MS OCEAN QUEEN (II)

Tilbake til søk
OCEAN QUEEN (II)
Nasjonalitet
Norge
Skipstype Motorskip
Off nr 5174791
Klassifisering DnV +1A1
Kallesignal LJQJ
Byggeår 1950/02
Leveringsmåned Februar
Byggenr 137
Bruttotonn/BT 2.523
Nettotonn/NT 1.359
Dødvekt/TDW 3.063
Skrog LOA 363,6’
Skrog LBP 344,8’
Bredde 49,4’
Dypgående 20,8’
Dybde (i riss) 29,9’
Skipsbeskrivelse Motorskip
Skipsfunksjon/bruk Fartøy for stykkgods og fryselast
Hastighet 15,5 knop (17,4 knop på prøvetur)
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
Lasthåndtering 4 x lasterom hver med en luke. 4 x lastebommer 3 tonn og 4 x lastebommer 5 tonn betjent av 8 x el. drevet vinsjer. Lugarer for 12 passasjerer. 184.640 kub/ft kjølerom isolert med kornet kork og kork i plater. -15 gr. C i alle rom.
Kjeletype 1 x dampkjel, oljefyrt (Oil fired),
Kjelebygger Bygger ikke registert
Hjelpemaskineri 3 x dieselgen., hver 350 kW. 1 x dieselgen. (nød) 10 kW
El-kraft 1.050kW/220VDC
Navigasjonsutstyr Peileapparat, ekkolodd og gyrokompass. Ikke utstyrt med radar som ny.
Manøvreringssystem System ikke registert
Kommunikasjonsutstyr Radiotelefoni/telegrafi (Wireless).
Maskin-/motortype 1 x Dieselmotor
Maskin-/motorytelse
Maskin-/motordetaljer Nordberg, 2-takt, enkeltv., 6-sylindret, syl. dim.: 29,0" x 40", 3.635 BHK v/145 o/min.
Maskin-/motorbygger Nordberg Mfg. Co., Milwaukee, Usa
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
1950 - 1951
Norge
Sted Sandefjord
Reg havn Bergen

1950 Bygget som motorskip OCEAN QUEEN ved A/S Framnæs mek. Værksted, Sandefjord (137) for A/S D/S Mathilda (Jacob Christensen), Bergen. Sjøsatt 05/05-1949. Bygget for fruktfart, stykkgods og passasjerer. Ferdigstilt og overlevert i februar 1950.
I Sandefjords Blad 25/02 betegnet som «en av de vakreste båter bygget ved Framnæs». Passasjer salongen var tegnet av arkitekt Roald Amundsen, Bergen og utsmykket med et keramikkrelieff av Ståle Kyllingstad.
Kaptein v/avgang var Kåre Sørensen og maskinsjef var Agnar H. Mikkelsen.
1951 Solgt til Villain & Fassio & Cia. SpA., Italia, omdøpt JOLE FASSIO
1970 Solgt til Partenofrigo S.A., Italia, omdøpt FRIGO NAPOLI. Videre solgt til Saudi Lines (Mohamed Abubakur Bakhashab), Jeddah, Saudi-Arabia, omdøpt NAJD
1974 Totalskadd av brann 27/06-1974 mens skipet lå i Jeddah, Saudi Arabia og losset oljekaker. Skipet ble rent på land og kantret. Betraktet som tapt, og deretter kondemnert.

1950 Built as motor ship OCEAN QUEEN by A/S Framnæs mek. Værksted, Sandefjord (137) for A/S D/S Mathilda (Jacob Christensen), Bergen. Launched on 05/05-1949. Completed and delivered in February 1950.
In local newspaper Sandefjords Blad 25/02 described as "one of the most beautiful boats built at Framnæs". The passenger lounge was designed by architect Roald Amundsen, Bergen and decorated with a ceramic relief by Ståle Kyllingstad.
The outgoing captain was Kåre Sørensen and the chief engineer was Agnar H. Mikkelsen.
1951 Sold to Villain & Fassio & Cia. SpA., Italia, renamed JOLE FASSIO
1970 Sold to Partenofrigo S.A., Italia, renamed FRIGO NAPOLI. Re-sold to Saudi Lines Lines (Mohamed Abubakur Bakhashab), Jeddah, Saudi-Arabia, renamed NAJD
1974 Total damage by fire 27/06-1974 whilst at port of Jeddah, Saudi Arabia for discharging oil cake. She was beached and capsized. Considered as a total loss and condemned.

  • OCEAN QUEEN (II)

    OCEAN QUEEN (II)
  • OCEAN QUEEN (2)

    OCEAN QUEEN (2)
  • OCEAN QUEEN (2)

    OCEAN QUEEN (2)
  • OCEAN QUEEN (II)

    OCEAN QUEEN (II)
  • OCEAN QUEEN (2)

    OCEAN QUEEN (2)
  • OCEAN QUEEN (II)

    OCEAN QUEEN (II)
  • OCEAN QUEEN (II)

    OCEAN QUEEN (II)
38 pers, 1-manns og dels 2-manns lugarer.
Mannskap pr. 1950/02
Kaptein Kåre Sørensen
1. styrmann Sandrup Larsen
2. styrmann Othelius Olsen
3. styrmann Leif Kristoffersen
Telegrafist Sigvald Koldal
Maskinsjef Agnar H. Mikkelsen
2. maskinist Johan O
Kilde: Starke, Lloyd’s, DnV,.Sandefjords Blad, Sverre Johansen, Arne Sognnes notater
Utarbeidet av: Samlet og bearbeidet av Per Sundfær, Steinar Norheim og Ragnar Iversen
   
https://www.sandefjordshistorie.no