ARENA
Har du bilder til dette skipet, send dem gjerne til oss: Sandefjordshistorie team
Nasjonalitet
Norge
Skipstype Dampskip
Off nr 1087485
Klassifisering Lloyd’s +100A1
Kallesignal MDTK
Byggeår 1883
Byggenr 35
Bruttotonn/BT 1.019
Nettotonn/NT 648
Dødvekt/TDW 1.500 T.
Skrog LOA L: 225,0’-B: 31,0’-D: 16,0’.
Skipsbeskrivelse Dampskip
Skipsfunksjon/bruk Funksjon ikke registert
Hastighet Hastighet ikke registert
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
Lasthåndtering Type ikke registert
Kjeletype 1 dampkjele (boiler) med 3 fyrganger. Arbeidstrykk 100 psi.
Kjelebygger Bygger ikke registert
Hjelpemaskineri Maskineri ikke registert
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
1883 - 1901
England
Sted Chepstow
Reg havn Holmestrand

1883 Bygget som RADYR av E. Finch & Co., Chepstow,England for J. Cory & Sons, Cardiff, England.
1901 Overført til Radyr Steamship Co. Ltd (J. Cory & Sons Ltd), Cardiff, England.
1907 Solgt til A/S Arena (Lorentz B. Rafen), Holmestrand. Omdøpt til ARENA.
1912 Kolliderte 22/09 i Skagerak med svensk bark WANLOCK.
1915 Solgt i juli for NOK 300.000 til A/S Rudolf (Olsen & Ugelstad), Kristiania.
1916 Stanset og skutt i senk 02/04 av den tyske ubåten U 70 (Kapitänleutnant Otto Wünsche) i posisjon 57.29N-05.26E mens hun var på reise fra Fredrikstad til Hull, England med
ferrosilisium, papir og trelast. Kaptein Isak L. Grotnæss og mannskapet forlot skipet i en livbåt.
De ble tatt opp av den hollandske fiskedamperen CLARA
NICOLS
 samme kveld. De ble 04/04 satt i land i Ijmuiden,Holland.

Fra sjøforklaringen 1912:
D/s. „Arena“ (M.D.T.K.) av Holmestrand, kollideret i Skagerak 22. september med det svenske barkskib „Wanlock“ av Råå, der tilføiedes endel skade paa baug og bak. Begge skibe fortsatte sin reise.
 Sjøforklaring 25. september 1912 for Kristiania byret („Arena") og den 2. oktober 1912 for generalkonsulatet i London („Wanlock’’). Der var løi bris med sigtbar luft og smult vand. Begge „Wanlocks“ sidelanterner og agterlanternen var paa sine pladse og lyste. Men der foreligger ingen oplysning, om seilerens lanterner hadde undergaat nogenslags kontrol eller hadde certifikat derfor.
„Arena“s 2den styrmand var paa broen, medens utkiksmanden synes at ha været mere beskjæftiget med kaffedrikning end med utkik. Herav fremgaar, at utkiken ikke har været tilfredsstillende, og maa det antages, at denne kjendsgjerning er en av aarsakerne til kollisionen. Henlagt.

1883 Built as RADYR by E. Finch & Co., Chepstow, England for J. Cory & Sons, Cardiff, England.
1901 Transferred to Radyr Steamship Co. Ltd (J. Cory & Sons, Ltd), Cardiff, England.
1907 Sold to A/S Arena (Lorentz B. Rafen), Holmestrand. Renamed ARENA.
1912 Collided 22/09 in Skagerak with Swedish barque WANLOCK.
1915 Sold in July for NOK 300.000 to A/S Rudolf (Olsen & Ugelstad), Kristiania.
1916 Captured, shelled and sunk 02/04 by the German
submarine U 70 (Kapitänleutnant Otto Wünschein position 57.29N-05.26E whilst on a voyage from Fredrikstad to Hull, England with ferrosilicon, paper and lumber.
Captain Isak L. Grotnæss and his crew abandoned in a lifeboat.
They were picked up by the Dutch fishing steamer CLARA NICOLS the same evening. They were landed 04/04 in Ijmuiden, Holland.

Ingen bilder er lagret for denne båten

Kilde: DnV, Lloyd’s, Starke, Boka Sjøfartsbyen Holmestrand av G. H. Aadne, Norske skipsforlis 1916, Boka Olsen & Uglestad 1915 – 1965, Sjøforklaringer over krigsforliste norske skibe i 1916, uboat.net, Norsk sjøulykkestatistik 1912.
Utarbeidet av: Samlet og bearbeidet av Steinar Norheim.
   
https://www.sandefjordshistorie.no