MS JARAMA (IV)
Tilbake til søk
1979 Fra Stavanger Aftenblad ble det meldt 18/06 at Anders Jahre på vegne av A/S Kosmos hadde bestilt to 80.000 tonns skip ved Fredriksstad mek. Verksted. Bestillingen var avhengig av statelig pristilskudd på opptil 18%. Det ga arbeid til 800 personer over to år. Kontrakten ble vunnet i konkurranse med verft i Vest-Tyskland og Japan.
1981 Bygget som ore/bulk/oil carrier JARAMA ved A/S Nye Fredriksstad mek. Verksted, Fredrikstad, Norway for Aksjeselskapet Kosmos (Anders Jahre A/S), Sandefjord. Overlevert 16/03-1981. Gudmor var fru Astri Hansson.
1983 Ankommer Framnæs mek. Værksted, Sandefjord for dokking og reparasjon av mindre havari fra 10/08 til 22/08.
1986 Solgt/overført til Jarama Navigation Inc. (Anders Jahre, Sandefjord), Monrovia i august under samme navn. Kallesignal ELCZ2.
1989 Overført til til Jarama Nav. Inc (Anders Jahre A/S), Sandefjord. Overført til NIS med kallesignal LAQJ2
1990 Overført til I. M. Skaugen A/S Oslo.
1991 Solgt 30/04 til Ballerina K/S (Torvald Klaveness), Oslo. Omdøpt BALLERINA.
1994 Solgt til Neass Shipping i mai. Ommålt 43.576 BT/25.095 NT
1999 Solgt til Highland Faith Shipping Inc., Panama 01/01-99. Omdøpt HIGHLAND FAITH.
2003 Solgt i oktober til Ystwyth Ltd., Liberia. Omdøpt YSTWYTH. Disponenter var Norbulk (Hellas) S.A under Liberia flag
2007 Overført i januar til Ystwyth Marine Ltd (Eastwind SA) Monrovia, Liberia.
2010 I januar solgt til Eastwing Hellas SA,, Monrovia, Liberia. Omdøpt YONG PING.
Solgt til Sino Far East Ship Management Co. Ltd., Panama. Solgt til China for hugging 31/12-2010.
2011 Hugget ved Jiangmen Yinhu Ship Breaking Co,, Xinhui
Fremdrift: 1 x dieselmotor, turbocharged Fredriksstad-B & W 8L67GFCA, 2-takt/enkeltv., 8-sylindret, syl. dim.: 670 x 1.770 mm, 11.640kW/112 o. min. (15.800 BHK), HFO.
1979 From “Stavanger Aftenblad” it was reported 18/06 that Anders Jahre, on behalf of A/S Kosmos, had ordered two 80,000 tonnes vessels at Fredriksstad mek. Verksted, Fredrikstad, Norway. The order was subject to government subsidies of up to 18%. It provided work for 800 people over two years. The contract was won in competition with yards in Western Germany and Japan.
1981 Built as ore/bulk/oil carrier JARAMA at A/S Nye Fredriksstad mek. Verksted, Fredrikstad, Norway for the shipping company Aksjeselskapet Kosmos (Anders Jahre A/S), Sandefjord. Delivery at 16/03-1981. Spouser was Mrs. Astri Hansson.
1983 Arrived the ship repair yard Framnæs mek. Værksted on 10/08 to 22/08 for dry docking and minor repairs.
1986 Sold to Jarama Navigation Inc (Anders Jahre, Sandefjord), Monrovia under the same name.
1990 Transferred to I. M. Skaugen A/S Oslo.
1991 Sold 30/04 to Ballerina K/S (Torvald Klaveness), Oslo. Renamed BALLERINA.
1994 Sold to Neass Shipping.
1999 Sold to Highland Faith Shipping Inc., Panama 01/01-99. Renamed HIGHLAND FAITH.
2003 In October, sold to Ystwyth Ltd., Liberia. Renamed YSTWYTH. Managers were Norbulk (Greece) S.A under the Liberia flag.
2007 Transferred in January to Ystwyth Marine Ltd (Eastwind SA) Monrovia, Liberia.
2010 In January sold to Eastwing Hellas SA,, Monrovia, Liberia. Renamed YONG PING.
Sold to Sino Far East Ship Management Co. Ltd., Panama. Further sold to China for breaking 31/12-2010.
2011 Breaking completed at Jiangmen Yinhu Ship Breaking Co,, Xinhui