MS BURSA
Tilbake til søk
Har du bilder til dette skipet, send dem gjerne til oss: Sandefjordshistorie team
Nasjonalitet
Skipstype
Motorskip
Off nr
378 m³ kjølerom. 4 lasterom, 16 vinsjer, 13 bommer (1 x 20T, 6 x 10T, 2 x 0,5T, 2 kraner x 3T.)
Byggeår
1945/9
Bruttotonn/BT
3.884
Nettotonn/NT
2.332
Dødvekt/TDW
5.975 T.
Skrog LOA
Loa: 103,27 m, lbp: 97,50 m, B: 15,20 m, D: 8,85 m, dypg.: 7,193 m.
Skipsbeskrivelse
Motorskip
Skipsfunksjon/bruk
Funksjon ikke registert
Hastighet
11,0 knop. bunkerkapasitet: 915 Mt
Drivstoffkapasitet
Kapasitet ikke registert
Lasthåndtering
378 m³ kjølerom. 4 lasterom, 16 vinsjer, 13 bommer (1 x 20T, 6 x 10T, 2 x 0,5T, 2 kraner x 3T.)
Kjeletype
Bygger ikke registert
Kjelebygger
Bygger ikke registert
Hjelpemaskineri
Maskineri ikke registert
Maskin-/motortype
1945 Bygget som ROLLING HITCH ved Pennsylvania Shipyards Inc, Beaumont, Tx., bygg nr. 348, for US War Shipping Administration, USA. Ferdigstilt i september. 1946 Solgt til Fred. Olsen & Co., Oslo. Omdøpt til BURSA. 1954 Solgt til Leif Høegh & Co.A/S, Oslo. Omdøpt til HØEGH ARONDE. 1961 Solgt til A/S Ocean Transport Co., Bergen. Samme navn. 1963 Sprang lekk utenfor Marokko i pos. ca. 31.30N/10.45W, på reise fra Sassandra til Valencia med 3000 t fosfat og 2000 t logs. Gibraltar mottok en SOS kl 0112 med ”sinking fast, help”. Så ble det stille. Skip og fly satte i gang en stor leteaksjon og 12 timer senere ble overlevende og døde plukket opp mellom drivende logs. Av mannskapet på 32 ble 14 tatt opp i live av italienske VEGA, greske PENELOPE og franske JOLIETTE, 4 døde ble tatt opp mens 14 forsvant.
Førstestyrmannen fortalte at hun under sterk kuling fikk en alvorlig lekkasje. Hun fikk en raskt en slagside på 30 – 40 grader slik at bare den ene livbåten kunne sjøsettes. Like etter sank skipet.
Maskin-/motorytelse
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
1945 Bygget som ROLLING HITCH ved Pennsylvania Shipyards Inc, Beaumont, Tx., bygg nr. 348, for US War Shipping Administration, USA. Ferdigstilt i september. 1946 Solgt til Fred. Olsen & Co., Oslo. Omdøpt til BURSA. 1954 Solgt til Leif Høegh & Co.A/S, Oslo. Omdøpt til HØEGH ARONDE. 1961 Solgt til A/S Ocean Transport Co., Bergen. Samme navn. 1963 Sprang lekk utenfor Marokko i pos. ca. 31.30N/10.45W, på reise fra Sassandra til Valencia med 3000 t fosfat og 2000 t logs. Gibraltar mottok en SOS kl 0112 med ”sinking fast, help”. Så ble det stille. Skip og fly satte i gang en stor leteaksjon og 12 timer senere ble overlevende og døde plukket opp mellom drivende logs. Av mannskapet på 32 ble 14 tatt opp i live av italienske VEGA, greske PENELOPE og franske JOLIETTE, 4 døde ble tatt opp mens 14 forsvant.
Førstestyrmannen fortalte at hun under sterk kuling fikk en alvorlig lekkasje. Hun fikk en raskt en slagside på 30 – 40 grader slik at bare den ene livbåten kunne sjøsettes. Like etter sank skipet.
1945 Built as ROLLING HITCH at Pennsylvania Shipyards Inc,. Beaumont, Tx., yard no. 348, for US War Shipping Administration, USA. Completed in September. 1946 Sold to Fred. Olsen & Co., Oslo. Renamed BURSA. 1954 Sold to Leif Høegh & Co.A/S, Oslo. Renamed HØEGH ARONDE. 1961 Sold to A/S Ocean Transport Co., Bergen. Same name. 1963 Sprang a leak off Morocco in pos. ca. 31.30N/10.45W, en route from Sassandra to Valencia with a cargo of 3000 t phosphates and 2000 t logs. Gibraltar received an SOS at 0112: ”sinking fast, help”. Then all contact was lost. Ships and airplanes began a search and rescue operation and 12 hours later both dead and alive crewmembers were found among logs from the ship. 14 survivors of the crew of 32 were taken onboard the italian vessel VEGA, the greek vessel PENELOPE and the French vessel JOLIETTE, 4 of the dead were taken onboard but 14 were missing. The first officer told of a strong gale that caused a serious leak. She then listed 30 to 40 degrees and sunk fast. The list caused that just one of the lifeboats could be launched.
Ingen bilder er lagret for denne båten
Kilde: Kilde: Arne Sognnes, Miramar Ship Index, DnV reg. 1961, Lloyds.
Sist oppdatert: 02/07-2007 (PS/RI/OL)