TT JAGARDA (II)

Tilbake til søk
JAGARDA (II)
Nasjonalitet
Norge
Skipstype Tankturbin
Off nr 7365746
Klassifisering Lloyds register 101-Tanker for Oil
Kallesignal JXRM
Byggeår 1975/05
Leveringsmåned Mai
Byggenr 880
Bruttotonn/BT 117.510
Nettotonn/NT 90.802
Dødvekt/TDW 226.314
Skrog LOA 330 m
Bredde 48,73 m
Dypgående 25,78 m
Skipsbeskrivelse Dampskip (turbin)
Skipsfunksjon/bruk Fartøy for frakt av råolje (VLCC)
Hastighet 16,45 knop
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
Lasthåndtering 19 x lastolje- og ballasttanker
Kjeletype 1 x hoved dampkjel (1½ kjele anlegg), type Comb.Engineering type V2M9 m/tangensial fyring, rot. luftforvarmer, Ljungstrøm. Arb.trykk 71,6/55,0 bar. 513° C. HF: 3.102 kv/m. 1 x hjelpekjel, C.Eng. x hjelpekjele, Combustion Engineering. A
Kjelebygger Bygger ikke registert
Hjelpemaskineri 2 x turbogen., kondenserende, hver 1.100 kW 1 x dieselgen. 1.100 kW.
El-kraft 3.300kW/450-220VAC/60Hz
Navigasjonsutstyr Peile apparat, elektrisk logg, el. ekkolodd, gyrokompass, posisjons angiver.
Manøvreringssystem System ikke registert
Kommunikasjonsutstyr Radio telefoni, telerafi og/VHF, type Marconi
Maskin-/motortype 1 x Dampturbin
Maskin-/motorytelse
Maskin-/motordetaljer Dampturbin, General Electric, 32.000 AHK
Maskin-/motorbygger General Electric/Verolma, Ijsselmonde, Nederland
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
Sted Amsterdam
Reg havn Sandefjord

1974 Kjølstrukket 17/08
1975 Bygget som turbintanker HARRY BORTHEN (II) ved Nederlandsche Dok & Scheepsbouw Mij.(NDSM), Amsterdam, Holland på vegne av P/R Oljefart & Malmtank (Harry Borthen & Co), Oslo. Sjøsatt 01/02-1975. Overlevert 01/05
Fartøyet gikk fra bygge verkstedet til opplag i Ålesund.
1976 Tank markedet var slått feil og muligheten for å betjene lånet på fartøyet var umulig. Verkstedet tar tilbake disposisjonsretten til fartøyet utpå høsten grunnet manglende betaling.
1977 Solgt i januar til A/S Jagarda & Co. K/S (Anders Jahre & Co A/S), Sandefjord for $20.000.000. Overtatt 28/01 og omdøpt JAGARDA (II).
1978 Fartøyet settes i fart og bryter opplaget 25/10. Første reise for Amoco fra AG til Milford Haven, Wales.
1980 JAGARDA plukker opp 14 vietnamesiske flyktninger 16/05. Flyktningene hadde drevet rundt i Sør-China havet i rundt 5 døgn i en åpen båt. Situasjonen var kritisk da de ble plukket opp.
1981 Lagt opp i Skaramanga, Hellas i februar
1982 Solgt for USD 5.000.000 «as is laid up» til Halsbury Shipping Ltd., Monrovia, Liberia i juni. Omdøpt ERISKAY.
1987 Solgt til Taikoo Navigation Co. Ltd (Swire Shipping Ltd), Hong Kong.
1988 Solgt til China Navigation Co. Ltd (Swire Shipping (Eriskay) Ltd), Hong Kong
1994 Solgt til Dong Sheng Tankers Pte., Ltd., Singapore. Omdøpt SONG SAN.
1996 Solgt i desember til Hin Leong Marine International (Pte) Ltd, Singapore. Omdøpt GIANT.
1997 Solgt til Dong Sheng Tankers, Belize. Omdøpt E MEI SAN. Ombygget til FSO (Floating Storage Offloading unit).
2003 Solgt til Bangladesh for hogging i september.

1974 Keel laid 17/08.
1975 Built as turbine tanker HARRY BORTHEN (II) at Nederlandsche Dok & Scheepsbouw Mij.(NDSM), Amsterdam, Holland on behalf of P/R Oljefart & Malmtank (Harry Borthen & Co), Oslo. Launched 01/02 and delivered to her owners 01/05.
The vessel went from the construction site to storage in Ålesund, Norway.
1976 The tanker market had failed, and the possibility of servicing the loan on the vessel was impossible. The builder took over the management of the vessel during the autumn due to lack of payment.
1977 Sold i January to A/S Jagarda & Co. K/S (Anders Jahre & Co A/S), Sandefjord for $20,000,000. Taken over 28/01 and renamed JAGARDA (II).
1978 The vessel is put to service and released from layup 25/10.
1980 JAGARDA picks up 14 Vietnamese refugees 16/05. The refugees had drifted around in the South China Sea for around 5 days in an open boat.
1981 Laid up in Skaramanga, Greece in February.
1982 Sold for USD 5.000.000 «as is laid up» to Halsbury Shipping Ltd., Monrovia, Liberia in June. Renamed ERISKAY.
1987 Sold to Taikoo Navigation Co. Ltd (Swire Shipping Ltd), Hong Kong.
1988 Sold to China Navigation Co. Ltd (Swire Shipping (Eriskay) Ltd), Hong Kong
1994 Sold to Dong Sheng Tankers Pte., Ltd., Singapore. Renamed SONG SAN.
1996 Sold i December to Hin Leong Marine International (Pte) Ltd, Singapore. Renamed GIANT.
1997 Sold to Dong Sheng Tankers, Belize. Renamed E MEI SAN. Reconstructed to a FSO (Floating Storage Offloading unit)..
2003 Sold to Bangladesh for breaking in September.

  • JAGARDA (II)

    JAGARDA (II)
  • JAGARDA

    JAGARDA
Ca. 31 pers. (1978)
Kilde: DnV, Lloyd’s, Starke, Skipet 4/2010 v/Dag Bakka Jr., boken «På alle hav – Skipene i Anders Jahres rederi», www.skipshistorie.net
Utarbeidet av: Myhre Jørn
   
https://www.sandefjordshistorie.no