TT JALINGA (III)

Tilbake til søk
JALINGA (III)
Nasjonalitet
Norge
Skipstype Tankturbin
Off nr 6504412
Klassifisering DnV 1A1
Kallesignal LAQP
Byggeår 1964/12
Leveringsmåned Desember
Byggenr 1131
Bruttotonn/BT 35.262
Nettotonn/NT 21.561
Dødvekt/TDW 61.030
Skrog LOA 236,23 M
Bredde 32,26 M
Dypgående 12,63 M
Skipsbeskrivelse Beskrivelse ikke registert
Skipsfunksjon/bruk Tankskip for råolje
Hastighet 15,8 knop
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
Lasthåndtering 15 x lastoljetanker (5SB, 5S, 5BB. 2 kun for ballastvann). 4 x lastoljepumper, horisontalt liggende, et-trinns sentrifugal; 1.350 kub.m/time; v/95 m vannsøyle (mVs), fabrikat Deutsche Worthington drevet av dampturbiner på direkte damp fra kjeler. Damptryk
Kjeletype 2 x hoveddamp kjeler (vannrørskjeler/water tube boilers) med overheter(BB ser.no: 794, SB ser.no.: 795). Dampproduksjon 28 t/damp pr.time (maks 42 tonn/time).Arbeidstrykk 50,0 ato, 495° C. Brennere plassert i nedre del av kjelen, fra skipets senterlinje.
Kjelebygger Kieler Howaldtswerke A.G., Kiel, Tyskland
Hjelpemaskineri 2 x turbogenerator, type Howaldtswerke (KHW), kondenserende. 1 x diesel nødgenerator, MWM (Motorenwerk Mannheim). 2 x evaporatorer.
El-kraft 1.550kW, 440/110 VAC, 60 Hz
Navigasjonsutstyr Radar, radiopeiler, el. fartslogg, ekkolodd. Video overvåkning av bakk og poopdekk under fortøyning.
Manøvreringssystem Var utstyrt med kamera for overvåkning av bakk og poopdekk under fortøyning. Brokontroll av hovedmaskineri.
Kommunikasjonsutstyr Radiostasjon type Elektrisk Bureau (EB), VHF type Redifon
Maskin-/motortype 1 x Dampturbin
Maskin-/motorytelse
Maskin-/motordetaljer Dampturbin, (HT+LT+AST), type Howaldtswerke, 14.270 AHK m/reduksjon til propell hastighet 103 o/min. Driftstrykk: 43,0 ato./480 gr.C
Maskin-/motorbygger Kieler Howaldtswerke A.G., Kiel, Tyskland
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
Sted Kiel
Reg havn Sandefjord

1964 Bygget som TT JALINGA ved Kieler Howaldtswerke A.G., Kiel, W-Germany for Anders Jahres rederi, Sandefjord. Sjøsatt 15/10-1964, Gjennomgikk tekniske prøvetur mellom jul og nyttår, overlevert 30/12-1964. Forlot Kiel 01/01-1965.
Søsterskip av TT JALTA.
TT JALINGA var et fremtidsrettet skip. Maskinrommet var utstyrt med et alarmsystem utviklet og på prøve fra Siemens. En del feilalarmer oppstod da systemet var bygget opp av releer (Omron), og de tålte ikke mye vibrasjon før feilalarmer oppstod. Systemet skannet 75 punkter hvert annet minutt, derfor kunne systemet til tider være plagsomt da det resatte alarmen hvert annet minutt, slik at en feilalarm kom tilbake hvert fjerde minutt. Dette systemet hadde datalogger, en skrivemaskin (Kienzle), som skrev ned alle alarmer, samt en som logget alle temperaturer og trykk i maskinanlegget hver time gjennom hele døgnet.
1965 På kontrakt med Compañía Española de Petróleos, S.A.U med utgangspunkt med raffineriet i Santa Cruz de Tenereife som base.
1966 Som følge av International Freeboard Agreement av 1966 ble dypgående forandret fra 12,22 m til 12,63 tonnasjen ble da forandret fra 61.030 tdw til 63.703 tdw.
1967 Solgt til Koberg Corp. Ltd. (South African Marine (UK), London), Panama 04/07. Omdøpt KOBERG.
1972 Solgt til Asopos Shipping Co. Ltd. (Sun Enterprises Ltd., Piraus, Hellas), Panama. Omdøpt ASOPOS
1974
Solgt til Den Argentinske Stat (Gacimientos Petroliferos Fiscales), Buenos Aires. Omdøpt CATAMARCA.
1975 Ankom havnen i Recife, Brasil i februar, etter oversvømmelse i maskinrommet på reise mellom Buenos Aires og Libya. Hun ble liggende i to måneder før reparasjonen var ferdig. Ferdig reparert 07/03.
Igjen, utsatt for uhell 04/08 under reise fra Ras es Sider i Libya til Argentina. I Syd-Atlanteren ca 50 nautiske mil i sydøstlig retning fra Natal i Brasil i posisjon S06o18’ og V34o26’ fikk hun skader på roret. Under slep av to brasilianske fartøy, korvetten BAIANA og taubåten TRIDENTE ankommer man Rio de Janeiro 29/08.
1979 Navn på eier skiftes til Government of the Argentine Republic (disponent Yasimientos Petroliferos Fiscales/YPF). Beholder navnet CATAMARCA.
1982 Fra 1982 i aktiv drift som lagerskip for fuel/råolje i elven River of Silver under argentinsk flagg.
1983 Solgt til China Vessels Trading Corp., Kaohsiung, Taiwan for hugging.

