M/T WIND ENDAVOUR

Tilbake til søk
WIND ENDAVOUR
Nasjonalitet
Norge
Skipstype Motor Tanker
Off nr 7389235
Klassifisering DnV +1A1 E0, INERT, Tanker for oil.
Kallesignal JXEZ
Byggeår 1974/12
Leveringsmåned Desember
Byggenr 286
Bruttotonn/BT 65.554
Nettotonn/NT 48.912
Dødvekt/TDW 126.330
Skrog LOA 865,15’
Skrog LBP 828,08’
Bredde 134,18’
Dypgående 55,01’
Dybde (i riss) 72,83’
Skipsbeskrivelse Motortanker
Skipsfunksjon/bruk Fartøy for frakt av oljeprodukter
Hastighet 15,8 knop
Drivstoffkapasitet 82 tonn pr. døgn
Lasthåndtering 12 x lastoljetanker (4P, 4S, 4C) + en ballasttank for ren ballast på hver side 2 x slopetank. En på hver side. 2 x lastoljepumper (JMW), turbindrevet (JMW), hver kap. 2.500 kub. mtr, time. 2 x lastoljepumpe (JMW), dieseldrevet (Scandia-B&W), hver kap. 2.5
Kjeletype 1 x hjelpekjel (dobbelttrykk vannrørskjel/dual pressure water tube boiler), Aalborg type. Arbeidtrykk 44,2 bar. 1 x exh. kjele (economiser). Arbeidstrykk 15,2 bar.
Kjelebygger Bygger ikke registert
Hjelpemaskineri 2 x dieselgen., 4-takt/enkeltv. hver på 690kW. (En av DG driver også en lastoljepumpe) 1 x dieselgen. (nød) 20kW. 1 x turbogen. 696kW.
El-kraft 2.072kW/440-220VAC/60Hz.
Navigasjonsutstyr 1 x Sperry gyrokompass, 2 x radar type Raytheon, TM Cpa og RM. Decca Navigator, Omega. Simrad ekkolodd. SAL logg. ITT radiopeiler
Manøvreringssystem 1 x styremaskin, el./hydr. ram type, Hastie
Kommunikasjonsutstyr Radiostasjon fra A/S Elektrisk Bureau (EB), Oslo
Maskin-/motortype 1 x Dieselmotor
Maskin-/motorytelse
Maskin-/motordetaljer
Maskin-/motorbygger Uddevallavarvet AB, Uddevalla, Sverige
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
Sted Uddevalla
Reg havn Oslo

1974 Bygget som motortanker WIND ENDEAVOUR av Uddavallavarvet A/B, Uddevalla, Sverige for I/S Wind Endeavour (A/S Hakedal, A/S Tank og E. H. Samuelsens Rederi A/S)(Lars Krogh & Co., Koppang disp.), Oslo. Kjølen strukket 01/04. Sjøsatt og navngitt 26/09, ferdigstilt og overlevert 14/12-1974.
Avgikk Uddevalla på sin jomfrutur med kurs for PG usluttet 16/12. Kaptein var Arthur Andenes og maskinsjef var Karsten Hovland.
Under reisen inngås en kontrakt for første last. En kornlast fra Pascagoula, Miss, US-Gulf til India. Ved anløp Pascagoula viste det seg at WIND ENDEAVOUR var det største skip som inntil da hadde besøkt havnen. Var da på timecharter til Canadian Maritime Carriers Ltd. of Vancouver, BC, Canada.
1977 Solgt i november til Afran Bahamas Ltd. (Gulf Trading & Transportation Co., Philadelphia, Penn, USA), Monrovia, Liberia. Omdøpt til AFRAN WAVE.
1982 Solgt i juni til Solva Corp., Monrovia, Liberia. Omdøpt til SOLVA.
1989 Solgt til Pelham Shipping Inc., Monrovia, Liberia. Omdøpt til KNOCK DEE.
Videresolgt i juli samme år til Knock Dee Shipping Ltd. (Fred. Olsen & Co.) Monrovia, Liberia.
1996 Ombygget til shuttle tanker ved Keppel FELS, Singapore.
2003 Solgt til Taggart A. S., Monrovia, Liberia. Samme disponent.
2010 Solgt 21/08 til indiske huggere. Ankom 10/09 til Alang, India og satt på land 25/09.

Fremdrift: 1 x dieselmotor, type Burmeister & Wain 7K90GF, 2-takt/enkeltv. Turboladet m/hydr. eksosventiler. 7-sylindret, syl. dim.: 900 x 1.800 mm. 23.900 BHK (17.580kW) ved 114 o. min. Bygget av Uddavallavarvet A/B, Uddevalla, Sverige

1974 Built as WIND ENDEAVOUR by Uddavallavarvet A/B, Uddevalla, Sverige for I/S Wind Endeavour (A/S Hakedal, A/S Tank og E. H. Samuelsens Rederi A/S) (Lars Krogh & Co., Koppang), Oslo. Keel laid 01/04. Launched and named 26/09, completed and delivered 14/12-1974.
Departed Uddevalla, Sweden on her maiden voyage heading for PG without any charter 16/12. During voyage a contract accepted for her first cargo. A grain load from Pascagoula, Miss, US-Gulf to India.
1977 Sold in November to Afran Bahamas Ltd. (Gulf Trading & Transportation Co., Philadelphia, Penn, USA), Monrovia, Liberia. Renamed AFRAN WAVE.
1982 Sold in June to Solva Corp., Monrovia, Liberia. Renamed SOLVA.
1989 Sold to Pelham Shipping Inc., Monrovia, Liberia. Renamed KNOCK DEE.
Resold in July same year to Knock Dee Shipping Ltd. (Fred. Olsen & Co.) Monrovia, Liberia.
1996 Converted to a shuttle tanker at Keppel FELS, Singapore.
2003 Sold to Taggart A. S., Monrovia, Liberia. Same manager.
2010 Sold 21/08 to Indian breakers. Arrived 10/09 at Alang, India and beached 25/09.

  • WIND ENDAVOUR

    WIND ENDAVOUR
  • WIND ENDAVOUR

    WIND ENDAVOUR
Kilde: Starke, Lloyd’s, DnV., EHS-Glimt, www.skipshistorie.net
Utarbeidet av: Per Sundfær og Ragnar Iversen (skipshistorie.net)
   
https://www.sandefjordshistorie.no