M/T JARABELLA (V)
Tilbake til søk
1975 Bygget som turbintanker TT MOSCLIFF ved Sumitomo Oppama, Japan for Sameiet TT Moscliff (A/S Mosvold Shipping Co), Kristiansand. Levert som turbintanker utstyrt med et Sumitomo/Stal-Laval turbin anlegg som utviklet 38.000 AHK v/91 o.min. Forbruk ca.180 t/døgn og fart på 15,9 knop. Sjøsatt 23/05. Turbinmaskineri var bygget av Sumitomo Shipbuilding & Machinery Co. Ltd, Yokohama, Japan.
1981 Ombygget fra turbin til motorskip ved Framnæs mek. Værksted i Sandefjord. På vei over Nordsjøen til Sandefjord, ble det full stopp. Det viste seg at det hadde fått en hel makrell stim inn i hovedkondenseren, slik at hovedturbin mistet kjøling og vakuum på kondenser.
MOSCLIFF ble utstyrt med en dieselmotor type Sulzer 8RLA 90, 2-takt/enkeltv., syl. dim.: 950 x 1.900 mm, 27.200 BHK v/90 o. min. Bygget av Sumitomo Shipb. & Mach. Co. Ltd, Yokosuka, Japan.
1984 Solgt til Actor Marine Corporation, Monrovia, Liberia Omdøpt MT ACTOR.
1988 Solgt til Jarabella Navigation Inc.(Anders Jahre A/S), Monrovia, Liberia og omdøpt MT JARABELLA.
1989 Registreringshavn endret til Sandefjord og innført i Norsk Internasjonal Skipsregister (NIS)
1990 Skaugen Marine A/S, Oslo tar over som disponenter men fremdeles registrert i Sandefjord.
1991 Solgt til A/S Ambra, Sandefjord i oktober. Seilte på timecharter til koreanske befraktere frem til mai 1992. Nytt navn MT AMBRA BLUE.
1992 Solgt til Jarabella Navigation Inc. (Wallem Ship Management Ltd, Hong Kong), Sandefjord-NIS
1993 Solgt til Perfect Shipping Co. (Adriatic Tankers Shipping, Piraeus, Hellas), Valletta, Malta. Omdøpt til ARGOSTOLI BAY.
1996 Solgt 01/01 til ukjent eier i United Arab Emirates. Omdøpt DOLPHIN 41.
1996 Levert til huggere ved Gadani Beach, Pakistan 24/01.
Fremdrift: 1 x dieselmotor, Uraga-Sulzer type 8RLA 90, 2-takt/enkeltv., 8-sylindret, syl. dia.: 950 x 1.900 mm, 27.200 BHK ved 90 o. min. Bygget av Sumitomo Heavy Industries, Uraga.