SS/DS AKTIV I

Tilbake til søk
AKTIV I
Har du bilder til dette skipet, send dem gjerne til oss: Sandefjordshistorie team
Nasjonalitet
Norge
Off nr 5111347
Klassifisering Bureau Veritas
Kallesignal MPFQ
Byggeår 1910/12
Byggenr 25
Bruttotonn/BT 360
Nettotonn/NT 198
Dødvekt/TDW 500 T.dw
Skrog LOA 43,5M
Bredde 7,74M
Dypgående 3,23M
Skipsbeskrivelse Seilskip Bark Med Hjelpemaskin
Skipsfunksjon/bruk Funksjon ikke registert
Hastighet Hastighet ikke registert
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
Lasthåndtering Type ikke registert
Kjeletype 1 x hoved dampkjel (ildrørskjel/fire tube boiler
Kjelebygger Bygger ikke registert
Hjelpemaskineri Maskineri ikke registert
Maskin-/motordetaljer
Maskin-/motorbygger J. & C. G. Bolinders mek. Verkstads AB, Stockholm, Sverige
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
Sted Hansweert
Reg havn Sandefjord

1910 Bygget som motor skonnert ANGELINA av NV Verf de Zeeland, Hansweert, Holland for NV Zeemotoorschip Angelina (J van Rompu, Terneuzen, Holland.
1916 Solgt til Skibs-A/S Stjernen (Herman Jacobsen & Co., Sarpsborg. Omdøpt til STJERNE. Solgt videre til Skibs-A/S Activ I (William Archer, Larvik. Omdøpt til AKTIV I.
1917 Solgt til Skibs-A/S Aktiv I (firma Peder Bogen (v/Johan Rasmussen og Alex. Lange, Sandefjord. Ny motor installert: 1 x råoljemotor, type Bolinder. 2-takt/enkltv., 2-sylindret, syl. dim.: 16,56” x 16,14”. 120 BHK. Bygget av J. & C. G. Bolinders Mek. Verkstads Aktiebolag, Stockholm, Sverige.
1921 Johan Rasmussen & Alex. Lange, Sandefjord ble manager.
1922 Solgt til J. G. Schwartz A/B (D. Arwidsson, Norrköping, Sverige. Omdøpt til GETÅ II.
1924 Solgt til Fabricia Nacional de Papel S.A., Montevideo, Uruguay. Omdøpt til F.N.P.
1970 Solgt til Fluviamar S.A., Montevideo. Omdøpt til EL CEIBO.
1984 Solgt til Branson S.A., Montevideo. Omdøpt til BRANSON.
1987 Solgt til El Maizal S.A., Montevideo.
1988 Solgt til Dranor S.A., Montevideo.
1992 Solgt til Argrodind. Arapoty S.r.l. / Polmar S.r.l., Asuncion, Paraguay. Omdøpt til ATTYS.
2002 Solgt til Agua Viva S.A., Paraguay. Omdøpt til ARAMI.
2007 Status endret til “Laid-Up”.
2010 Forlatt nord for San Nicolas i Paranaelven, Argentina.
2011 Status endret til “Hulked”.

1910 Built as motor schooner ANGELINA at NV Verf de Zeeland, Hansweert, Holland for NV Zeemotoorschip Angelina (J van Rompu, Terneuzen, Holland. 1916 Sold to Skibs-A/S Stjernen (Herman Jacobsen & Co., Sarpsborg. Renamed STJERNE. Same year sold to Skibs-A/S Activ I (W. Archer, Larvik. Renamed AKTIV I. 1917 Sold to Skibs-A/S Aktiv I , Sandefjord. New engine installed: 1 x oil engine, type Bolinder. 2-cycle/single acting, 2-cylinder, cyl. dim.: 16,56” x 16,14”. 120 BHP. Built at J. & C. G. Bolinders Mek. Verkstads Aktiebolag, Stockholm, Sweden. 1921 Johan Rasmussen & Alex. Lange, Sandefjord became owners. 1922 Sold to J. G. Schwartz A/B (D. Arwidsson, Norrköping, Sweden. Renamed GETÅ II. 1924 Sold to Fabricia Nacional de Papel S.A., Montevideo, Uruguay. Renamed F.N.P. 1970 Sold to Fluviamar S.A., Montevideo. Renamed EL CEIBO. 1984 Sold to Branson S.A., Montevideo. Renamed BRANSON. 1987 Sold to El Maizal S.A., Montevideo. 1988 Sold to Dranor S.A., Montevideo. 1992 Sold to Argrodind. Arapoty S.r.l. / Polmar S.r.l., Asuncion, Paraguay. Renamed ATTYS. 2002 Sold to Agua Viva S.A., Paraguay. Renamed ARAMI. 2007 Status changed to “Laid-Up”. 2010 Abandoned north off San Nicolas in Parana River, Argentina. 2011 Status changed to “Hulked”.

Ingen bilder er lagret for denne båten

Kilde: DnV, Lloyd’s, Starke, Malmstein Reg., Seilskuter i jern & Stål 1868-1916.
Utarbeidet av: Steinar Norheim.
   
https://www.sandefjordshistorie.no