PEPE
Nasjonalitet
Norge
Skipstype Motor Tanker
Off nr Nummer ikke registert
Klassifisering DnV +1A1 Tankskip for oljelast
Kallesignal JXHR
Byggeår 1958
Leveringsmåned Desember
Byggenr 609
Bruttotonn/BT 12.628
Nettotonn/NT 7.257
Dødvekt/TDW 19.600 T
Skrog LOA 170,5 m
Bredde 21,94 m
Dypgående 9,19 m
Skipsbeskrivelse Beskrivelse ikke registert
Skipsfunksjon/bruk Tankskip
Hastighet 14
Drivstoffkapasitet 2 x dieselgeneratorer, hver 455 BHK, 1 x dampgenerator, 200 BHK
Lasthåndtering 27 x lastoljetanker (9S, 9C og 9B). 1 x pumperom m/4 lastoljepumper, total kapasitet 4.000 kub.mtr/time
Kjeletype Bygger ikke registert
Kjelebygger Bygger ikke registert
Hjelpemaskineri Maskineri ikke registert
El-kraft 800kW/440-220VAC/60Hz
Navigasjonsutstyr Utstyr ikke registert
Manøvreringssystem System ikke registert
Kommunikasjonsutstyr Utstyr ikke registert
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
Sted Sted ikke registrert
Reg havn Tønsberg


1959 Bygget som BELMAR av Verolme Scheepswerf, Alblasserdam, Nederland for Skips-A/S Oiltank (Georg Veflings Rederi), Tønsberg. Sjøsatt 03/10, levert i desember.

1962 Solgt til Skibs-A/S Excelsior (Bendt Rasmussen), Kristiansand. Omdøpt til BENWELL.

1968 Fikk brann i maskinrommet 19/05 under lossing ved Pulau Bukom, Singapore. Maskinrommet ble oversvømt grunnet lekk fra pakkbokser som var ødelagt under brannen så skipet sank ved kai. Hevet kort tid etter og slept til Singapore. Solgt ”as is – where is” til A/S Pelagos (Svend Foyn Bruun), Tønsberg. Slept til Hong Kong og reparert ved Taikoo Drydock & Engineering Co. Ltd, Hong Kong. Omdøpt til PEDRO.

1973 Solgt til Melas Maritime Co. Ltd (KEF Management Co. S.A., Piraeus, Hellas), Famagusta, Kypros. Levert 22/05 i Piraeus. Omdøpt til KEF EAGLE.

1975 Solgt i oktober til Guardia Ocxeanica Nav. S.A. (Clew Bay Ship. Co. Inc.), Piraeus. Omdøpt til HOPE SKY.

1978 Solgt i oktober til Armadores Transoceanikos S.A., Panama (Hellas Petroleum Corp.), Piraeus. Omdøpt til AEGEON.

1980 Solgt til Oryx Shipping Corp. (Aegis Ship. Co. Ltd), Piraeus. Omdøpt til ORYX.

1984 Lagt opp 22/06 ved Piraeus.

1985 Solgt til skrap for USD 75/LDT til Spania. Ankom 13/05 under slep til Castellon, Spania for hugging som begynte 12/06 ved Isaac Manuel Varela Davalillo.



Maskineri

Deselmotor 2SA - 9 cylindere diam.700x1200mm. MAN bygget ved Verolme Machinef. Ijsselmonde, Nederland.

1959 Built as motor tanker BELMAR by Verolme Sceepswerf Ablasserdam N.V., Ablasserdam, Holland for Skips-A/S Oiltank (Georg Vefling), Tønsberg. Launched on 03/10-1959, completed in December. 1962 Sold to Skibs-A/S Excelsior (Bendt Rasmussen), Kristiansand. Renamed BENWELL. 1968 Engineroom damaged by fire on 19/05-1968, during discharging in Pulau Bukom. Sat on seabed. Refloated shortly after and broght to Singapore anchorage. Sold to Hvalfanger-A/S Pelagos (Svend Foyn Bruun), Tønsberg. Repaired in Hong Kong, renamed PEDRO. 1973 Sold to Melas Maritime Co.Ltd., Kypros, renamed KEF EAGLE. 1975 Sold to Guardia Oceanica Navegacion S.A. (c/o Clew Bay Shipping Co., Inc.), Piræus, Hellas. Renamed HOPE SKY. 1978 Sold to Armadores Transoceanikos S.A., Hellas, renamed AEGEON. 1980 Sold to Oryx Shipping Corp., Hellas, renamed ORYX. 1984 Går i opplag i Piræus 22/06-1984. 1985 Sold to breaking. Arrived Castellon, Spain under tow on 13/05-1985. Broken up in Castellon.
  • PEPE

    PEPE
Kilde: Kilde: Dnv reg.1961, Miramar Shipindex. Arne Sognnes notater.Sist oppdatert: 29/12-2009 (RI/OL)
   
https://www.sandefjordshistorie.no