EMU
Har du bilder til dette skipet, send dem gjerne til oss: Sandefjordshistorie team
Nasjonalitet
Norge
Skipstype Dampskip
Off nr 5406810
Klassifisering DnV +1A1
Kallesignal LERX
Byggeår 1949/10
Byggenr 157
Bruttotonn/BT 2.146
Nettotonn/NT 1.070
Dødvekt/TDW 3.600 T.
Skrog LOA L: 309,5’-B: 46,2’-D: 18,6’-Dypg.: 18’ 04".
Skipsbeskrivelse Dampskip
Skipsfunksjon/bruk Funksjon ikke registert
Hastighet 12,0 knop.
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
Lasthåndtering 5 lasterom med 5 luker. 11 bommer; 1 x 15t, 10 x 5t. 10 vinsjer
Kjeletype 2 x oljefyrte vannrørskjeler (oil fired water tube boilers) med kunstig trekk og overheter. Arbeidtrykk 235 psi, overheter ed arbeidstrykk 220 Psi. Total heteflate 4.939 ft².
Kjelebygger Foster Wheeler Corp., New York, NY, USA.
Hjelpemaskineri Maskineri ikke registert
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
Sted Stavanger
Reg havn Norge

1949 Bygget som EMU av Rosenberg Mekaniske Verksted A/S, Stavanger for Skibs A/S Abu (Magnus Konow & Co.), Oslo.
Sjøsatt 31/05, ferdigstilt i oktober.
1954 Solgt til Hannestads Rederi A/S (Finn Hannestad), Halden.
1955 Solgt til Rederi-A/S Norsk Transatlantic & A/S Mabella (Karl Bruusgaard), Oslo. Omdøpt til MAROSA.
1959 Solgt i september til Alfred I. Thommesen & Arne Hiltvedt (Alfred I. Thommesen), Arendal.
Omdøpt til THOMHILL.
1962 Solgt til G. S. Efthyamidis Shipping Enterprises (Constantinos Efthyamidis), Piraeus, Hellas.
Omdøpt til KNOSSOS.
1974 Ankom 14/04 til Split, Jugoslavia for hugging ved Brodospas.

1949 Built as EMU by Rosenberg Mekaniske Verksted A/S, Stavanger for Skibs A/S Abu (Magnus Konow & Co.), Oslo.
Launched 31/05, completed in October.
1954 Sold to Hannestads Rederi A/S (Finn Hannestad), Halden.
1955 Sold to Rederi-A/S Norsk Transatlantic & A/S Mabella (Karl Bruusgaard), Oslo. Renamed MAROSA.
1959 Sold in September to Alfred I. Thommesen & Arne Hiltvedt (Alfred I. Thommesen), Arendal. Renamed
THOMHILL.
1962 Sold to G. S. Efthyamidis Shipping Enterprises (Constantinos Efthyamidis), Piraeus, Greece. Renamed
KNOSSOS.
1974 Arrived 14/04 at Split, Yugoslavia for demolition by Brodospas.

Ingen bilder er lagret for denne båten

Kilde: DnV, Starke, Lloyd’s, Skipet 2/85 ved Arne Ingar Tandberg.
Utarbeidet av: Steinar Norheim.
   
https://www.sandefjordshistorie.no