M/T RONDEFJELL
Tilbake til søk
1951 Bygget som motortanker RONDEFJELL ved J. Crown & Sons Ltd, Monkwearmouth, Sunderland, England for A/S Falkefjell (Olsen & Ugelstad), Oslo. Sjøsatt 09/04 i to deler som ble satt sammen etter sjøsettingen. Levert i desember. Byggesum NOK 20.356.000.
1960 RONDEFJELL kolliderte 04/07 med den russiske tanker PEKING i Middelhavet og fikk betydelige skader. RONDEFJELL ble slept til Bizerte for midlertidige reparasjoner og senere flyttet til Palermo hvor den endelige reparasjonen ble utført. PEKING’s kollisjonsansvar overfor RONDEFJELL dreier seg om ca £ 500.000. Saken skulle avgjøres ved frivillig voldgift i London.
1962 Forlenget og ombygget til bulk carrier ved T. W. Greenwell & Co. Ltd, Sunderland. En ny lasteseksjon ble satt inn. Dekkshuset midtskips ble flyttet akter. Den gamle lasteseksjonen ble hugget ved Thos. Young & Co. (Shipbreakers) Ltd, Sunderland.
Nye mål: 26.310 tdw, 19.006 brt, 10.964 nrt. Loa: 664,2’-Lbp: 625,8’-B: 75,0’-D: 49,3’-Dypg.: 32’ 2½".
Ombygging ferdig 01/12.
1968 Solgt i juni for USD 1.400.000 til Ultramar Armadora S.A., Piraeus, Hellas. Omdøpt til NESTOR.
1972 Solgt til Nav. Mar. Fluvial S.A., Callao, Peru. Omdøpt til CAPIRONA.
1973 Solgt til Linea Oceanica Peruana S.A., Callao.
1980 Forlatt 06/12 etter å ha sprunget lekk i posisjon 26.50N-168.30Ø under reise fra Callao, Peru til Japan.
1981 Ankom 06/01 under slep til Honolulu, Hawaii og lagt opp.
1982 Ankom 24/03 til Kaohsiung, Taiwan for hugging. Hugging påbegynt 27/03 ved Shyeh Sheng Huat Steel & Iron Works Co. Ltd.
1951 Built as motor tanker RONDEFJELL at J. Crown & Sons Ltd., Monkwearmouth, Sunderland, England for A/S Falkefjell (Olsen & Ugelstad), Oslo. Launched 09/04 in two parts joined together after launching. Delivered in December. Building costs NOK 20.356.000.
1960 RONDEFJELL collided 04/07 with the Russian tanker PEKING in the Mediterranean and suffered significant damage. RONDEFJELL was towed to Bizerte for temporary repairs and later moved to Palermo where the final repair was carried out. PEKING's collision liability towards RONDEFJELL was about £ 500,000. The case was to be decided by voluntary arbitration in London.
1962 Lengthened and converted to bulk carrier by T. W. Greenwell & Co. Ltd, Sunderland. A new cargo section was built in. The mid ship deckhouse was moved aft. The old cargo section was demolished at Thos. Young & Co. (Shipbreakers) Ltd, Sunderland. New meas.: 26.310 tdw, 19.006 brt, 10.964 nrt. Loa: 664,2’-Lbp: 625,8’-B: 75,0’-D: 49,3’-Draugth.: 32’ 2½".
Work completed 01/12
1968 Sold in June for USD 1.400.000 to Ultramar Armadora S.A., Piraeus, Greece. Renamed NESTOR.
1972 Sold to Nav. Mar. Fluvial S.A., Callao, Peru. Renamed CAPIRONA.
1973 Sold to Linea Oceanica Peruana S.A., Callao.
1980 Abandoned 06/12 after a significant leak in position 26.50N-168.30E whilst on a voyage from Callao to Japan.
1981 Arrived 06/01 in tow to Honolulu, Hawaii and laid up.
1982 Arrived 24/03 in Kaohsiung, Taiwan for breaking. Breaking commenced 27/03 at Shyeh Sheng Huat Steel & Iron Works Co. Ltd.