T/S JAMUNDA (II)

Tilbake til søk
JAMUNDA (II)
Nasjonalitet
Norge
Skipstype Tankskip
Off nr 7104661
Klassifisering DnV +1A1 Tanker for Oil, E0
Kallesignal LAHL
Byggeår 1971
Leveringsmåned April
Byggenr U5
Bruttotonn/BT 128.431
Nettotonn/NT 96.573
Dødvekt/TDW 258.750
Skrog LOA 338,11 m
Bredde 51,84 m
Dypgående 26,97 m
Skipsbeskrivelse Dampskip (turbin)
Skipsfunksjon/bruk Tankskip for råolje (VLCC)
Hastighet 15,45 knop
Drivstoffkapasitet 152 tonn pr. døgn
Lasthåndtering 4 x lastoljepumper, kapasitet 4.000m3 x 150 m hver1 x ballastpumpe, kapasitet 4.000m3 x 50 mTankspylemaskiner, type Butterworth Super-K og Gun-clean1 x Nøytralgassanlegg (Inert), kapasitet 10.000 Nm3/t x 2.500 mmWS, røykgass type
Kjeletype 2 x hoveddamp kjeler (vannrørskjeler/water tube boilers) type Combustion Engineering V2M-8W, topp fyrt m/olje. Total heteflate: 24.607 kv.ft, arbeidstrykk: 1.052 PSI, 903 PSI etter overheter.
Kjelebygger Mitsubishi Heavy Industries Ltd., Nagasaki, Japan
Hjelpemaskineri 2 x turbogen. (TG), hver 1.280 kW/440V, 60 Hz, Mitsubishi Heavy Industries Ltd1 x dieselgenerator, 480 kW/440V, 60 Hz
El-kraft 3.800kVA, 440/220VAC, 60Hz
Navigasjonsutstyr Utstyr ikke registert
Manøvreringssystem System ikke registert
Kommunikasjonsutstyr Radiostasjon type El.Bureau SSB, VHF type Redifon
Maskin-/motortype 1 x Dampturbin
Maskin-/motorytelse
Maskin-/motordetaljer Dampturbin, Mitsubishi (HT+LT+AST), m/double reduction locked train, type: Cross-Compound. 31.000 BHK/23.126 kW v/85 o/min.
Maskin-/motorbygger Mitsubishi Heavy Industries Ltd., Nagasaki, Japan
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
Sted Tsu
Reg havn Sandefjord

1971 Bygget som turbin tanker JAMUNDA ved Nippon Kokan KK (NKK), Tsu på vegne av Bulls Tankrederi A/S og A/S Kosmos (Anders Jahre), Sandefjord. Sjøsatt i april 1971. Overlevert 23/04. Byggesummen var NOK 122.025.000.
Gikk inn på en 3 årig tidsbefraktning med Standard Tankers of Bahamas til $ 2,6.
1974 Tidsbefraktningen med Standard Tankers of Bahamas utløp 09/05. Samme befrakter hyrer JAMUNDA for 5 nye år.
1978 Havari og reparasjon av LT-turbin.
1979 Plukket opp 27 vietnamesiske flyktninger i Sør Kina havet. Tidsbefraktningen til Standard Tankers of Bahamas avsluttes i september. Samlet driftsresultat har da nådd NOK 161.673.910 på denne tiden.
1982 Solgt til International Shipping Investment Co., Inc., Monrovia, Liberia. Omdøpt LANCER LION. Overlevert i Singapore og registrert i Monrovia, Liberia.
Solgt til sørkoreanske huggere. Ankom 31/08-1982 Hyundai Mipo Dockyard, Ulsan for hugging.

1971 Built as turbine tanker JAMUNDA by Nippon Kokan KK (NKK), Tsu on behalf of Bulls Tankrederi A/S and A/S Kosmos (Anders Jahre), Sandefjord. Launched in April 1971. Delivered on 23/04. The building price was NOK 122.025.000.
Chartered on a 3 year time charter with Standard Tankers of Bahamas for $ 2.6.
1974 Time charter with Standard Tankers of Bahamas expired 09/05. Same charterer hires JAMUNDA for 5 new year’s.
1978 Damage with following repair of LP turbine.
1979 Picked up 27 Vietnamese refugees in the South China Sea. The Standard Tankers of Bahamas time charter ends in September. The total operating profit reached NOK 161.667.910 during those years.
1982 Sold to International Shipping Investment Co., Inc., Monrovia, Liberia. Renamed LANCER LION. Handed over to new owners in Singapore. Registered in Monrovia, Liberia.
Sold to South Korean breaker. Arrived 31/08-1982 Hyundai Mipo Dockyard, Ulsan for breaking.

  • JAMUNDA (II)

    JAMUNDA (II)
  • JAMUNDA (II)

    JAMUNDA (II)
  • JAMUNDA (II)

    JAMUNDA (II)
22 pers
Kilde: DnV reg-1973, boken «På alle hav-Skipene i Anders Jahres rederi»,
Utarbeidet av: Myhre Jørn
   
https://www.sandefjordshistorie.no