DS/HVB THORGRIM (III)

Tilbake til søk
THORGRIM (III)
Nasjonalitet
Norge
Off nr Nummer ikke registert
Kallesignal LMPZ
Byggeår 1947/10
Leveringsmåned Oktober
Byggenr 1166
Bruttotonn/BT 440
Nettotonn/NT 153
Skrog LOA 45,23 m
Skrog LBP 148,4'
Bredde 27,6' (8,41 m)
Dypgående 14’1/4" (4,78 m)
Dybde (i riss) 15,7'
Skipsbeskrivelse Dampskip Hvalbåt
Skipsfunksjon/bruk Fartøy for hvalfangst
Hastighet 14,5 knop
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
Lasthåndtering Fangstbåt
Kjeletype 2 x dampkjeler (vannrørskjeler/water tube boiler), oljefyrt, total heteflate (HF): 6.320 kv/ft
Kjelebygger Babcock & Wilcox, Glasgow, England
Hjelpemaskineri 2 x damp generatorer (steam reciprocating), 20 kW
El-kraft 110VdC
Navigasjonsutstyr Radio peiler (direction finder), gyrokompass, radar
Manøvreringssystem Dampdrevet styremaskin
Kommunikasjonsutstyr Trådløst telefoni/telegrafi
Maskin-/motortype 1 x Dampmaskin
Maskin-/motorytelse
Maskin-/motordetaljer Dampmaskin, 3-trinns ekspansjon, Smith's Dock, 3-syl., dia. 17,8"-30,5"-52", slag 30", 362 NHK
Maskin-/motorbygger Smith’s Dock Co. Ltd., Middlesbrough, England
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
Sted Middlesbrough
Reg havn Sandefjord

1947 Bygget som en Thor-klasse hvalbåt THORGRIM ved Smith’s Dock Co. Ltd., Middlesbrough for Bryde & Dahls Hvalfangerselskap A/S Sandefjord. Stabelavløpning 15/09-47. Overlevert i oktober samme år som den siste i en serie på tre for Bryde & Dahls Hvalfangerselskap A/S det året.
Satt i fangst for A/S Ørnens THORSHAVET-ekspedisjon sesongen 1947/48.
1948 Etter endt sesong var THORGRIM beste båt i rederiet med 70 blåhval, 200 finnhval og 10 spermhval. Total resultat for ekspedisjonen var 89.528 fat hvalolje og 14.049 fat spermolje.
Utpå høsten går hun til Sydishavet som fangstbåt for THORSHAVET-ekspedisjonen for sesongen 1948/49.
1949 Total resultat for sesongen 1948/49 var 98.831 fat hvalolje og 14.168 fat spermolje.
Ankommer Cape Town 28/11 og går videre mot fangstfeltet med ankomst 07/12 for å delta i spermhvalfangsten.
1950 Sesongen avsluttes kl. 24.00 15/03. Ekspedisjonens totale resultat for sesongen var 74.461 fat hvalolje og 8.628 fat spermolje. Ekspedisjonen forlater feltet 16/03 med kurs for Cape Town. Ankom Cape Town 09/04 og fortsatte mot Sandefjord 12/04. Ankom Sandefjord 07/05. Ble overhalt ved Sarpsborg mek. Verksted, Greåker denne sommeren.
Selskapet skifter navn til Thor Dahls Hvalfangerselskap A/S (A/S Thor Dahl), Sandefjord
Satt i fangst for moderselskapets kokeri THORSHAMMER sesongen 1950/51. Skytter var Th. Chr. Thoresen, Sandar.
1955 Fanger for kokeriet THORSHAMMER sesongen 1955/56
1956 Ankom Sandefjord 05/04 etter endt sesong.
1957 Går til isen på høsten med kurs for Sydishavet som fangstbåt for Fl/k THORSHAMMER med Arild Mathisen som skytter og fører.
1958 Til isen som bøyebåt for Fl/k THORSHAVET sesongen 1958/59. Hjalmar Andreassen var skytter og fører under sesongen.
1959 THORGRIM legges i opplag etter endt sesong og tatt ut av fangst for de neste sesongene.
1962 Solgt til Whale Products Pty., Brisbane 01/06-1962. Omdøpt LOOMA III.
1963 Solgt til Cheynes Beach Whaling Co P/L, Albany, Australia. Omdøpt CHEYNES III. Benyttet til hvalfangst ut fra Albany inntil fangsten ble nedlagt i 1978.
1982 Med støtte fra museet i Albany ble det besluttet å senke fartøyet for å skape et kunstig rev for fritidsdykking. Dampmaskinen ble demontert og tatt ut og kan sees på museet Whale World, Albany, Western Australia. Styremaskinen kan sees på The Maritme Museum i Fremantle, Australia.
Restene av THORGRIM ble senket på 23 meters dyp 23/06-1982 ved Michaelmas Is. King George Sound og er i dag et førstevalg for dykkere i området. Fartøyet har siden senkningen delt seg i to.

1947 Built as whale catcher THORGRIM by Smith’s Dock Co. Ltd., Middlesbrough for Thor Dahls Hvalfangerselskap A/S (A/S Thor Dahl), Sandefjord. Launched on 15/09-1947 and delivered in October.
Catching for floating factory THORSHAVET for the season of 1947/48.
1948 After the end of season of 1947/48 THORGRIM became the best catcher in the Thor Dahl fleet with 70 blue whale, 200 fin whale and 10 spermaceti whales.
1949 Total result for the 1948/49 season was 98,831 barrels of whale oil and 14,168 barrels of sperm oil.
Arrives in Cape Town on 28/11 and continues towards the fishing field with arrival on 07/12 to participate in the sperm whale hunt.
1950 The season ends at midnight 15/03. The expedition's total result for the season was 74,461 barrels of whale oil and 8,628 barrels of sperm oil. The expedition leaves the whaling ground on 16/03 bound for Cape Town. Arrived in Cape Town 09/04 and continued towards Sandefjord 12/04. Arrived in Sandefjord 07/05. Was overhauled at Sarpsborg mek. Verksted, Greåker this summer.
The company changes its name to Thor Dahls Hvalfangerselskap A/S (A/S Thor Dahl), Sandefjord.
Catching for the mother company’s factory THORSHAMMER in the 1950/51 season. Shooter was Th. Chr. Thoresen, Sandar.
1955 Catching for factory THORSHAMMER season 1955/56
1956 Arrived Sandefjord 05/04 after end of season.
1962 Sold to Whale Products Pty., Brisbane 01/06-1962. Omdøpt LOOMA III
1963 Sold to Cheynes Beach Whaling Co P/L, Albany, Australia. Renamed CHEYNES III. Used for whaling out of Albany until the hunt was closed in 1978.
1982 With the support of the museum in Albany, it was decided to sink the vessel to create an artificial reef for recreational diving. The steam engine was dismantled and taken out and can be seen at the Whale World Museum, Albany, Western Australia. The steering engine can be seen at The Maritime Museum in Fremantle, Australia.
The remains of THORGRIM were sunk at a depth of 23 meters on 23/06-1982 at Michaelmas Is. King George Sound and is today a first choice for divers in the area. Since the sinking, the vessel has split in two

  • THORGRIM

    THORGRIM
Kilde: DnV reg-1953, Narve Sørensen. http://www.museum.wa.gov.au/maritime-archaeology-db/wrecks/id-822
Utarbeidet av: Samlet og bearbeidet av Ragnar Iversen
   
https://www.sandefjordshistorie.no