D/S KAPRINO (1)

Tilbake til søk
KAPRINO (1)
Nasjonalitet
Norge
Skipstype Dampskip
Off nr 1137852
Klassifisering DnV +1A1
Kallesignal JVHP
Byggeår 1888/08
Leveringsmåned August
Byggenr 287
Bruttotonn/BT 2.066,62
Nettotonn/NT 1.329,21
Dødvekt/TDW 3.000
Skrog LOA L: 275,2' (83,88 m)
Bredde 37,0' (11,27 m)
Dybde (i riss) 19,0' (5,79 m)
Skipsbeskrivelse Dampskip
Skipsfunksjon/bruk Fartøy for stykkgods/general cargo
Hastighet ca. 10,0 knop
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
Lasthåndtering Type ikke registert
Kjeletype 2 x hoveddampkjel (ildrørskjel/fire tube boiler), dim.: 12,5’ x 10,3’ , kullfyrt, m/3 fyrganger. Arbeidstrykk 160 psi.
Kjelebygger J. Dickinson, Sunderland, England.
Hjelpemaskineri Maskineri ikke registert
El-kraft Type ikke registert
Navigasjonsutstyr Sekstant, kart, kompass og kronometer
Manøvreringssystem Dampdrevet styremaskin
Kommunikasjonsutstyr Utstyr ikke registert
Maskin-/motortype 1 x Dampmaskin
Maskin-/motorytelse
Maskin-/motordetaljer
Maskin-/motorbygger J. Dickinson, Sunderland, England.
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft

1888 Bygget som NORDKAP av Raylton Dixon & Co., Cleveland Dockyard, Middlesbrough, UK for Harloff & Bøe, Bergen. Sjøsatt 24/07, ferdigstilt i september.
1894 Harloff & Bøe med flere, Bergen ble eiere.
1907 Solgt til Partr. Harloff & Rødseth, Bergen.
1915 Solgt til B. Stolt-Nielsen, Haugesund i mars. Omdøpt til CAPTO.
1916 Solgt i mars til D/S A/S Kap (Carl Wildhagen), Sandefjord. Omdøpt til KAPRINO.
1917 Overtatt av The Shipping Controller (W. S. Miller & Co.), London, UK.
1919 Tilbakelevert eierne.
1920 Solgt til Suarez y Ullarqui, Bilbao, Spania. Omdøpt til FELIX.
1921 Solgt til J. Suarez (F. C. Garralda), Bilbao. Omdøpt til JACINTO SUAREZ.
1926 Solgt til Areizaga y Larrea, Bilbao. Omdøpt til FELIPE. Videresolgt til Viuda de Felipe Astorqui, Bilbao.
Sank 03/09 samme år etter kollisjon med britiske TS EL URUGUAYO i den engelske kanalen mens hun var på reise fra Rotterdam, Nederland til Cadiz, Spania med kull.

Fremdrift: 1 x stempel dampmaskin (steam reciprocating), tre-trinns ekspansjon (triple exp.), 3-sylindret, syl. dia.: 20,0”-33,0” 54,0”, slag/stroke: 39,0”. 180 NHK (900 IHK) Bygget ved John Dickinson, Sunderland, England.

1888 Built as NORDKAP at Raylton Dixon & Co., Middlesbrough, UK for Harloff & Bøe, Bergen. Launched 24/07, completed in September.
1894 Harloff & Bøe and others, Bergen became owners.
1907 Sold to Partr. Harloff & Rødseth, Bergen.
1915 Sold to B. Stolt-Nielsen, Haugesund in March. Renamed CAPTO.
1916 Sold in March to D/S A/S Kap (Carl Wildhagen), Sandefjord. Renamed KAPRINO.
1917 Taken over by The Shipping Controller (W. S. Miller & Co.), London, UK.
1919 Returned to owners.
1920 Sold to Suarez y Ullarqui, Bilbao, Spain. Renamed FELIX.
1921 Sold to J. Suarez (F. C. Garralda), Bilbao. Renamed JACINTO SUAREZ.
1926 Sold to Areizaga y Larrea, Bilbao. Renamed FELIPE. Resold to Viuda de Felipe Astorqui, Bilbao.
Sank 03/09 the same year after a collision with british TS EL URUGUAYO in the english Channel when on a voyage from Rotterdam, Netherland to Cadiz, Spain with coal.

  • KAPRINO (1)

    KAPRINO (1)
Kilde: Starke, Lloyd’s, Arne Sognnes, www.skipshistorie.net
Utarbeidet av: Samlet og bearbeidet av Ragnar Iversen og Per Sundfær
   
https://www.sandefjordshistorie.no