D/S RANDULF HANSEN

Tilbake til søk
RANDULF HANSEN
Har du bilder til dette skipet, send dem gjerne til oss: Sandefjordshistorie team
Nasjonalitet
 Fredrikshald
Skipstype Dampskip
Off nr 5606042
Klassifisering DnV +1A1
Kallesignal MVGJ / LEIN
Byggeår 1923
Byggenr 3
Bruttotonn/BT 1.522
Nettotonn/NT 905
Dødvekt/TDW 2.470 T.
Skrog LOA L: 252,8’-B: 38,2’-D: 18,0’.
Skipsbeskrivelse Dampskip
Skipsfunksjon/bruk Funksjon ikke registert
Hastighet Hastighet ikke registert
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
Lasthåndtering 4 luker. 7 bommer. 7 vinsjer.
Kjeletype 2 x dampkjeler (boilers), hver med dim. 13,0’ x 10,4’ og 3 fyrganger. Samlet heteflate 3.200 ft². Arbeidstrykk 180 psi.
Kjelebygger Bygger ikke registert
Hjelpemaskineri Maskineri ikke registert
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
1923 -
Norge
Sted Grimstad, Fevig
Reg havn Norge

1919 Bygging begynte i 4. kvartal ved Randolphs
Skipsbyggeri A/S, Grimstad for ukjent rederi i Bergen.
1920 Arbeidet stanset i 4. kvartal før sjøsetting.
1923 Solgt til Wiel & Amundsen, Fredrikshald. Arbeidet
fortsatte. Sjøsatt 29/04, levert i august som RANDULF
HANSEN
til Wiel & Amundsen, Fredrikshald.
1924 Solgt i januar til D/S A/S Laly (C. T. Gogstad), Oslo.
Omdøpt til LALY.
1937 Solgt 09/12 til Finska Ångfartygs A/B (EFFOA),
Helsingfors, Finland. Omdøpt til TAURUS.
1945 Levert 30/01 som krigsskadeserstatning til Baltic
Shipping Co., Leningrad, SSSR. Omdøpt til TIHVIN.
1947 Overtatt av SSSR’s Marine som transportskip.
Omdøpt til KOLA.
1963
Strøket fra Marineregisteret.

 

 

1919 Construction began in 4. quarter at Randolphs
Skipsbyggeri A/S, Grimstad for unknown owner in Bergen.
1920 Work ceased before launching in 4. quarter.
1923 Sold to Wiel & Amundsen, Fredrikshald. Work
continued. Launched 29/04, delivered in August as
RANDULF HANSEN til Wiel & Amundsen, Fredrikshald.
1924 Sold in January to D/S A/S Laly (C. T. Gogstad),
Oslo. Renamed LALY.
1937 Sold 09/12 to Finska Ångfartygs A/B (EFFOA),
Helsingfors, Finland. Renamed TAURUS.
1945 Delivered 30/01 as war indemnity to Baltic Shipping
Co., Leningrad, USSR. Renamed TIHVIN.
1947 Taken over by SSSR’s Navy as transport vessel.
Renamed KOLA.
1963
Stricken from Naval List.

Ingen bilder er lagret for denne båten

Kilde: DnV, Lloyd’s, Starke, Skipet 4/84 ved Arne Ingar Tandberg.
Utarbeidet av: Samlet og bearbeidet av Steinar Norheim.
   
https://www.sandefjordshistorie.no