DS/HVB RUSKEN
Tilbake til søk
Har du bilder til dette skipet, send dem gjerne til oss: Sandefjordshistorie team
Kallesignal
LEST
Byggeår
1912/6
Byggenr
516
Bruttotonn/BT
183
Nettotonn/NT
65
Skrog LOA
33,71 M
Bredde
6,34 M
Dypgående
3,69 M
Skipsbeskrivelse
Dampskip Hvalbåt
Skipsfunksjon/bruk
Hvalbåt
Hastighet
Hastighet ikke registert
Drivstoffkapasitet
1 x dampkjel (sylindrisk), dim.: 12'-10,8' m/2 fyrganger og innlagt oljefyring (pr.1934). Heteflate (HF): 1.290 kv/ft. Bygget ved Richardsons Westgarth & Co., Ltd., Middlesbrough
Lasthåndtering
Type ikke registert
Kjeletype
Ildrørskjel (fire tube boiler), (sylindrisk), dim.: 10,6' x 9,8' m/2 fyrganger. Heteflate (HF): 1.097 kv/ft. 180 PSI Arbeidstrykk
Kjelebygger
Bygger ikke registert
Hjelpemaskineri
Maskineri ikke registert
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
1912 Bygget som hvalbåt THE SOUTHERN CROSS No.1 ved Smith’s Dock Co. Ltd., Middlesbro’ for Eastern Whaling Co Ltd.(Schlesinger), London.
1930 Solgt til Bryde & Dahls Hvalfangerselskap A/S (A/S Thor Dahl), Sandefjord. Omdøpt RUSKEN.
1932 Rørene i hovedkjelen fornyet.
1936 Ankom verkstedet 25/03-1936. Avgikk Sandefjord og verkstedet 26/05-1936. Solgt til Sverige. Ombygget til slepebåt i Kristiansand.
1912 Built as whale catcher THE SOUTHERN CROSS No.1 by Smith’s Dock Co. Ltd., Middlebro’ for Eastern Whaling Co Ltd.(Schlesinger), London.
1930 Sold to Bryde & Dahls Hvalfanger-A/S (A/S Thor Dahl), Sandefjord. Renamed RUSKEN.
1932 Retubing, main boiler.
1936 Arrive the shipyard in Sandefjord on 25/03-1936. Departed Sandefjord and the shipyard on 26/05-1936. Sold to Sweden. Converted to tug boat in Kristiansand, Norway.
Ingen bilder er lagret for denne båten