M/T ETNEFJELL
Tilbake til søk
1950 Bygget som ETNEFJELL ved Eriksbergs Mek. Verkstads A/B, Göteborg, Sverige, bygg nr. 397, for A/S Dovrefjell (Olsen & Ugelstad), Oslo. Sjøsatt 15/05, ferdigstilt 15/08. Byggesum NOK 11.855.000.
1963 Levert 07/03 som bulkskip etter ombygging ved Wm. Gray & Co., West Hartlepool, UK. Nye mål: 16.575 tdw, 11.481 brt, 6.338 nrt. D: 21,0 ft.
1968 Eksplosjon og brann 31/10 kl 0200 i maskinrommet ca. 450 nautiske mil sørøst av Cape Farewell, Grønland i posisjon 55.20N, 33.25V. På ballast reise fra Fredrikstad til Botwood, Newfoundland.
5 av maskinbesetningen mistet livet i eksplosjonen som antagelig skyldes varmgang i trykklageret som forårsaket en kraftig veivromseksplosjon. Et oljerør på dagtanken ble revet av og ga næring til brannen. Mannskapet ble beordret i livbåtene, 12 mann i en og 13 i den andre, mens kapteinen, 1. styrmann og 1. maskinisten ble om bord for å forsøke å slukke brannen.
De måtte gi opp og søkte ly forut. Natt til 04/11 ble de sett av det polske fiskefabrikkskipet URAN, 2.794/60, som holdt seg i nærheten til USCG kutteren ABSECON ankom senere på dagen. Sjøen var da stor med bølger over 13 meter og med en vindstyrke på over 90 knop ble en redningsaksjon umulig. De fikk kontakt med de 3 om bord som fikk gitt beskjed om at resten av mannskapet var i livbåtene.
Et stort søk med 6 USCG skip og flere RCAF fly ga ingen resultat. Senere kom flere USCG kuttere og søkte over ca 80.000 km² i 8 døgn uten at noe ble funnet. 4 av de andre skipene i rederiet; MÅKEFJELL, BYKLEFJELL, SVANEFJELL og DOVREFJELL var i området og deltok i letingen. I alt mistet 30 av mannskapet livet.
06/11 kom den hollandske bergingsbåten GRONINGEN og tok henne under slep til Falmouth, UK hvor de ankom etter 16 dagers slep i stiv til sterk storm og ett brudd på slepewiren.
Vraket ble kondemnert som et konstruktivt totalt tap. Det ble senere solgt ”as is” til N. R Bugge, Tønsberg som hadde kjøpt MT OLAV (ex OLAV RINGDAL JR., 9.829/48, også bygget ved Eriksberg) for å bygge akterskipet fra OLAV sammen med forskipet fra ETNEFJELL til en ny bulkcarrier på ca 15.000 tdw. Vraket ankom 04/01 til Framnæs Mekaniske Verksted, Sandefjord som skjøtet delene sammen. Akterskipet fra ETNEFJELL ble solgt i februar til Norsk Skipsopphugging i Grimstad for hugging.
1969 Det reparerte skipet med navnet BESNA, ble levert 18/04 fra Framnæs til N. R. Bugge, Tønsberg.
1971 Solgt i november til Circe Shipping Enterprises (Cassiopi Shipping Co. SA, managers), Pireus, Hellas for USD 440.000. Omdøpt til SCAPROAD.
1974 Solgt i mars til Wah Wing Trading Co. (Ken Hieng Navigation (Panama) Corp. SA, managers), Panama. Omdøpt til KEN LUNG.
1977 Sprang lekk og sank 03/07 ved Andamanene i posisjon 12.01N, 92.37Ø mens hun var på reise fra Visakhapatnam, India til Japan med en last råjern.
1950 Built as ETNEFJELL at Eriksbergs Mekaniska Verkstads A/B, Gothenburg, Sweden, yard no. 397, for A/S Dovrefjell (Olsen & Ugelstad, managers), Oslo. Launched 15/05, completed 15/08. Building costs NOK 11.855.000.
1963 Delivered 07/03 as a bulk carrier after conversion at Wm. Gray & Co., West Hartlepool, UK. New meas.: 16.575 tdw, 11.481 brt, 6.338 nrt. D: 21,0 ft.
1968 Caught fire 31/10 at 0200h after an explosion in the engine-room while she was about 450 nm southeast of Cape Farewell, Greenland in position 55.20N, 33.25W. She was in ballast on a voyage from Fredrikstad, Norway to Botwood, Newfoundland, Canada.
5 of the engine-room crew lost their lives in the explosion and fire after an overheated thrust bearing caused a violent crankcase explosion. An oil pipe from the fuel oil day tank was ruptured and caused the fire to get out of control. The crew was ordered to the lifeboats who were lowered with 12 in one and 13 in the other. The captain, 1, officer and 1. engineer stayed aboard and tried to fight the fire.
They had to give up and took cover forward. In the night to 04/11 they were seen by the Polish fish factory vessel URAN, 2.794/60, who stayed close until the USCG cutter ABSECON arrived later that day. The sea was then very heavy with waves of more than 13 meter and 90 knots wind that made a rescue impossible. They made contact with the 3 man aboard who informed about the men in the 2 lifeboats.
A wide search by 6 USCG ship and RCAF airplanes gave no results. Later on more USCG cutters came and searched more than 80.000 km² in 8 days with nothing found. 4 of the owner’s other ships; MÅKEFJELL, BYKLEFJELL, SVANEFJELL and DOVREFJELL were in the area and participated in the search, but nothing was ever found. 30 of the crew lost their lives.
