MS/FLK JUAN PERON

Tilbake til søk
JUAN PERON
Har du bilder til dette skipet, send dem gjerne til oss: Sandefjordshistorie team
Nasjonalitet
Argentina
Off nr 5082601
Kallesignal LPKN
Byggeår 1951/11
Leveringsmåned November
Bruttotonn/BT 24.570
Nettotonn/NT 16.146
Skrog LOA L: 648,1'
Bredde 80,3'
Dybde (i riss) 59,9'
Skipsbeskrivelse Motorskip Flytende Kokeri
Skipsfunksjon/bruk Fartøy for bearbeiding av hval
Hastighet Hastighet ikke registert
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
Sted Belfast
Reg havn Buenos Aires

1951 Bygget som flytende kokeri JUAN PERON av Harland & Wolff Ltd., Belfast for Cia. Argentina de Pesca SA, Buenos Aires, Argentina. Overlevert i november. Aldri i drift som hvalkokeri.
1952 Solgt til Argentinian Governement
1953 04.05. Solgt til Yacimentos Petroliferos Fiscales, Buenos Aires, Argentina 04/05. Omdøpt CRUZ DEL SUR
1967 Solgt til The Southern Cross Co. Ltd. (Flour Corp.), Monrovia, Lib.
1969 Ankom 03/11 Mitsubishi Heavy Industries Ltd., Yokohama for ombygging til to drilling-skip.
1970 Overdelen levert som drilling barge WESTERN OFFSHORE VII 9.457 brt. Underdelen levert som drilling ship WESTERN OFFSHORE VIII
1985 Fremdeles i fart
 

Ingen bilder er lagret for denne båten

Kaskelotten nr. 28: April 2002 - 9. årgang
Under krigen sikret britisk-fødte Alfredo R. L. Ryan seg aksjemajoriteten i selskapet og kastet det gamle styret med Tornquist i spissen. Aksjekapitalen ble utvidet, og Ryan hadde store planer for den videre utvikling. Høsten 1947 kontraherte Pesca et kokeri på 25.000 brt. fra Harland & Wolff sammen med ti hvalbåter i Japan og fem fra Smith’s Dock.
Ryans planer falt sammen med visjonene til Argentinas diktator, Juan Peron, om å gjøre landet til en stormakt. Ambisjonene møtte sterk motstand fra norsk og britisk hold,- Norge nektet Pesca å forhyre hvalfangere til den nye ekspedisjonen.
Kokeriet var kjølstrakt i juni 1949 og ble levert i oktober 1951 som ”Juan Peron”, et år forsinket, uten kokeri-utrustning. Pesca var i mellomtiden kommet i økonomiske vanskeligheter og ble snart overtatt av den argentinske stat, fire av hvalbåtene fra Smith’s Dock ble holdt tilbake av verkstedet og i stedet solgt til Salvesen og Kosmos. Det eneste konkrete resultat av Ryans ærgjerrige planer ble en ny hvalbåt til Grytviken, ”C A Larsen”, som eneste nye båt etter 1930. Pesca fikk beholde sitt gamle skorsteinsmerke gjennom transaksjonene; grå skorstein med svart topp og tre ringer med de argentinske fargene, blå-hvit-blå.
Rederiflagget var mer moderne; rødt flagg med en stilisert hvit fisk og bokstavene CAP i blått.
 

   
https://www.sandefjordshistorie.no