T/S JALTA (II)

Tilbake til søk
JALTA (II)
Nasjonalitet
Norge
Skipstype Tankskip
Off nr 6410673
Klassifisering DnV +1A1
Kallesignal JXYM
Byggeår 1964/07
Byggenr 1115
Bruttotonn/BT 34.073
Nettotonn/NT 13.283
Dødvekt/TDW 61.072
Skrog LOA 236,2 M
Bredde 32,3 M
Dypgående 12,47 M
Skipsbeskrivelse Beskrivelse ikke registert
Skipsfunksjon/bruk Fartøy for råoljelast
Hastighet 15,8 knop
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
Lasthåndtering 15 x lastoljetanker (5SB, 5S, 5BB. 2 kun for ballastvann). 4 x lastoljepumper, horisontalt liggende, et-trinns sentrifugal; 1.350 kub.m/time; v/95 m vannsøyle (mVs), fabrikat Deutsche Worthington drevet av dampturbiner på direkte damp fra kjeler. Damptryk
Kjeletype 2 x hoved dampkjeler (vannrørskjeler/water tube), hver på normal kap.28 tonn damp pr.time (overhetet). Brennere plassert i siden på kjelen fra skipets senterlinje. Noe som gjorde det lettere å betjene brennere under manøver. Et system som Kieler Howaldtsw
Kjelebygger Kieler Howaldtswerke A.G., Kiel, Tyskland
Hjelpemaskineri 2 x turbogen., type Howaldtwerke, turbindrevet / kondenserende type. 1 x nødgen. diesel drevet (MWM).
El-kraft 1.550 kW/440/110VAC/60Hz
Navigasjonsutstyr Radar, radiopeiler, el. fartslogg, ekkolodd
Manøvreringssystem 1 x elektro-hydr. Styremaskin, fabr. Hastie, Greenock. Selvstyring og brokontroll
Kommunikasjonsutstyr Radiostasjon type Elektrisk Bureau, VHF type Redifon
Maskin-/motortype 1 x Dampturbin
Maskin-/motorytelse
Maskin-/motordetaljer Dampturbin, (HT+LT+AST), type Howaldtswerke, 14.270 AHK m/reduksjon til propell hastighet 103 o/min. Driftstrykk: 43,0 ato./480 gr.C
Maskin-/motorbygger Kieler Howaldtswerke A.G., Kiel, Tyskland
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
Sted Kiel
Reg havn Sandefjord

