T/S THORSHALL
Tilbake til søk
1956 I mai fikk byggeverkstedet Uddevallavarvet A/B sin første store kontrakt på bygging av seks 40.000 tdw tankskip for amerikanske oljeselskap. Noen av disse ble aldri bygget. I samme år bestilte også A/S Thor Dahl to 34.000 tdw tankskip. Den ene fikk navnet THORSVAAG (1958). 1959 Dette året ble den andre kontrakten lagt om til en 40.000 tdw tanker, og overtok derfor plassen til en av de kansellerte amerikanske tankerne. 1962. 02/01-1962 gikk dette skipet prøvetur på Vingamilen, før overlevering til sine eiere. Bygget og navngitt som turbin tanker THORSHALL ved Uddevallavarvet A/B, Gøteborg for A/S Odd og Aktieselskabet ”Ørnen” (A/S Thor Dahl). Overlevert til rederiet 26/01. Navnet fikk den etter et linjeskip som ble solgt i 1960. Etter levering gikk THORSHALL mot Persiske Gulf for ordre for å gå inn på løsfart. Kaptein var Hans Andreassen. Samme sommeren gikk skipet inn på en 18 måneders kontrakt med SHELL. 1964 Ankommer hjembyen Sandefjord i mai for å gå i opplag. I juli bryter hun opplaget og går inn på en 5-års kontrakt med Caltex som arbeidsgiver.
1965 02/11-65 går TT THORSHALL på grunn kl 04.14 lokal tid på vestpynten av Java i innløpet til Sundastredet. Skipet hugger mot land i de store dønningene og totalforliser. Hele mannskapet kommer fra det med livet i behold. Skipet var bemannet med 14 norske offiserer, samt et 35 kinesere fra Hong Kong. 1966 Skipet erklært kondemnert 05/01-1966 Bragt flott 29/09-66 etter at assuranseoppgjøret var ferdig. Vraket ble slept via Singapore til Kobe for inspeksjon. I lengere tid ble skipet liggende opplagt ved Aioi i Japan, før det ble solgt til opphugging. 1970 I juli kom THORSHALL til Kaohsiung for opphugging.