The Dutch salvage tug GRONINGEN arrived 06/11 and took her in tow for Falmouth, UK where they arrived after 16 days towing in very heavy weather and a parting of the towing wire.
The wreck was condemned as a constructive total loss. It was later sold ”as is” to N. R. Bugge, Tønsberg who had bought MT OLAV (ex OLAV RINGDAL JR., 9.829/48, also built by Eriksberg) for merging the after part of OLAV with the forepart of ETNEFJELL to a new bulk carrier on about 15.000 tdw. The wreck arrived 04/01 to Framnæs Mekaniske Verksted, Sandefjord who did the repairs. The aft part of ETNEFJELL was sold in February to Norsk Skipsopphugging in Grimstad for demolition.
1969 The repaired ship named BESNA was delivered 18/04 from Framnæs Mek. Værksted, Sandefjord to N. R. Bugge, Tønsberg.
1971 Sold in November to Circe Shipping Enterprises (Cassiopi Shipping Co. SA, managers), Piraeus, Greece for USD 440.000. Renamed SCAPROAD.
1974 Sold in March to Wah Wing Trading Co. (Ken Hieng Navigation (Panama) Corp. SA, managers), Panama. Renamed KEN LUNG.
1977 Sprang a leak and sank 03/07 near Andamanene in position 12.01N, 92.37E while she was on a voyage from Visakhapatnam, India to Japan with a cargo of pig iron.
Fra «N. H. og S. T. » korrespondent 25/02-1969
Halv „ETNEFJELL' gjenoppstått som „BESNA'
Vanskelig skipsoperasjon nøyaktig gjennomført ved Framnæs.
Sandefjord, 25. feb. - Ved Framnæs Mek. Værksted i Sandefjord er det gjennomført en skipsoperasjon som må sies å være enestående her i landet. To eldre fartøyer, hvorav det ene så brannherjet at det ikke var regningssvarende å la det reparere, er kuttet over og sveiset sammen med halvparten av et annet skip. Det nye sammensveisede skipet har fått navnet «BESNA» av Tønsberg. Det er forskipet på «ETNEFJELL» - som huskes fra skipskatastrofen i Atlanterhavet i fjor høst - og akterskipet fra det finske skipet «OLAV» som tilsammen utgjør bulkskipet «Besna» på 16 575 t. dw.
Noe lignende har man ikke hørt om tidligere her i landet, og bak hele ideen står skipsrederiet N. R. Bugge i Tønsberg.
Det var etter katastrofen i Atlanterhavet sist høst at N. R. Bugge kjøpte «ETNEFJELL» og fikk slept det fra Falmouth til Sandefjord. Samtidig ble «Olav» innkjøpt fra Finland etter at det var klart at Sandefjord-verkstedet kunne påta seg oppgaven å skjøte de to båtene. Det som muliggjorde sammensveisingen var at fartøyene var søsterskip og helt identiske, bygd ved samme verksted, Eriksberg, i 1948 og 1950.
Timeplanen fulgt
Framnæs Mek. Værksted har fått mange lovord for et utmerket og ekspeditt arbeid. Timeplanen for dette vanskelige arbeidet er blitt fulgt til punkt og prikke. «BESNA» er beregnet å være ferdig fra verkstedet i slutten av mars.
Det var mange ting som måtte passe for at det vanskelige arbeidet skulle bli vellykket og innen gudmor Ada Gjeruldsen fra Tønsberg kunne knuse champagneflasken mot baugen på «BESNA», faktisk i det øyeblikk som var forutsagt av verkstedet før arbeidene ble påbegynt. Det er sannsynligvis første gang her i landet at to båter blir skåret i to og så sveiset sammen uten å fornye materialet over skjøtestedet. Vanligvis tar man ut en platebredde rundt hele båten, men Framnæs Mek. Værksted gjorde det på billigste og hurtigste måte: Man skar båten i to og sveiset delene sammen igjen. En slik operasjon er bare mulig hvis man har en stor grad av nøyaktighet. Hvis man hadde brukt teodolitt ved merkingen hvor båtene skulle skjæres av, ville denne gitt en feilmargin på 1/100 grad og det ville si 3,5 mm. Dette var for meget og verkstedet fikk tak i laserapparat fra Norges Tekniske Høyskole. Laserstrålen ble brukt ved merkingen hvor skjæringen skulle foregå, og resultatet ble så godt at det ikke var avvik i merkingen som kunne måles. Folkene som skar båtene i to og som siden sveiset dem sammen, gjorde en særdeles flott jobb under vanskelige værforhold.
Stordokken til verftet lå med bunnen i bue da forskipet til «ETNEFJELL» ble slept inntil «OLAV»s akterskip. Dette kunne gjøres takket være en spenningsmåler som til enhver tid viste at man ikke fikk for stort spenn i dokken. Derved kunne forskipets akterkant manøvreres inntil akterskipet, samtidig som forskipet var løst og kunne svinges slik, at de to halvpartene kom inntil hverandre samtidig over hele bruddflaten. «ETNEFJELL»s forskip ble sveiset sammen med akterskipet til «OLAV» på 9 1/2 dager. Etter at «BESNA» er et faktum, gjenstår det å sveise sammen de to dårlige komponentene, forskipet til «Olav» og akterskipet til «ETNEFJELL», dette arbeidet pågår nå, og det er meningen at de sammensveisede delene skal slepes bort til oppbygging.