D/S MÅKEFJELL (II)

Tilbake til søk
MÅKEFJELL (II)
Nasjonalitet
Norge
Skipstype Dampskip
Off nr 3010228
Klassifisering DnV +1A1
Kallesignal LNMQ
Byggeår 1948/09
Leveringsmåned September
Byggenr 225
Bruttotonn/BT 1.451
Nettotonn/NT 792
Dødvekt/TDW 2.513
Skrog LOA 258,7’
Skrog LBP 249,4’
Bredde 42,0’
Dypgående 15’02”
Dybde (i riss) 17,9’
Skipsbeskrivelse Dampskip
Skipsfunksjon/bruk Fartøy for stykkgods/general cargo
Hastighet 12,0
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
Lasthåndtering 4 x lasterom m/4 vinsjer og 4 bommer
Kjeletype 2 x hoved dampkjeler (ildrørskjeler/fire tube boilers), dim.: 13,5’ x 11', oljefyrt m/overheter og 3 fyrganger i hver. Total heteflate 3.331 ft2, 220 PSI
Kjelebygger North East Marine Engineering Co (1938) Ltd, Wallsend, England
Hjelpemaskineri Maskineri ikke registert
El-kraft Type ikke registert
Navigasjonsutstyr Radar, gyrokompass, peileapparat, ekkolodd
Manøvreringssystem Dampdrevet styremaskin
Kommunikasjonsutstyr Trådløst telefoni/telegrafi
Maskin-/motortype 1 x Dampmaskin
Maskin-/motorytelse
Maskin-/motordetaljer
Maskin-/motorbygger North East Marine Engineering Co (1938) Ltd, Wallsend, England
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
1948 - 1957
Norge
Sted Sunderland, Monkwearmouth
Reg havn Oslo

1948 Bygget som MÅKEFJELL ved J. Crown & Sons Ltd., Monkwearmouth, Sunderland, UK, bygg nr. 225, for A/S Luksefjell (Olsen & Ugelstad), Oslo. Sjøsatt 21/06, ferdigstilt 28/09. Byggesum NOK 3.484.000. Inngikk i Fjell-Line som opprettholdt linjefarten mellom Europa og de store sjøer (Lakene) i Canada

1957 Solgt 12/04 til Skips-A/S Thor Thoresens Linje, Oslo for NOK 5.000.000.

1958 Omdøpt til SKOTFOSS.

1961 Solgt i november til Ångfartygs-AB Adolf (Adolf Bratt & Co. AB, managers), Göteborg, Sverige for GBP 56.408. Omdøpt til BARBRO BRATT.

1964 Overtatt 31/07 av G. Bratt & Co., Göteborg, Sverige

1965 Solgt 02/03 til Kyknos Steamship Corp. (Equatorial Shipping Co. S.A., managers), Monrovia, Liberia for SEK 151.600. Omdøpt til KYKNOS.

1967 Solgt i juli til P. Ursino, Napoli, Italia. Omdøpt til GIUSEPPE U.

1971 Solgt i juli til Thallo Shipping Co. Ltd., Famagusta, Kypros for USD 100.000. Omdøpt til THALLO.

Forlot Hamburg 01/10 under slep av FAIRPLAY XI, ankom Santander, Spania 09/10 for hugging.

1972 Flyttet til Bilbao, Spania hvor hun ankom 06/05 for hugging.


1 x stempel dampmaskin (steam reciprocating), tre trinns ekspansjon (triple exp.), 3-sylindret, syl. dia.: 16,5”–28,5”–48”, slag/stroke: 36”. 225NHK. Bygget ved North Eastern Marine Engineering Co. (1938) Ltd., Sunderland, UK.


1948 Built as MÅKEFJELL at J. Crown & Sons Ltd., Monkwearmouth, Sunderland, UK, yard no. 225, for A/S Luksefjell (Olsen & Ugelstad, managers), Oslo. Launched 21/06, completed 28/09. Building costs NOK 3.484.000.

1957 Sold 12/04 to Skips-A/S Thor Thoresens Linje, Oslo for NOK 5.000.000.

1958 Renamed SKOTFOSS.

1961 Sold in November to Ångfartygs-AB Adolf (Adolf Bratt & Co. AB, managers), Gothenburg, Sweden for GBP 56.408. Renamed BARBRO BRATT.

1964 Taken over 31/07 by G. Bratt & Co., Gothenburg, Sweden

1965 Sold 02/03 to Kyknos Steamship Corp. (Equatorial Shipping Co. S.A., managers), Monrovia, Liberia for SEK 151.600. Renamed KYKNOS.

1967 Sold in July to P. Ursino, Napoli, Italy. Renamed GIUSEPPE U.

1971 Sold in July to Thallo Shipping Co. Ltd., Famagusta, Cyprus for USD 100.000. Renamed THALLO.

Left Hamburg 01/10 under in tow by FAIRPLAY XI, arrived Santander, Spain 09/10 for breaking.

1972 Moved to Bilbao, Spain where she arrived 06/05 for demolition.

  • MÅKEFJELL

    MÅKEFJELL
Kilde: Skipet nr 4-1989, Olsen & Ugelstad 1915-1965, DnV, Lloyds
Utarbeidet av: Per Sundfær og Ragnar Iversen (skipshistorie.net)
   
https://www.sandefjordshistorie.no