1964 Bygget som turbintanker JALTA ved Kieler Howaldtswerke A.G., Kiel, W-Germany for Bulls Tankrederi A/S med Anders Jahres rederi, Sandefjord som disponenter. Sjøsatt 18/03 og overlevert 16/07-1964 (søsterskip av 1964 JALINGA)
1Bygget med et turbinanlegg (HT+LT+AKT) for overhetet damp. En HT turbin av impuls reaksjons type, og en LT-turbin av reaksjons type. Totalt 16.500 AHK v/103,5 o.min resp. 17.500 AHK v/ 105,7 o.min (MCR). Damp innløps trykk: 48 ato/490oC. Bygget ved Kieler Howaldtswerke AG under linsens fra Howaldtswerke Hamburg AG, Hamburg.
Kraft til fremdrift produsert av 2 x hoveddamp kjeler (vannrørskjeler/water tube), hver på normal kap.28 tonn damp pr.time (overhetet). Brennere plassert i siden på kjelen fra skipets senterlinje. Noe som gjorde det lettere å betjene brennere under manøver. Et system som Kieler Howaldtswerke introduserte noen år tidligere. Kjelene var også utstyrt med røkrørs fødevannsforvarmere, og dampvarmet luftforvarmere. Liggende overhetere. Total heteflate: 2 x 7.018,1 kv/ft. Kjelenes ser.no.: BB: 794/SB: 795
Reduksjons giret bygget av Howaldtswerke Hamburg AG, Hamburg.
Hoved kondenser av “Single Pass Type” med 15.600 kv/ft. kjøleflate til å holde et vacuum av 28,5" (ca 94,5%) kvikksølv søyle ved 16.500 AHK and en sjø temperatur på 22,2 oC (72° F).
1969 Solgt til Arietta Cia Nav S.A, Liberia (Venizelos Shipping (Agencies) Ltd., Sidcup, UK som disponenter), omdøpt ARIETTA VENIZELOS, registrert i Monrovia under liberiansk flag.
1972 Skifter navn til TOXON. Eiere er fremdeles Arietta Cia Nav S.A, Monrovia, Liberia med Venizelos Shipping (Agencies) Ltd., Sidcup, UK som disponenter.
1976 Solgt til Elektra Corp., Monrovia, Liberia. Nye disponenter er Atlantic Maritime Enterprises Corp., New York, NY, USA. Omdøpt ELEKTRA.
1977 Rente på tankeren OSWEGO TARMAC, som lå ved laste kai, på havnen i Curacao 29/07. Den andre tankeren ble så skadet at den ble regnet som et totaltap.
1980 Solgt til Naviera Mexicana Santa Paula S. A., Manzanillo, Mexico. Omdøpt CITLALI. Registrert i Mexico med Manzanillo som hjemmehavn.
1982 Selskapet skifter navn til Naviera Mexicana Santa Paula S. A. de C.V., Manzanillo, Mexico.
På reise mellom La Pampilla, Peru og New York oppstod 01/07 fikk man kjelehavari.
19/09 fikk man også havari på hoved turbinen. Turbinen ble regnet som totalhavarert, og for dyrt å sette i stand. Og fartøyet tatt ut av drift.
Lagt opp i New York i tiden fra oktober 1982 til 13/08-1983.
1983 Overtatt av Eastern Overseas Inc., USA. Fremdeles ved navnet CITLALI. Strøket av registeret, uten hjemmehavn og flaggstat ble hun solgt til Chi Shun Hwa Steel Co. Ltd., Taiwan. Forlot New York under slep 14/08.
1984 Ankom Kaohsiung 21/01. Hugging startet 26/01.

1964 Built as crude oil tanker JALTA by Kieler Howaldtswerke A.G., Kiel, W-Germany for Bulls Tankrederi A/S with the company Anders Jahre & Co, Sandefjord as managers. Launched on 18/03 and delivered on 16/07-1964 (sister ship of the 1964 JALINGA)
1969 Sold to Arietta Cia Nav S.A, Liberia (Venizelos Shipping (Agencies) Ltd., Sidcup, UK as managers), renamed ARIETTA VENIZELOS, registered in Monrovia flying Liberian flag.
1972 Renamed TOXON. The owners is still Arietta Cia Nav S.A, of Monrovia, Liberia. Venizelos Shipping (Agencies) Ltd., Sidcup, UK as managers.
1976 Sold to Elektra Corp., Monrovia, Liberia. New manager, the Atlantic Maritime Enterprises Corp., New York, NY, USA. Renamed ELEKTRA.
1977 Collided with a tanker, the OSWEGO TARMAC, laying alongside at the oil jetty in port of Curacao on 29/07. The OSWEGO TARMAC did have major damages and calculated as total loss..
1980 Sold to Naviera Mexicana Santa Paula S. A., Manzanillo, Mexico. Renamed CITLALI. Registered in Mexico and Manzanillo as homeport.
1982 The company change name to Naviera Mexicana Santa Paula S. A. de C.V., Manzanillo, Mexico.
On a voyage from La Pampilla, Peru to New York she had breakdown on one of her main boilers on 01/07.
On 19/09 she further experienced a total breakdown of her main turbine system. Found beyond repair and the conclusion was a total loss. The vessel taken out of service and layed up in New York from the month of October, until the 13/08-1983.
1983 Taken over by Eastern Overseas Inc., USA. Still carrying her name of CITLALI. Deleted from the registers with no homeport or flagstate she was sold to Chi Shun Hwa Steel Co. Ltd., Taiwan. Left New York by tug on 14/08.
1984 Arrived port of Kaohsiung of Taiwan on 21/01. Breaking commenced on 26/01.

  • JALTA

    JALTA
  • JALTA (II)

    JALTA (II)
32 pers. (lugarplass til 51),
Kilde: Boken "På Alle Hav-Skipene i Anders Jahres rederi", og "The Ships of Howaldt and HDW"
Utarbeidet av: Ragnar Iversen og Bjørn D. Karlsen
   
https://www.sandefjordshistorie.no