DS/HVB THORGRY
Tilbake til søk
Kallesignal
LNYT
Byggeår
1949
Leveringsmåned
Oktober
Byggenr
447
Bruttotonn/BT
535
Nettotonn/NT
188
Skrog LOA
48,12 m
Bredde
9,08 m
Dypgående
4,72 m
Skipsbeskrivelse
Dampskip Hvalbåt
Skipsfunksjon/bruk
Hvalbåt
Hastighet
Hastighet ikke registert
Drivstoffkapasitet
2 x hoveddampkjeler (ildrørskjeler/fire tube boilers), dim.: 13,5' x 11,5', oljefyrt m/3 fyrganger. Heteflate (HF): 4.313 kv/ft. Bygget ved Harima Ship Building Works Ld, (Aioi), Japan.
Lasthåndtering
Type ikke registert
Kjeletype
Vannrørskjeler (water tube boilers) m/overheter, oljefyrt m/kunstig trekk, Total heteflate (HF): 4.990 kv/ft, damptrykk 250/225 PSI før/etter overheter,
Kjelebygger
Bygger ikke registert
Hjelpemaskineri
Maskineri ikke registert
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
1949 Bygget som som hvalbåt THORGRY ved Harima Ship Building Works Ld, (Aioi), Japan for Bryde og Dahls Hvalfangerselskap A/S (A/S Thor Dahl A/S), Sandefjord. Satt i fangst for THORSHAMMER-ekspedisjonen. Avgikk Kobe, Japan 15/11-1949 med kurs for Sørishavet via Fremantle, Australia. Ankom feltet 17/12-1949.
1954 Ombygget til dieseldrift og innredning modernisert. En ny SULZER type 8TPD48/1954, 2.400 BHK satt inn.
1957 Fanger for Flk THORSHØVDI sesongen 1957/58. Skytter var Per Stokke.
1958 Fanger for Flk THORSHØVDI sesongen 1958/59. Skytter var Per Stokke.
1959 Fanger for Flk THORSHAVET sesongen 1959/60. Skytter var Theodor Augensen, Durban.
1960 Fanger for Flk THORSHAVET sesongen 1960/61. Skytter var Hagbart Hansen, Thorød.
1961 Fanger for Flk THORSHAVET sesongen 1961/62. Skytter var Hagbart Hansen, Thorød.
1962 Fanger for Flk THORSHØVDI sesongen 1962/63.
1963 Fanger for Flk THORSHØVDI sesongen 1963/64. Skytter var Tor Vermeli, Sandar (Sandefjord).
1964 Fanger for Flk THORSHØVDI sesongen 1964/65. Skytter var Kjell Steen Hansen, Brunlanes.
1965 Fanger for Flk THORSHAVET sesongen 1965/66. Skytter/fører var Hjalmar Andreassen, Sandar (Sandefjord).
1966 Fanger for Flk THORSHAVET sesongen 1966/67. Skytter/fører var Hjalmar Andreassen, Sandar (Sandefjord).
1967 I opplag i Sandefjord. Lagt ut for salg.
1968 I opplag i Sandefjord.
1969 Solgt til Christiania Spigerverk 25/06-1969 for opphugging ved Norsk Skipsopphugnings Co., Grimstad
1949 Built as whale catcher THORGRY by Harima Ship Building Works Ld, (Aioi), Japan for Bryde og Dahls Hvalfangerselskap A/S (A/S Thor Dahl A/S), Sandefjord. Started catching for the THORSHAMMER-expedition.
Left Kobe, Japan on 15/11-1949 heading for the whale fields in south. Arrived on 17/12-1949.
1954 Modernized to diesel propulsion, a new SULZER type 8TPD48/1954, 2.400 BHK at 225 rpm fitted
1957 Catching for Flk THORSHØVDI the season of 1957/58. Shooter was Per Stokke.
1958 Catching for Flk THORSHØVDI the season of 1958/59. Shooter was Per Stokke.
1959 Catching for Flk THORSHAVET the season of 1959/60. Shooter was Theodor Augensen, Durban.
1960 Catching for Flk THORSHAVET the season of 1960/61. Shooter was Hagbart Hansen, Thorød.
1961 Catching for Flk THORSHAVET the season of 1961/62. Shooter was Hagbart Hansen, Thorød.
1962 Catching for Flk THORSHØVDI the season of 1962/63.
1963 Catching for Flk THORSHØVDI the season of 1963/64. Shooter was Tor Vermeli, Sandar (Sandefjord).
1964 Catching for Flk THORSHØVDI the season of 1964/65. Shooter was Kjell Steen Hansen, Brunlanes.
1965 Catching for Flk THORSHAVET the season of 1965/66. Shooter/master was Hjalmar Andreassen, Sandar (Sandefjord).
1966 Catching for Flk THORSHAVET the season of 1966/67. Shooter/master was Hjalmar Andreassen, Sandar (Sandefjord).
1967 Laid up in Sandefjord. Laid out for sale.
1968 Laid up in Sandefjord
1969 Sold to Christiania Spigerverk on 25/06-1969 for breaking at Norsk Skipsopphugnings Co., Grimstad, Norway.
Kilde: DnV reg-1953/61.
Utarbeidet av: Narve Sørensen