MS JARAMA (IV)

Tilbake til søk
JARAMA (IV)
Nasjonalitet
Norge
Skipstype Motorskip
Off nr 7922178
Klassifisering DnV +1A1 Bulk Carrier og Tanker for Oil COW INERT PST HC/E E0
Kallesignal LJRL
Byggeår 1981/03
Leveringsmåned Mars
Byggenr 438
Bruttotonn/BT 43.576
Nettotonn/NT 25.095
Dødvekt/TDW 77.673
Skrog LOA 243,8 m
Skrog LBP 235.98 m
Bredde 32.29 m
Dybde (i riss) 19.66 m
Skipsbeskrivelse Motorskip
Skipsfunksjon/bruk Fartøy for olje/bulker/malm
Hastighet Prøvetur, lastet: 15,3 knop
Drivstoffkapasitet 62,0 t/d
Lasthåndtering 8 x lasterom/tanker m/tilsvarende luker. 2 x bommer (15T) m/vinsjer. 25 x deepwell pumper/total kapasitet 7.300 m3/t
Kjeletype 1 x hjelpekjel, oljefyrt, Aalborg Boiler type AQ9. 1 x eksoskjel, eksos fyrt, Aalborg Boiler type AQ2
Kjelebygger Aalborg Boiler, Alborg, Sverige
Hjelpemaskineri 3 x dieselgen. Bergen Diesel type LDG-9, 1.102kW/720rpm, MDO, bygd av Bergen Mek. Verksted. 1 x turbogenerator Stal-Laval type TG-3500, 2.000kW/10.565 o. min.
El-kraft 5.306kW/220-440VAC/60Hz
Navigasjonsutstyr Direction finder, el. logg (SAL), ekkolodd, gyrokompass, el. posisjons bestemmelses hjelpemiddel, radar
Manøvreringssystem Styremaskin Porsgrunn Steering Gear str 475-110, ser.nr. 760.
Kommunikasjonsutstyr Telefoni , telegrafi og SATCOM
Maskin-/motortype 1 x Dieselmotor
Maskin-/motorytelse
Maskin-/motordetaljer Burmeister & Wain, dieselmotor
Maskin-/motorbygger
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
1990 - 1991
Norge
Sted Fredrikstad
Reg havn Sandefjord

1979 Fra Stavanger Aftenblad ble det meldt 18/06 at Anders Jahre på vegne av A/S Kosmos hadde bestilt to 80.000 tonns skip ved Fredriksstad mek. Verksted. Bestillingen var avhengig av statelig pristilskudd på opptil 18%. Det ga arbeid til 800 personer over to år. Kontrakten ble vunnet i konkurranse med verft i Vest-Tyskland og Japan.
1981 Bygget som ore/bulk/oil carrier JARAMA ved A/S Nye Fredriksstad mek. Verksted, Fredrikstad, Norway for Aksjeselskapet Kosmos (Anders Jahre A/S), Sandefjord. Overlevert 16/03-1981. Gudmor var fru Astri Hansson.
1983 Ankommer Framnæs mek. Værksted, Sandefjord for dokking og reparasjon av mindre havari fra 10/08 til 22/08.
1986 Solgt/overført til Jarama Navigation Inc. (Anders Jahre, Sandefjord), Monrovia i august under samme navn. Kallesignal ELCZ2.
1989 Overført til til Jarama Nav. Inc (Anders Jahre A/S), Sandefjord. Overført til NIS med kallesignal LAQJ2
1990 Overført til I. M. Skaugen A/S Oslo.
1991 Solgt 30/04 til Ballerina K/S (Torvald Klaveness), Oslo. Omdøpt BALLERINA.
1994 Solgt til Neass Shipping i mai. Ommålt 43.576 BT/25.095 NT
1999 Solgt til Highland Faith Shipping Inc., Panama 01/01-99. Omdøpt HIGHLAND FAITH.
2003 Solgt i oktober til Ystwyth Ltd., Liberia. Omdøpt YSTWYTH. Disponenter var Norbulk (Hellas) S.A under Liberia flag
2007 Overført i januar til Ystwyth Marine Ltd (Eastwind SA) Monrovia, Liberia.
2010 I januar solgt til Eastwing Hellas SA,, Monrovia, Liberia. Omdøpt YONG PING.
Solgt til Sino Far East Ship Management Co. Ltd., Panama. Solgt til China for hugging 31/12-2010.
2011 Hugget ved Jiangmen Yinhu Ship Breaking Co,, Xinhui


Fremdrift: 1 x dieselmotor, turbocharged Fredriksstad-B & W 8L67GFCA, 2-takt/enkeltv., 8-sylindret, syl. dim.: 670 x 1.770 mm, 11.640kW/112 o. min. (15.800 BHK), HFO. 

1979 From “Stavanger Aftenblad” it was reported 18/06 that Anders Jahre, on behalf of A/S Kosmos, had ordered two 80,000 tonnes vessels at Fredriksstad mek. Verksted, Fredrikstad, Norway. The order was subject to government subsidies of up to 18%. It provided work for 800 people over two years. The contract was won in competition with yards in Western Germany and Japan.
1981 Built as ore/bulk/oil carrier JARAMA at A/S Nye Fredriksstad mek. Verksted, Fredrikstad, Norway for the shipping company Aksjeselskapet Kosmos (Anders Jahre A/S), Sandefjord. Delivery at 16/03-1981. Spouser was Mrs. Astri Hansson.
1983 Arrived the ship repair yard Framnæs mek. Værksted on 10/08 to 22/08 for dry docking and minor repairs.
1986 Sold to Jarama Navigation Inc (Anders Jahre, Sandefjord), Monrovia under the same name.
1990 Transferred to I. M. Skaugen A/S Oslo.
1991 Sold 30/04 to Ballerina K/S (Torvald Klaveness), Oslo. Renamed BALLERINA.
1994 Sold to Neass Shipping.
1999 Sold to Highland Faith Shipping Inc., Panama 01/01-99. Renamed HIGHLAND FAITH.
2003 In October, sold to Ystwyth Ltd., Liberia. Renamed YSTWYTH. Managers were Norbulk (Greece) S.A under the Liberia flag.
2007 Transferred in January to Ystwyth Marine Ltd (Eastwind SA) Monrovia, Liberia.
2010 In January sold to Eastwing Hellas SA,, Monrovia, Liberia. Renamed YONG PING.
Sold to Sino Far East Ship Management Co. Ltd., Panama. Further sold to China for breaking 31/12-2010.
2011 Breaking completed at Jiangmen Yinhu Ship Breaking Co,, Xinhui

  • JARAMA (IV)

    JARAMA (IV)
  • Fra Framnæs mek. Værksted

    Fra Framnæs mek. Værksted
  • Rødtvedt Skole 2b i Oslo (1981)

    Rødtvedt Skole 2b i Oslo (1981)
  • JARAMA (IV)

    JARAMA (IV)
  • JARAMA (IV)

    JARAMA (IV)
Kilde: Fra boken «På alle hav-Skipene i Anders Jahres rederi», DnV register, Stavanger Aftenblad v/John Gramstad.
Utarbeidet av: Samlet og bearbeidet av Ragnar Iversen
   
https://www.sandefjordshistorie.no