M/T JARABELLA (V)

Tilbake til søk
JARABELLA (V)
Nasjonalitet
Norge
Skipstype Motor Tanker
Off nr 7381207
Klassifisering DnV +1A1, Tanker for oil, E0, +KV, INERT
Kallesignal LAOI2
Byggeår 1975
Leveringsmåned November
Byggenr 1021
Bruttotonn/BT 147.509
Nettotonn/NT 110.955
Dødvekt/TDW 269.955
Skrog LOA 1.118,17’ (340,81 m)
Skrog LBP 1.065,38’ (324,72 m)
Bredde 178,67’ (54,45 m)
Dypgående 69,12’ (21,06 m)
Dybde (i riss) 88,25’ (26,89 m)
Skipsbeskrivelse Dampskip, turbin
Skipsfunksjon/bruk Fartøy for frakt av råolje (VLCC)
Hastighet ca. 13,5 knop
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
Lasthåndtering 22 x lastolje,- og ballast tanker fordelt på 6 x sentertanker + 8 x vingtanker, til sammen 335.053 kub.m 1 x pumperom 4 x lastoljepumper, samlet kap. 18.000 kub.m/time
Kjeletype 2 x hoveddampkjeler (vannrørs kjeler/water tube boilers) oljefyrt, m/overheter. Arbeidstrykk 72,7-61,8 bar. Samlet heteflate 1.368 kvm. 1 x damp/damp varmeveksler (LT-kjel) med arbeidstrykk 156 psi.(10,75 bar) Bygget av Mitsubishi Heavy Industries Ltd, Na
Kjelebygger Bygger ikke registert
Hjelpemaskineri 1 x turbogen., 2.000 kW. 2 x dieselgen., hver 1.000 kW.
El-kraft 4.000kW/440-220VAC/60Hz.
Navigasjonsutstyr Radar, gyrokompass, peileapparat (DF), ekkolodd
Manøvreringssystem El./hydraulisk styremaskin
Kommunikasjonsutstyr Trådløst telefoni/telegrafi
Maskin-/motortype 1 x Dieselmotor
Maskin-/motorytelse
Maskin-/motordetaljer
Maskin-/motorbygger Uraga Heavy Industries Ltd., Tamashima, Japan
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
Sted Yokosuka
Reg havn Sandefjord

1975 Bygget som turbintanker TT MOSCLIFF ved Sumitomo Oppama, Japan for Sameiet TT Moscliff (A/S Mosvold Shipping Co), Kristiansand. Levert som turbintanker utstyrt med et Sumitomo/Stal-Laval turbin anlegg som utviklet 38.000 AHK v/91 o.min. Forbruk ca.180 t/døgn og fart på 15,9 knop. Sjøsatt 23/05. Turbinmaskineri var bygget av Sumitomo Shipbuilding & Machinery Co. Ltd, Yokohama, Japan.
1981 Ombygget fra turbin til motorskip ved Framnæs mek. Værksted i Sandefjord. På vei over Nordsjøen til Sandefjord, ble det full stopp. Det viste seg at det hadde fått en hel makrell stim inn i hovedkondenseren, slik at hovedturbin mistet kjøling og vakuum på kondenser.
MOSCLIFF ble utstyrt med en dieselmotor type Sulzer 8RLA 90, 2-takt/enkeltv., syl. dim.: 950 x 1.900 mm, 27.200 BHK v/90 o. min. Bygget av Sumitomo Shipb. & Mach. Co. Ltd, Yokosuka, Japan.
1984 Solgt til Actor Marine Corporation, Monrovia, Liberia Omdøpt MT ACTOR.
1988 Solgt til Jarabella Navigation Inc.(Anders Jahre A/S), Monrovia, Liberia og omdøpt MT JARABELLA.
1989
Registreringshavn endret til Sandefjord og innført i Norsk Internasjonal Skipsregister (NIS)
1990 Skaugen Marine A/S, Oslo tar over som disponenter men fremdeles registrert i Sandefjord.
1991 Solgt til A/S Ambra, Sandefjord i oktober. Seilte på timecharter til koreanske befraktere frem til mai 1992. Nytt navn MT AMBRA BLUE.
1992
Solgt til Jarabella Navigation Inc. (Wallem Ship Management Ltd, Hong Kong), Sandefjord-NIS
1993 Solgt til Perfect Shipping Co. (Adriatic  Tankers Shipping, Piraeus, Hellas), Valletta, Malta. Omdøpt til ARGOSTOLI BAY.
1996
Solgt 01/01 til ukjent eier i United Arab Emirates. Omdøpt DOLPHIN 41.
1996
Levert til huggere ved Gadani Beach, Pakistan 24/01.

Fremdrift: 1 x dieselmotor, Uraga-Sulzer type 8RLA 90, 2-takt/enkeltv., 8-sylindret, syl. dia.: 950 x 1.900 mm, 27.200 BHK ved 90 o. min. Bygget av Sumitomo Heavy Industries, Uraga.

1975 Built as turbine tanker TT MOSCLIFF by Sumitomo Oppama, Japan for A/S Mosvold Shipping Co, Kristiansand.S 1981 Converted from steam to diesel propulsion at Framnæs mek.Verksted in Sandefjord. On her way crossing the Noth Sea she had her main condenser blocked by mackrel. All cooling and vacuum on main condenser disappeared and the main turbine stopped. The condenser needed cleaning before proceeding to Sandefjord. 1984 Sold and renamed MT ACTOR. 1988 Sold to Jarabella Navigation Inc.(Anders Jahre A/S), Monrovia, Liberia and renamed MT JARABELLA. 1991 Sold to A/S Ambra, Sandefjord in October. Sailed on timecharter to korean befraktere until May 1992. Renamed MT AMBRA BLUE.
  • JARABELLA (V)

    JARABELLA (V)
Kilde: Boken "På alle hav - Skipene i Anders Jahres rederi",
   
https://www.sandefjordshistorie.no