MS HØEGH MERCHANT (1)

Tilbake til søk
HØEGH MERCHANT (1)
Nasjonalitet
Norge
Skipstype Motorskip
Off nr Nummer ikke registert
Byggeår 1934/09
Leveringsmåned September
Byggenr 582
Bruttotonn/BT 4.858
Nettotonn/NT 2.921
Dødvekt/TDW 8.875
Skrog LOA 408,0’ (124,4 m)
Skrog LBP 387,9’ (118,2 m)
Bredde 54,2’ (16,5 m)
Dybde (i riss) 26,0’ (7,7 m)
Skipsbeskrivelse Motorskip
Skipsfunksjon/bruk Fartøy for stykkgods og passasjerer
Hastighet ca. 13,0 knop
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
Lasthåndtering 5 lasterom m/10 bommer og vinsjer
Kjeletype Bygger ikke registert
Kjelebygger Bygger ikke registert
Hjelpemaskineri Maskineri ikke registert
El-kraft Type ikke registert
Navigasjonsutstyr Kompass, peileapparat (DF), ekkolodd
Manøvreringssystem El./hydraulisk styremaskin
Kommunikasjonsutstyr Trådløst telefoni/telegrafi
Maskin-/motortype 1 x Dieselmotor
Maskin-/motorytelse
Maskin-/motordetaljer
Maskin-/motorbygger A/S Burmeister & Wain, København, Danmark
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
1934 - 1941
Norge
Sted København
Reg havn Oslo

1934 Bygget som HÖEGH MERCHANT ved Burmeister & Wain, København, bygg nr. 582, for Skibs A/S Abaco, Aruba, Astrea & Noruega (Leif Höegh & Co. A/S), Oslo. Sjøsatt 05/08, ferdigstilt i september. Byggesum NOK 1.500.000.
1941 Ankom San Francisco fra Manila 09/11. Gikk videre til San Pedro og losset resten. Tok om bord ny last beregnet for Java, Indonesia etter utlossing. Var tilbake i Manila i desember. Ved angrep på Pearl Harbour i desember får hun order for retur til San Francisco, California. Blir omdirigert til Honolulu.
Torpedert og senket 14/12 av den japanske u-båten I 16 29 nm ØNØ av Cape Makapuu, Hawaii mens hun var på reise fra San Francisco til Manila for Silver Java Pacific Line. Mannskap og passasjerer ble tatt om bord i USS TREVER og senere satt i land i Honolulu.

Fremdrift: 1 x dieselmotor, B & W, 2-takt/dobbeltv., 6-sylindret, syl.dim.: 17,8" x 47,3". 3.350 IHK/2.800 BHK. Bygget av Burmeister & Wain Maskin- og Skibsbyggeri, Kjøbenhavn.

1934 Built as HÖEGH MERCHANT at Burmeister & Wain Maskin- og Skibsbyggeri, Copenhagen, yard no. 582, for Skibs A/S Abaco, Aruba, Astrea & Noruega (Leif Höegh & Co. A/S, managers), Oslo. Launched 05/08, completed in September. Building costs NOK 1.500.000.
1942 Torpedoed and sunk 14/12 by the Japanese submarine I 16 29 nm ENE of Cape Makapuu, Hawaii while she was on passage from San Francisco to Manila for Silver Java Pacific Line. Crew and passengers were all taken aboard USS TREVER and later set ashore in Honolulu.

  • HØEGH MERCHANT (1)

    HØEGH MERCHANT (1)

Skipsadopsjon:

Brev og regnfrakker til Bombay

Moss folkeskole, det vil si Skarmyra skole, blir tildelt M/S Höegh Merchant fra Leif Höegh & Co, et skip som gikk på Det fjerne Østen. Reder Leif Höegh kan opplyse at: Skibet vil kunne nåes med post i Bombay i midten av mars måned. Klassen sender sitt første brev den 9. februar 1939. Om sommeren blir planene for skipet ”noe ubestemt”, men de regner med å bli omdirigert til Europa og ber om at pakken til kaptein og styrmenn stilles i bero til da. Pakken inneholder regnfrakker som klassen ville gi dem. (Kan disse ha vært fra Helly Hansen i Moss?) Pakken ble sendt den 29. september. I oktober 1939 stopper imidlertid all kontakt. Skipene får ikke lenger lov til å oppgi sin posisjon eller andre ”oplysninger om skibene som kan bringe skib og mannskap i fare hvis de kommer uvedkommende for øre” etter det tyske angrepet på Polen 1. september. Europa er i krig.

Link: https://www.mosshistorielag.no/strandsitteren/artikler/568-skoleklasser-i-moss-adopterte-skip?fbclid=IwAR0th8gFJxAr4nutKD8H6lg4vRSFfiKRGauICXHTZ4pt4CvEXppttQcqZTs

Kilde: The Fleet of Leif Høegh & Co. A/S, Oslo 1928-1968, Miramar Ship Index, Warsailors.com. Moss Historielag.
Utarbeidet av: Per Sundfær og Ragnar Iversen (skipshistorie.net)
   
https://www.sandefjordshistorie.no