M/T NORVINN

Tilbake til søk
NORVINN
Nasjonalitet
Norge
Skipstype Motor Tanker
Off nr 5527823
Klassifisering DnV +1A1 Tankskip for Oljelast
Kallesignal LJHS
Byggeår 1930
Leveringsmåned November
Byggenr 641
Bruttotonn/BT 6.569
Nettotonn/NT 3.833
Dødvekt/TDW 10.476
Skrog LOA 128,32 m
Bredde 17,83 m
Dypgående 8,07 m
Skipsbeskrivelse Beskrivelse ikke registert
Skipsfunksjon/bruk Fartøy for råoljelast
Hastighet 11,0 knop
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
Lasthåndtering Type ikke registert
Kjeletype 2 x hjelpekjeler (ildrørskjel/fire tube boilers «Scotts-type»), oljefyrt, arbeidstrykk: 110 PSI
Kjelebygger Bygger ikke registert
Hjelpemaskineri Maskineri ikke registert
Maskin-/motortype 1 x Dieselmotor
Maskin-/motorytelse
Maskin-/motordetaljer Doxford, 2-takt, enkeltv., 4-sylindret, syl. dim.: 600 x 2.320 mm, 678 NHK
Maskin-/motorbygger Barclay, Curle & Company Ltd., Glasgow, Skottland
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
Sted Glasgow
Reg havn Sandefjord

1930 Bygget som motortanker NORVINN ved Barclay Curle & Company, Whiteinch, Glasgow, UK for Rasmussen og Moes Rederi A/S (Rasmussen & Moe), Sandefjord. Sjøsatt 26/08-1930 som bygg nr. 641. Overlevert i november.
Grunnet dårlig rate ved levering, gikk hun i direkte i opplag den første tiden.
1933 Ankommer Sandefjord 01/03 for dokking og reparasjon. Avgikk 12/03.
1934 Nytt kallesignal: LDQS
1935 Ankom Sandefjord og la til på Framnæs mek. 31/01 for dokking og vedlikehold. Avgikk Sandefjord 02/03.
Avgikk Oxelösund 01/05 på reise til Sandefjord 05/05.
1936 I januar ble rederiet Viking Tanker Company Limited etablert i London. Overført til Tanker Corporation (Johan Rasmussen & Co A/S, Sandefjord, disponenter), Panama. Datterselskap av Viking Tanker Co Ltd, London. Nytt kallesignal: HPGC
1937 Benyttes til transportskip for tyske kokeri JAN WELLEM for sesongen 1937/38. Gikk fra Aruba mot Sydishavet i slutten av november.
1938 Ankom 08/11 til Sandefjord for dokking og vedlikehold. Avgikk byen 16/11.
1940 For krigstiden, se link til Warsailors: NORVINN
1946 Ankom Sandefjord for verksted opphold 07/03. Forlot Sandefjord 28/05.
1949 Ankom Sandefjord 07/05 for dokking og vedlikehold. Avgikk Sandefjord 08/06. Tilbake til Verkstedet 11/10 til 28/10. Solgt til Hvalfangerselskapet Norge A/S (Chr. Nielsen & Co. A/S), Oslo. Omdøpt SOLGLIMT og registrert i Larvik.
1957 Solgt til Sped. Italiane Marit. Terrestri, Genoa, Italia og omdøpt til PIETRO MARTINI av Genoa.
1966 Solgt til opphugging. Hugging begynte i La Spezia, Italia 26/02-1966.

Maskineri:
Dieselmotor, Doxford. 2-takt/enkeltv., 4-sylinder, syl. dim.: 600 x 2.320 mm. Doxford bygget ved Barcley, Curle & Co. Ltd, Glasgow, Scotland.

 

 

1930 Built as motor tanker NORVINN by Barclay Curle & Company, Whiteinch, Glasgow, UK for Rasmussen og Moes Rederi A/S (Rasmussen & Moe), Sandefjord. Sjøsatt 26/08-1930 som bygg nr. 641. Overlevert i november.
1936 Transferred to the Tanker Corporation (Johan Rasmussen & Co A/S, Sandefjord, managers), Panama. A subsidiary of the Viking Tanker Co Ltd, London.
1937 Used as supply vessel for the German whaling factory  JAN WELLEM for season of 1937/38. Left Aruba heading for the Southern Seas at end of Novembre.
1940 For WWII activity, see link to Warsailors: NORVINN
1949 Sold to Hvalfangerselskapet Norge A/S (Chr. Nielsen & Co. A/S, Oslo). Renamed SOLGLIMT and registered in Larvik.
1957 Sold to Sped. Italiane Marit. Terrestri, Genoa, Italy renamed PIETRO MARTINI and registered in Genoa.
1966 Sold for breaking. Breaking began in La Spezia, Italy 26/02-1966

  • NORVINN

    NORVINN
  • NORVINN

    NORVINN
  • NORVINN

    NORVINN
  • NORVINN

    NORVINN
Kilde: DnV reg-1935 & 1953, Lloyds, Starke
Utarbeidet av: Ragnar Iversen
   
https://www.sandefjordshistorie.no