MS OCEAN QUEEN (II)
Tilbake til søk
1950 Bygget som motorskip OCEAN QUEEN ved A/S Framnæs mek. Værksted, Sandefjord (137) for A/S D/S Mathilda (Jacob Christensen), Bergen. Sjøsatt 05/05-1949. Bygget for fruktfart, stykkgods og passasjerer. Ferdigstilt og overlevert i februar 1950.
I Sandefjords Blad 25/02 betegnet som «en av de vakreste båter bygget ved Framnæs». Passasjer salongen var tegnet av arkitekt Roald Amundsen, Bergen og utsmykket med et keramikkrelieff av Ståle Kyllingstad.
Kaptein v/avgang var Kåre Sørensen og maskinsjef var Agnar H. Mikkelsen.
1951 Solgt til Villain & Fassio & Cia. SpA., Italia, omdøpt JOLE FASSIO
1970 Solgt til Partenofrigo S.A., Italia, omdøpt FRIGO NAPOLI. Videre solgt til Saudi Lines (Mohamed Abubakur Bakhashab), Jeddah, Saudi-Arabia, omdøpt NAJD
1974 Totalskadd av brann 27/06-1974 mens skipet lå i Jeddah, Saudi Arabia og losset oljekaker. Skipet ble rent på land og kantret. Betraktet som tapt, og deretter kondemnert.
1950 Built as motor ship OCEAN QUEEN by A/S Framnæs mek. Værksted, Sandefjord (137) for A/S D/S Mathilda (Jacob Christensen), Bergen. Launched on 05/05-1949. Completed and delivered in February 1950.
In local newspaper Sandefjords Blad 25/02 described as "one of the most beautiful boats built at Framnæs". The passenger lounge was designed by architect Roald Amundsen, Bergen and decorated with a ceramic relief by Ståle Kyllingstad.
The outgoing captain was Kåre Sørensen and the chief engineer was Agnar H. Mikkelsen.
1951 Sold to Villain & Fassio & Cia. SpA., Italia, renamed JOLE FASSIO
1970 Sold to Partenofrigo S.A., Italia, renamed FRIGO NAPOLI. Re-sold to Saudi Lines Lines (Mohamed Abubakur Bakhashab), Jeddah, Saudi-Arabia, renamed NAJD
1974 Total damage by fire 27/06-1974 whilst at port of Jeddah, Saudi Arabia for discharging oil cake. She was beached and capsized. Considered as a total loss and condemned.
Mannskap pr. 1950/02
Kaptein Kåre Sørensen
1. styrmann Sandrup Larsen
2. styrmann Othelius Olsen
3. styrmann Leif Kristoffersen
Telegrafist Sigvald Koldal
Maskinsjef Agnar H. Mikkelsen
2. maskinist Johan O