1964 Built as turbine tanker TT JALINGA by Kieler Howaldtswerke A.G., Kiel, W-Germany for Anders Jahres Rederi, Sandefjord. Sister ship of TT JALTA. JALINGA had her sea trail between Christmas and New Year. She left Kiel at the 01/01-1965 on her maiden voyage.
TT JALINGA was a ship built well ahead for her time. The engine room was equipped with alarm systems developed and on test from Siemens. In those days relays was used in such systems so a lot of false alarms occur during a watch. The relays did not take the shaking generated by the ship. The system monitored 75 points totally in a cycle of two minutes, therefore the system in some cases could be frustrating part of the watch for the engineer, as the system was reset again after two minutes, and returned again the next two minutes. The system had two logging systems. One for writing the alarm, time and fault, and one logging all the temp- and pressures every hour throughout the day.
1965 Chartered for Spanish Petroleum Company (Cepsa) of Spain with base at refinery at Santa Cruz de Tenerife, Canary Islands.
1966 As a result of the International Freeboard Agreement of 1966 the draft was changed from 12,22 m to 12,63 m and tonnage from 61.030 tdw to 63.703 tdw.
1967 Sold to Koberg Corp. Ltd. (managers South Africa Marine (UK), London), Panama 04/07. Renamed KOBERG.
1972
Sold to Asopos Shipping Co. Ltd., Panama. Renamed ASOPOS.
1974
Sold to the Argentine Government (manager Gacimientos Petroliferos Fiscales), Buenos Aires. Renamed CATAMARCA.
1975
Arrived the port of Recife in February, after a total flood of the engine room on route between Buenos Aires and Libya. She had to stay on the ship yard for repair for two months before restoring was finished.
Again, an accident. During route from Ras es Sider in Libya to Argentine. In the South-Atlantic abt 50 nautical miles south East of Natal, Brazil in position S06.18’ and W34.26’ she had major damage on her rudder. Under tow by two brasilian vessels, the corvette BAIANA and tugboat TRIDENTE she arrived Rio de Janeiro 29/08.
1979 Name of owner changed to Government of the Argentine Republic (manager Yasimientos Petroliferos Fiscales/YPF). Name still CATAMARCA.
1982 From 1982 in activity as storage tanker for fuel/crudeoil in the River of Silver under argentine flag.
1983 Sold to China Vessels Trading Corp., Kaohsiung, Taiwan for breaking.

  • JALINGA

    JALINGA
  • JALINGA

    JALINGA
  • JALINGA

    JALINGA
  • JALINGA

    JALINGA
  • JALINGA

    JALINGA
  • JALINGA

    JALINGA
  • JALINGA

    JALINGA
  • JALINGA

    JALINGA
Kilde: DnV, Boken «På alle hav – Skipene i Anders Jahres rederi», boken «The Ships of Howaldt and HDW
Utarbeidet av: Samlet og bearbeidet av Ragnar Iversen
   
https://www.sandefjordshistorie.no