MS THORSORIENT (ex VIGAN)
Tilbake til søk1951 Bygget som motorskip VIGAN ved Kockums Mekaniska Verkstads A/B, Malmö, Sverige for Skips-A/S Kirkøy, Skips-A/S Skagerak og Skips-A/S Vito (O. Ditlev Simonsen jr), Oslo. Sjøsatt 10/11-1950, levert 05/03-1951
1964 Solgt til Thor Dahl Hvalfangerselskap og A/S Ørnen (A/S Thor Dahl), Sandefjord. Omdøpt THORSORIENT. Overtatt i Sandefjord 23/10-64 og satt inn i Norse Oriental Line (NOL) sammen med rederiets THORSGAARD og THORSCAPE. Alle fartøyer på denne linjen var bemannet med såkalt ”china crew”. Skipet gikk fra Sandefjord til Glasgow 8/11-1964 hvor det gikk in på en timecharter for en tur til Australia og inn på NOL-linjen.
1975 Solgt til Zoe Navigation Corp., Maledives Shipping Ltd., Bombay. Registrert i Panama. Overlevert i Singapore 25/02-1975, omdøpt CRISANTHI.
1976 Registrert i Panama.
Kom i brann 28/12 i Hamburg, Vest-Tyskland mens hun losset palmekjerne rester fra Apapa, Nigeria. Erklært totalt tap.
1977 Solgt til Eckhardt & Co. K.G., Hamburg for hugging og ankom 18/02.
1978 Videresolgt til spanske huggere.
Forlot Hamburg under slep 05/03 lastet med skrapjern. Ankom 12/03 til Bilbao, Spania for lossing.
Forlot 17/04 Bilbao under slep for Santander, Spania for hugging som begynte 07/07 ved Recuperaciones Submarinas S.A.
Fremdrift: 1 x dieselmotor, type Kockums-MAN, 2-takt/dobbeltv., 6-sylindret, syl. dim.: 720 x 1.200 mm, 6.000 BHK v/110 o.min. Bygget ved Kockums Mekaniska Verkstads A/B, Malmö, Sverige
1951 Built as motor ship VIGAN by Kockums mek. Verkstads A/B, Malmø for Skips-A/S Kirkøy, Skips-A/S Skagerak og Skips-A/S Vito (O. Ditlev Simonsen jr), Oslo. Launched on 10/11-1950, delivered in March 1951
1964 Sold to Thor Dahl Hvalfangerselskap and A/S Ørnen (A/S Thor Dahl), Sandefjord. Taken over in Sandefjord on 23/10-64 and put to serve the Norse Oriental Line (NOL) as the companies THORSGAARD and THORSCAPE. All vessels on this line was manned with so called ”china-crew”. She put to sea from Sandefjord to Glasgow on 08/11-1964, and joined a time charter for a trip to Australia and then join the NOL-line.
1975 Sold to Zoe Navigation Corp., Maledives Shipping Ltd., Bombay. Registered in Panama. Delivered to her new owners in Singapore on 25/2-1975, renamed Crisanthi
1976 Registered in Panama.
Came on fire 28/12 in Hamburg, West Germany whilst discharging palm kernel expellers loaded in Apapa, Nigeria.
Declared total loss.
1977 Sold to Eckhardt & Co. K.G., Hamburg for demolition and arrived 18/02.
1978 Re-sold to Spainish breakers.
Left Hamburg in tow 05/03, loaded with scrap iron.
Arrived 12/03 at Bilbao, Spain for discharging.
Left 17/04 Bilbao in tow for Santander, Spain for demolition commenced on 07/07 at Recuperaciones Submarinas S.A.