MS HINNØY

Tilbake til søk
HINNØY
Har du bilder til dette skipet, send dem gjerne til oss: Sandefjordshistorie team
Nasjonalitet
Norge
Skipstype Motorskip
Off nr 5606390
Klassifisering DnV +1A1
Kallesignal LFHM
Byggeår 1925/09
Leveringsmåned Septemb.
Byggenr 401
Bruttotonn/BT 3.999
Nettotonn/NT 2.353
Dødvekt/TDW 7.050
Skrog LOA L: 360,2’
Bredde 51,1’
Dybde (i riss) 24,2’
Skipsbeskrivelse Dampskip
Skipsfunksjon/bruk Fartøy for stykkgods/general cargo
Hastighet 10,0 knop
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
Lasthåndtering 5 x lasterom m/11 vinsjer.
Kjeletype 1 x hjelpekjele (aux. boiler) med arbeidstrykk 100 psi.
Kjelebygger Bygger ikke registert
Hjelpemaskineri Maskineri ikke registert
El-kraft Type ikke registert
Navigasjonsutstyr Kompass, kronometer
Manøvreringssystem System ikke registert
Kommunikasjonsutstyr Trådløst telefoni/telegrafi
Maskin-/motortype 1 x Dieselmotor
Maskin-/motorytelse
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
Sted Rostock
Reg havn Oslo

1925 Bygget som HINNØY av Aktie Gesellschaft Neptun, Rostock, Tyskland for D/S A/S Øy II (Erling H. Samuelsen), Oslo.
1929 Overført til Erling H. Samuelsens Rederi A/S (Erling H. Samuelsen), Oslo.
1933 Kom i brann og eksploderte 14/03 i det indiske hav nær Minikoi, India i posisjon 07.30N-75Ø mens hun var på reise fra Antwerpen, Belgia til Hong Kong med stykkgods og kjemikalier. 16 mann omkom. Kapteinen ble bøtelagt for ikke å ha fulgt lastebestemmelsene ved ikke å ha foretatt livbåtøvelser.

Fremdrift: 1 x dieselmotor, Burmeister & Wain. 4-takt/enkltv., 6–sylindret, syl. dim.: 740 x 1.200 mm. 1.750 BHK. Bygget av Allgemeine Elektricitäts-Gesellschaft, Berlin, Tyskland

1925 Built as HINNØY by Aktie Gesellschaft Neptun, Rostock, Germany for D/S A/S Øy II (Erling H. Samuelsen), Oslo.
1929 Transferred to Erling H. Samuelsens Rederi A/S (Erling H. Samuelsen), Oslo.
1933 Caught fire and exploded 14/03 in the Indian Ocean near Minikoi, India in position 07.30N-75E whilst on a voyage from Antwerp, Belgium to Hong Kong with general cargo and chemicals. 16 men lost.
The Master was fined for not following the loading regulations and for not undertaken lifeboat drills.

Ingen bilder er lagret for denne båten

Kilde: DnV, Lloyd’s, Starke, Miramar Shipindex, Norske Skipsforlis 1933, www.skipshistorie.net
Utarbeidet av: Samlet og bearbeidet av Ragnar Iversen og Steinar Norheim
   
https://www.sandefjordshistorie.no