D/S KAMFJORD
Tilbake til søk
1907 Lars Christensens selskap A/S D/S Kamfjord, kontraherte et dampskip på rundt 1.000 tdw ved verksted i England.
1908 Bygget som KAMFJORD av R. Thompson & Sons Ltd, Southwick, Sunderland, England for A/S D/S Kamfjord (Lars Christensen), Sandefjord. Sjøsatt 16/01, ferdigstilt i mars.
Skipet gikk inn på kullfarten fra Nova Scotia til de canadiske industribyene. Fartøyet var ikke stort nok for å gå de lange kullrutene.
Skipper var Oscar Larsen fra Ormestad i Vesterøya, Sandefjord. Dette var Lars Christensens første skip.
1910 Solgt til Grefstad & Herlofson D/S A/S (Grefstad & Herlofson), Arendal.
1912 Solgt tilbake til A/S D/S Kamfjord (Lars Christensen), Sandefjord.
Seilte 26/01-1912 fra Louisburg, Cape Breton, Nova Scotia for St. Johns, Newfoundland, Canada med kull og forsvant med hele mannskapet på 15.
De som omkom:
J. Salvesen Fører. Arendal. 43 aar
P. Gaasø Styrm. Haugesund
Harald Johnsen Styrm. Staubo. 23 aar
G. Undem Mask. Stavanger
J. Øresland Mask. Høvaag
Ole Baltzer Stuert. Grimstad
Anders Tønnesen Kok. Agerøen
Ommund Grefstad Letm. Fjære
Joh. Ingv. Johnsen Letm. Barbu. 17 aar
Kristen Nilsen Letm. Øiestad. 25 aar
Olaf Tellefsen Letm. Arendal. 17 aar
Thorleif Thorsen Fyrb. Arendal. 20 aar
1907 Lars Christensens company A/S D/S Kamfjord, ordered a steamer of abt. 1.000 tdw at a yard in England.
1908 Built as KAMFJORD by R. Thompson & Sons Ltd, Southwick, Sunderland, England for A/S D/S Kamfjord (Lars Christensen), Sandefjord. Launched on 16/01, completed in March.
She joined coal trade from Nova Scotia to the Canadian cities of heavy industry. The vessel was not big enough to be used along the long sea routes of the coal trade.
Ship master was Mr. Oscar Larsen of Ormestad on the peninsula Vesterøya outside Sandefjord.
This was Mr. Lars Christensens first ship.
1910 Sold to Grefstad & Herlofson D/S A/S (Grefstad & Herlofson), Arendal.
1912 Sold back to A/S D/S Kamfjord (Lars Christensen), Sandefjord.
Sailed on 26/01-1912 from Louisburg, Cape Breton, Nova Scotia for St. Johns, Newfoundland, Canada with a load of coal. Disappeared with all 15 men on board.