MS ABILITY

Tilbake til søk
ABILITY
Har du bilder til dette skipet, send dem gjerne til oss: Sandefjordshistorie team
Nasjonalitet
Norge (NSI)
Skipstype Motorskip
Off nr 7610048
Klassifisering Lloyd’s +100A1 Ice 1C.
Kallesignal LAOY5
Byggeår 1978/04
Byggenr 593
Bruttotonn/BT 2.822
Nettotonn/NT 1.528
Dødvekt/TDW 4.245 T.
Skrog LOA Loa: 89,7m-Lbp: 83,2m-B: 14,2m-D: 8,84m-Dypg.: 6,039m.
Skipsbeskrivelse Motorskip
Skipsfunksjon/bruk Funksjon ikke registert
Hastighet 12,5 knop
Drivstoffkapasitet 9,5 t/døgn.
Lasthåndtering 2 lasterom med 2 luker.
Kjeletype Bygger ikke registert
Kjelebygger Bygger ikke registert
Hjelpemaskineri 2 x dieselgen. hver 108 kW. 1 x dieselgen. 90 kW.
El-kraft 306kW/415VAC/50Hz.
Navigasjonsutstyr Utstyr ikke registert
Manøvreringssystem 1 x thruster forut på 147 kW.
Kommunikasjonsutstyr Utstyr ikke registert
Maskin-/motordetaljer
Maskin-/motorbygger Alpha Diesel A/S, Fredrikshavn, Danmark.
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
Sted Goole
Reg havn Bergen

1978 Bygget som STABILITY av Goole Shipbuilding &
Repairing Co. Ltd, Goole, England for F. T. Everard & Sons
Ltd, London, England. Launched 09/02, levert i april.
1988 Skadet 20/01 i kollisjon med russiske MS AKADEMIK N.
VAVILOV
mens hun var på reise fra Chatham, England til
Antwerpen, Belgia. Fortsatte reisen til Antwerpen.
1989 Registrert i Nassau, Bahamas.
2000 Solgt til CH Shipping Handelsbolag, Karlshamn, Sverige
(Sunbay Management A/S), Bergen. Omdøpt til ABILITY.
2006 Solgt til Ability Shipping Europe A/B, Sigtuna, Sverige
(M. Hannestad A/S, Halden), Bergen.
2007 Solgt til KA Shipping Ltd, Nicosia, Kypros (M. Hannestad
A/S, Halden), Bergen.
2008 Solgt til Saltron Co. Ltd, Gibraltar (M. Hannestad A/S,
Halden), Bergen.
2010 Fikk 24/01 brann i maskinrommet i Fehmarnbelt ca. 3
nm nord for Fehmarn, Tyskland (54.35N-11.05Ø) mens hun
var på reise fra Terneuzen, Nederland til Sölvesborg, Sverige.
Mannskapet forsøkte å slukke brannen med CO2 systemet men
lyktes ikke. Ved hjelp av patruljebåten  HAVRUEN, politibåten
BAD DUBEN og rednings skipet WILHELM KAISEN ble
brannen slukket sent samme dag. Slept av taubåt BUGSIER
16
til Rostock, Tyskland. Grunnen til brannen var et brukket
brennstoff rør. Kondemnert.
Ankom 27/04 til Esbjerg, Danmark for hugging.

1978 Built as STABILITY by Goole Shipbuilding & Repairing
Co. Ltd, Goole, England for F. T. Everard & Sons Ltd, London,
England. Launched 09/02, delivered in April.
1988 Damaged 30/01 in collision with Russian MS AKADEMIK
N. VAVILOV
whilst on a voyage from Chatham, England to
Antwerp, Belgium. Continued the voyage to Antwerp.
1989 Registered in Nassau, Bahamas.
2000 Sold to CH Shipping Handelsbolag, Karlshamn, Sweden
(Sunbay Management A/S), Bergen. Renamed ABILITY.
2006 Sold to Ability Shipping Europe A/B, Sigtuna, Sweden
(M. Hannestad A/S, Halden), Bergen.
2007 Sold to KA Shipping Ltd, Nicosia, Cyprus (M. Hannestad
A/S, Halden), Bergen.
2008 Sold to Saltron Co. Ltd, Gibraltar (M. Hannestad A/S,
Halden), Bergen.
2010 Caught fire 24/01 in the engine room in the Fehmarnbelt
3 miles north of Fehmarn, Germany (54.35N-11.05E) whilst on
a voyage from Terneuzen, Netherlands to Sölvesborg, Sweden.
Initial attempts by crew to extinguish blaze using CO2
proved unsuccessful. By assistance from patrol vessel
HAVRUEN, police boat BAD DUBEN and rescue ship
WILHELM KAISEN was the blaze under control later the same
day. Taken in tow by tug BUGSIER 16 to Rostock, Germany.
Cause of fire was ruptured fuel line. Condemned.
Arrived 27/04 at Esbjerg, Denmark for demolition.

Ingen bilder er lagret for denne båten

Kilde: DnV, Starke, Lloyd’s, Skipet 2/85 ved Arne Ingar Tandberg. Samlet og bearbeidet av Steinar Norheim.
Utarbeidet av: Steinar Norheim.
   
https://www.sandefjordshistorie.no