D/S OPLAND

Tilbake til søk
OPLAND
Har du bilder til dette skipet, send dem gjerne til oss: Sandefjordshistorie team
Nasjonalitet
Norge
Skipstype Dampskip
Off nr 1142456
Klassifisering DnV +1A1
Kallesignal MBHG
Byggeår 1903/07
Byggenr 43
Bruttotonn/BT 1.344
Nettotonn/NT 843
Dødvekt/TDW 2.100.
Skrog LOA L: 235,7' – B: 35' – D: 19,6'
Skrog LBP L: 235,7'
Bredde 35'
Dypgående 19,6'
Skipsbeskrivelse Dampskip
Skipsfunksjon/bruk Tørrlast, stykkgods
Hastighet Hastighet ikke registert
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
Lasthåndtering Bommer og vinsjer
Kjeletype 1 x dampkjel (ildrørskjel/fire tube boiler), dim.: 15,0’ x 10,5’ og 3 fyrganger. Kullfyrt. Samlet heteflate 2.142 kv/ft. Arbeidstrykk 175 psi
Kjelebygger Richardson, Westgarth & Co., Middlesbrough, England
Hjelpemaskineri Maskineri ikke registert
Maskin-/motordetaljer Dampmaskin, 3-trinns ekspansjon, 3-syl., dia. 17,5"-27,0"-47,0", slag 38", 188 NHK
Maskin-/motorbygger Richardson, Westgarth & Co., Middlesbrough, England
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft

1903 Bygget som tørrlastskip OPLAND ved Fevigs Jernskibsbyggeri, Fevig for D/S A/S Opland (H. Fredriksen), Langeby, Sandefjord.
1913 OPLAND ble overført til skipsregisteret i Kristiania, som eier ble oppført A/S D/S Opland (Hans Fredriksen), Kristiania.
1916 Solgt til A/S D/S Donstad (Johs. S. Andreassen), Arendal.
1917 Solgt videre til Sjur Lothe & Johs. S. Andreassen, Haugesund, og deretter til Martens & Co’s Skipsrederi og Assuranceforretning A/S, Bergen.
1918 Beslaglagt av The Shipping Controller (W. A. Young & Co.), London, England.
1919 Returnert til eiere. Solgt til Skibs-A/S Loddings Rederi I (T. Lodding), Arendal. Registrert i Kristiania.
1923 Solgt til Loddings Rederi III Skips A/S, Oslo.
1924 Solgt til Uyeno Kiaen Goshi Kaisha, Osaka, Japan. Omdøpt RYUKO MARU.
1931 Registreringshavn endret til Fudru, Japan.
1932 Solgt til China Sea SN Co., Tientsin, China. Omdøpt SHING AN.
1937 Solgt til Ta Tung SN Co., Tientsin, China. Omdøpt YING HSIANG.
1938 Solgt til Luso SS Line, Macao. Fikk navnet LUSO.
1940
Solgt til Yamashita Kisen K.K., Kobe og omdøpt til MAKO MARU.
1945
Torpedert 15/05 av amerikansk ubåt USS SHAD i posisjon N 34.16 / Ø 126.44

1903 Built as OPLAND at Fevigs Jernskibsbyggeri, Fevig for A/S Opland (Hans Fredriksen), Sandefjord.
1913 Owners company moved to Kristiania.
1916 Sold to D/S A/S Donstad (Johs. S. Andreassen), Arendal.
1917 Sold to Sjur Lothe & Johs. S. Andreassen, Haugesund.
Resold to Johan C. Martens & Co., Bergen.
1918 Taken over by The Shipping Controller (W. A. Young & Co.), London, England.
1919 Returned to owner. Sold to Skibs-A/S Loddings Rederi I (T. Lodding), Arendal. Registered in Kristiania.
1923 Sold to Skibs-A/S Loddings Rederi III (T. Lodding), Arendal.
1924 Sold to Uyeno Kisen Goshi Kaisha, Amagasaki, Japan.
Renamed RYUKO MARU.
1931 Port of registry changed to Fudru, Japan.
1932 Sold to China Sea Steam Navigation Co., Tientsin, China. Renamed SHENG AN.
1937 Sold to Ta Tung Steam Navigation Co., Tientsin. Renamed YING HSIANG.
1938 Sold to Luso Steamship Line, Macao, (Portugal China). Renamed LUSO.
1940 Sold to Yamashita Kisen K. K., Tokyo, Japan. Renamed MAKO MARU.
1945 Torpedoed by USS SHAD 15/05 south West of Korea (34.16N-126.44E)

Ingen bilder er lagret for denne båten

Kilde: Fra boken "DAMP-Dampskipets æra i Vestfold", DnV, Lloyd’s, Starke, Skipet 4/1979 ved Øivind Johnsen & Per H. Kjærvik
Utarbeidet av: Samlet og bearbeidet av Ragnar Iversen og Steinar Norheim
   
https://www.sandefjordshistorie.no