"-27,0"-44,0", slag 33,0", 129 NHK
Maskin-/motorbygger Nylands Værksted, Kristiania (Oslo), Norge
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
1905 - 1907
Norge
Sted Sandefjord
Reg havn Sandefjord

1905 Bygget som DS SKRAMSTAD (II) på Framnæs mek. Værksted på regning av A. F. Klaveness, Sverdstad, Sandefjord.

Det første fartøy bygget på Framnæs mek. Værksted som hadde elektrisitet og lys om bord. Overlevert i januar.

1907 Rederiet A. F. Klaveness & Co. flyttet til Lysaker, Kristiania

1910 SKRAMSTAD omregistrert til skipsregisteret i Kristiania (Oslo).

1913 Solgt til Cia. Argentina de Nav. de la Patagonia (Jose Menendez), Buenos Aires, Argentina. Omdøpt ATLANTICO

1916 Solgt til Soc. Anon. Importadora y Exportadora de la Patagonia, Buenos Aires. Registrert i Buenos Aires, Argentina.

1938 Solgt til Sociedad Anonima Navegacao Parana Santa Catharina, Rio de Janeiro, Brasil.

1942 Overtatt av Compania Navegacao e Commercio Pan-Americana, Rio de Janeiro, Brasil.

1954 Hugget i Brasil i april.

1905 Built as DS SKRAMSTAD (II) at Framnæs mek. Værksted for A. F. Klaveness, Sverdstad, Sandefjord.

The first vessel built on Framnæs mek. Værksted that had electricity and lights on board. Delivered in January.

1907 Shipping Company A. F. Klaveness & Co. moved to Lysaker, Kristiania

1910 SKRAMSTAD re-registered to the ship register in Kristiania (Oslo).

1913 Sold to Cia. Argentina de Nav. de la Patagonia (Jose Menendez), Buenos Aires, Argentina. Renamed ATLANTICO.

1916 Sold to Soc. Anon. Importer and Exporter of Patagonia, Buenos Aires. Registered in Buenos Aires, Argentina.

1938 Sold to Sociedad Anonima Navegacao Parana Santa Catharina, Rio de Janeiro, Brazil.

1942 Taken over by Compania Navegacao e Commercio Pan-Americana, Rio de Janeiro, Brazil.

1954 Broken up in Brazil in April.

  • SKRAMSTAD

    SKRAMSTAD
Kilde: «Gamle» Lardex arkiv, skipshistorie.net, Lloyds reg. 1934/35
Utarbeidet av: Per Sundfær og Ragnar Iversen (skipshistorie.net)
   
https://www.sandefjordshistorie.no