MS THORSORIENT (ex VIGAN)

Tilbake til søk
THORSORIENT (ex VIGAN)
Nasjonalitet
Norge
Skipstype Motorskip
Off nr 5380132
Klassifisering DnV +1A1
Kallesignal LAGQ
Byggeår 1951/03
Leveringsmåned Mars
Byggenr 330
Bruttotonn/BT 5.684
Nettotonn/NT 3.284
Dødvekt/TDW 9.250
Skrog LOA 462,2’ (140,87 m)
Skrog LBP 441,4’ (134,53 m)
Bredde 61,7’ (18,80 m)
Dypgående 26’ 4¼’ (8,01 m).
Dybde (i riss) 29,3’ (8,93 m)
Skipsbeskrivelse Motorskip
Skipsfunksjon/bruk Fartøy for stykkgods, frukt og passasjerer
Hastighet 16,0 knop/bunkerskapasitet: 1.303 Mt
Drivstoffkapasitet 23,0 t/d
Lasthåndtering 6 x lasterom m/6 luker. Lastekapasitet 606.000 kub.ft inkludert 18.810 kub.ft i 3 kjølerom på mellomdekk, 22.690 kub.ft i 2 kjølerom i underrom og 8.420 kub.ft i et fryserom i underrom. 17 bommer; 1 x 25 t, 2 x 10 t, 14 x 5 t og 16 vinsjer
Kjeletype 1 x hjelpekjel (donkey boiler), oljefyrt, 100 PSI.
Kjelebygger Bygger ikke registert
Hjelpemaskineri 4 x dieselgen., hver 225 BHK (150 Kw). 1 x dieselgen. (nød) 25 kW.
El-kraft 600kW/220VDC
Navigasjonsutstyr Radar, gyrokompass, peileapparat (DF), ekkolodd
Manøvreringssystem El./hydraulisk styremaskin
Kommunikasjonsutstyr Trådløst telefoni/telegrafi
Maskin-/motortype 1 x Dieselmotor
Maskin-/motorytelse
Maskin-/motordetaljer MAN D6Z 72/120D, 2-takt, dobbeltv., 6-sylindret, syl. dim.: 720 x 1.200 mm, 6.000 BHK (7.000) v/110 o/min. MDO, m/spylepumpe.
Maskin-/motorbygger Kockums mek. Verkstads AB, Malmø, Sverige
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft

1951 Bygget som motorskip VIGAN ved Kockums Mekaniska Verkstads A/B, Malmö, Sverige for Skips-A/S Kirkøy, Skips-A/S Skagerak og Skips-A/S Vito (O. Ditlev Simonsen jr), Oslo. Sjøsatt 10/11-1950, levert 05/03-1951
1964 Solgt til Thor Dahl Hvalfangerselskap og A/S Ørnen (A/S Thor Dahl), Sandefjord. Omdøpt THORSORIENT. Overtatt i Sandefjord 23/10-64 og satt inn i Norse Oriental Line (NOL) sammen med rederiets THORSGAARD og THORSCAPE. Alle fartøyer på denne linjen var bemannet med såkalt ”china crew”. Skipet gikk fra Sandefjord til Glasgow 8/11-1964 hvor det gikk in på en timecharter for en tur til Australia og inn på NOL-linjen.
1975 Solgt til Zoe Navigation Corp., Maledives Shipping Ltd., Bombay. Registrert i Panama. Overlevert i Singapore 25/02-1975, omdøpt CRISANTHI.
1976
Registrert i Panama.
Kom i brann 28/12 i Hamburg, Vest-Tyskland mens hun losset palmekjerne rester fra Apapa, Nigeria. Erklært totalt tap.
1977 Solgt til Eckhardt & Co. K.G., Hamburg for hugging og ankom 18/02.
1978 Videresolgt til spanske huggere.
Forlot Hamburg under slep 05/03 lastet med skrapjern. Ankom 12/03 til Bilbao, Spania for lossing.
Forlot 17/04 Bilbao under slep for Santander, Spania for hugging som begynte 07/07 ved Recuperaciones Submarinas S.A.

Fremdrift: 1 x dieselmotor, type Kockums-MAN, 2-takt/dobbeltv., 6-sylindret, syl. dim.: 720 x 1.200 mm, 6.000 BHK v/110 o.min. Bygget ved Kockums Mekaniska Verkstads A/B, Malmö, Sverige

1951 Built as motor ship VIGAN by Kockums mek. Verkstads A/B, Malmø for Skips-A/S Kirkøy, Skips-A/S Skagerak og Skips-A/S Vito (O. Ditlev Simonsen jr), Oslo. Launched on 10/11-1950, delivered in March 1951
1964 Sold to Thor Dahl Hvalfangerselskap and A/S Ørnen (A/S Thor Dahl), Sandefjord. Taken over in Sandefjord on 23/10-64 and put to serve the Norse Oriental Line (NOL) as the companies THORSGAARD and THORSCAPE. All vessels on this line was manned with so called ”china-crew”. She put to sea from Sandefjord to Glasgow on 08/11-1964, and joined a time charter for a trip to Australia and then join the NOL-line.
1975 Sold to Zoe Navigation Corp., Maledives Shipping Ltd., Bombay. Registered in Panama. Delivered to her new owners in Singapore on 25/2-1975, renamed Crisanthi
1976 Registered in Panama.
Came on fire 28/12 in Hamburg, West Germany whilst discharging palm kernel expellers loaded in Apapa, Nigeria.
Declared total loss.
1977 Sold to Eckhardt & Co. K.G., Hamburg for demolition and arrived 18/02.
1978 Re-sold to Spainish breakers.
Left Hamburg in tow 05/03, loaded with scrap iron.
Arrived 12/03 at Bilbao, Spain for discharging.
Left 17/04 Bilbao in tow for Santander, Spain for demolition commenced on 07/07 at Recuperaciones Submarinas S.A.

  • THORSORIENT

    THORSORIENT
  • THORSORIENT

    THORSORIENT
  • THORSORIENT

    THORSORIENT
Kilde: Narve Sørensen/Thor-Glimt, tilleggsopplysninger fra R. Andersen, DnV, Lloyd’s, Starke, Skipet 3/2005
Utarbeidet av: Samlet og bearbeidet av Per Sundfær, Sverre Johansen og Ragnar Iversen (skipshistorie.net).
   
https://www.sandefjordshistorie.no