D/S REIDAR

Tilbake til søk
REIDAR
Har du bilder til dette skipet, send dem gjerne til oss: Sandefjordshistorie team
Nasjonalitet
Skipstype Dampskip
Off nr 5602122
Klassifisering DnV +1A1
Kallesignal MBNG
Byggeår 1903
Byggenr 313
Bruttotonn/BT 3.574
Nettotonn/NT 2.276
Dødvekt/TDW 6.280 T.
Skrog LOA L: 340,0’-B: 50,2’-D: 22,7’.
Skipsbeskrivelse Dampskip
Skipsfunksjon/bruk Funksjon ikke registert
Hastighet 10,0 knop.
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
Lasthåndtering Turrettskrog.
Kjeletype 2 x dampkjeler (boilers), hver med dim. 15,8’ x 11,0’ og 2 fyrganger. Arbeidstrykk 160 psi. Bygget av Blair & Co., Stockton, England.
Kjelebygger Bygger ikke registert
Hjelpemaskineri Maskineri ikke registert
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
Sted Sunderland, Pallion
Reg havn Norge

1903 Bygget som REIDAR av William Doxford & Sons Ltd,
Pallion, Sunderland, England for A/S D/S Reidar (Wiel &
Amundsen), Fredrikshald. Sjøsatt 19/11, levert i desember.
1915 Solgt i oktober til A/S Reidar (Finn Friis & C. O.
Lund), Drammen.
1918 Stanset og sprengt 17/03 av den tyske ubåten U 155
(Korvettenkapitan Erich Eckelmann) i posisjon 37.41N-
15.45V mens hun var på reise fra New York, NY, USA til
Gibraltar for ordre med 5.114 t hvetemel. Det ble skutt
etter livbåtene, så de måtte sette av før alle var kommet
fra borde. 2. maskinist Thomas Olsen, fyrbøterne Karl
Flodin & Anton Cherichovsky kom ikke med og omkom
mens kaptein Kristen Knutsen ble såret i ryggen.
Den 22/03 ble de tatt opp av britiske SS WEIMAR. Kaptein
Knutsen døde av skadene 23/03. De overlevende ble
landsatt i Falmouth, Cornwall 26/03.

 

 

1903 Built as REIDAR by William Doxford & Sons Ltd,
Pallion, Sunderland, England for A/S D/S Reidar (Wiel &
Amundsen), Fredrikshald. Launched 19/11, delivered in
December.
1915 Sold in October to A/S Reidar (Finn Friis & C. O.
Lund), Drammen.
1918 Captured and scuttled with explosives 17/03 by the
German submarine U 155 (Korvettenkapitan Erich
Eckelmann)
in position 37.41N-15.45W whilst on a voyage
from New York, NY, USA to Gibraltar for order with 5.114 t
flour. It was fired against the lifeboats, and they have to
leave before all crew was aboard. 2nd Engineer Thomas
Olsen, Firemen Karl Flodin & Anton Cherichovsky was lost
and the Master Kristen Knutsen was injured.
They was taken up by British SS WEIMAR. Captain
Knutsen died of the injuries 23/03. The surviviors was
landed at Falmouth, Cornwall 26/03.

Ingen bilder er lagret for denne båten

Kilde: DnV, Lloyd’s, Starke, Skipet 4/84 ved Arne Ingar Tandberg. Sjøforklaringer over Krigsforliste Norske Skibe i 1918.
Utarbeidet av: Samlet og bearbeidet av Steinar Norheim.
   
https://www.sandefjordshistorie.no