T/S JARMADA
Tilbake til søk
Klassifisering
DnV (ID: 09401) +1A1 Tanker for Oil, E0, INERT, BIS, COW
Kallesignal
LASG
Byggeår
1976
Leveringsmåned
Februar
Byggenr
S 35
Bruttotonn/BT
188.252
Nettotonn/NT
160.404
Dødvekt/TDW
390.364
Skrog LOA
373,53 m
Bredde
29 m
Dypgående
22,92 m
Skipsbeskrivelse
Dampskip (turbin)
Skipsfunksjon/bruk
Tankskip for råolje (ULCC)
Hastighet
15,5 knop
Drivstoffkapasitet
V2M-8W, vannrørskjel
Lasthåndtering
25 x lastoljetanker (8SB, 8BB, 9C) 4 x lastoljepumper (COP), turbindrevet (mottrykksturbin/back pressure turbine) type Shinko RT600, design trykk 60 bar/360 gr.C, 3.200kW v/5.277 o.min (tubin). Pumpe kapasitet: 5.500 m3/time. Bygget av Shinko Kinzoku Ind
Kjeletype
Vannrørskjeler (water tube boiler). Oljefyrt, type Combustion Eng. V2M-8W m/overheter. Toppfyrt m/roterende luftforvarmer.
Kjelebygger
Bygger ikke registert
Hjelpemaskineri
2 x turbogen., type Mitsubishi AT-20C design: Kondenserende type, 60 bar/510o C, hver på 2.355 AHK (2.000kW). Bygget av Mitsubishi Zosen KK, Nagasaki, Japan,1 x generator, diesel drevet. type Daihatsu 6VSHT-26D, 955kW v/720 o.min, syl.dim.: 260 x 320 mm
El-kraft
4.955kW/440-220VAC/60Hz
Navigasjonsutstyr
Utstyr ikke registert
Manøvreringssystem
System ikke registert
Kommunikasjonsutstyr
Utstyr ikke registert
Maskin-/motordetaljer
Maskin-/motorbygger
Mitsubishi Heavy Industries Ltd., Nagasaki, Japan
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
1975 Kjølen lagt som turbin tanker JARMADA ved Nippon Kokan KK (NKK), Tsu, Japan. Sjøsatt 25/07.
1976 Ferdigstilt som turbin tanker JARMADA for A/S Kosmos (Anders Jahres & Co), Sandefjord. Overlevert 02/02-1976. Hun ble ikke døpt ved overtagelsen. Jørgen Jahre sen. skal ha uttalt at «det var ingen gledens dag» da man overtok denne ULCC. Prosjektet ble satt i gang tross motvilje fra Anders Jahres side da byggekontrakten ble undertegnet.
Største skip bygd og registrert for et rederi i Sandefjord. Kontraktsprisen var YEN 14.000.000.000.
Gikk direkte fra bygge verksted til opplag i Brunei. Ankom Brunei 11/02-1976. Brøt opplaget 02/08-1976 og gikk inn i løsfart.
1981 Gikk i opplagsbøyene i Scaramanga (Athen), Hellas i februar.
1985 Solgt til Entrepose GTM Pour les Travaux Petroliers et Maritimes (ETPM), Nanterre Cedex, Hauts-de-Seine, Frankrike for USD 7.300.000. Tatt under slep til Cadiz i Spania og overlevert 17/07. Ombygget til Floating Storage Unit (FSU, flytende oljelager) av HEREEMA/THC Fabricators ved Verolme Yard, Rotterdam, Nederland. Propell og framdriftsmaskineri fjernet. Omdøpt til FSU COVENAS
1986 Slept til Golfo de Morrosquillo, Colombia med ankomst 01/02 for tjeneste som lagerskip. Hun overførte ca 2.150.000 t mens hun lå i Colombia.
1998 Slept fra Columbia til Singapore for en ny ombygging. Denne gangen ved Jurong Shipyard, Singapore. Arbeidet tok 67 dager
1999 Solgt til Orbit Marine Inc., Panama. Omdøpt CARIBBIEN BLUE.
Slept fra Singapore til Al Shaheen feltet i Qatar. Lagerkapasitet 390.365 Mt. Som eiere: Orbit Maritime Inc. Som disponenter: Tanker Pacific Management Pte. Ltd (se: 2005 Slept fra Qatar til Teluk Semangha, Indonesia for bruk som FSU for gassolje for Pertamina. Eier: Orbit Maritime Inc. (Tanker Pacific Management Pte. Ltd., mngrs), Jakarta, Indonesia.
2008 Solgt til huggere i Bangladesh for USD 540/LT. Ankom Chittagong, Bangladesh 02/04.
1975 Keel laid as steam tanker JARMADA by Nippon Kokan KK (NKK), Tsu, Japan. Launched on 25/07.
1976 Completed as steam tanker JARMADA for A/S Kosmos (Anders Jahres & Co), Sandefjord. Delivery took place on 02/02-1976. She was not named the usual way upon delivery. Shipowner Jørgen Jahre senior had said that «it was not a happy day in the history of the company». The project had been carried out despite protest from shipowner Anders Jahre before the contract was signed.
Biggest ship ever built and registered in Sandefjord. Cost price was YEN 14.000.000.000.
Went directly from builder to layup mode in Brunei. Arrival Brunei on 11/02-1976. Broke layup on 02/08-1976 and started trading in the spot marked.
1981 Went back to layup mode again in Scaramanga (Athen), Greece in February.
1985 Sold to Entrepose GTM Pour les Travaux Petroliers et Maritimes (ETPM), Nanterre Cedex, Hauts-de-Seine, Frankrike for USD 7.300.000. Taken under tow to Cadiz in Spania and handed over on 17/07.
Converted to a Floating Storage Unit (FSU) by HEREEMA/THC Fabricators at Verolme Yard, Rotterdam, Holland. Propell and propulsion machinery was removed. Renamed FSU COVENAS
1986 Taken under tow to Golfo de Morrosquillo, Colombia with arrival on 01/02 for service as a floating storage vessel. She transferred about 2.150.000 tons o foil during stay in Colombia.
1998 Towed from Columbia to Singapore for an upgrading. This time at the Jurong Shipyard, Singapore. Total workdays was 67 days.
1999 Sold to Orbit Marine Inc., Panama. Renamed CARIBBIEN BLUE.
Towed from Singapore to Al Shaheen field in Qatar. Storage capasity as 390.365 metric tons.
As owners: Orbit Maritime Inc, as managers Tanker Pacific Management Pte. Ltd
2005 Towed from the oil fields of Qatar to Teluk Semangha, Indonesia for use as FSU for Pertamina.
Owners: Orbit Maritime Inc. (Tanker Pacific Management Pte. Ltd., as managers), Jakarta, Indonesia.
2008 Sold to breakers in Bangladesh for USD 540/LT. Arrival Chittagong, Bangladesh on 02/04.
Kilde: "Jahre-Nytt", boken "På alle hav, Skipene i Anders Jahres rederi, http://supertankers.topcities.com/id223.htm
Utarbeidet av: Myhre Jørn