MS JAROSA (II)

Tilbake til søk
JAROSA (II)
Nasjonalitet
Norge
Skipstype Motorskip
Off nr 8028096
Klassifisering DnV +1A1 HC, ICE-C, T
Kallesignal LHNS
Byggeår 1963/12
Leveringsmåned Desember
Byggenr 380
Bruttotonn/BT 16.321
Nettotonn/NT 8.964
Dødvekt/TDW 24.790
Skrog LOA 611,8’ (186,47 m)
Bredde 74,5’ (22,70 m)
Dypgående 35,4’ (10,79 m)
Dybde (i riss) 43,37' (13,22 m)
Skipsbeskrivelse Motorskip
Skipsfunksjon/bruk Fartøy for bulklast og biltransport
Hastighet ca. 17,0 knop
Drivstoffkapasitet 45,0 t/d (HFO)
Lasthåndtering 7 x lasterom m/12 bommer 10 x vinsjer el. drevet AEG, 2,5/5 tonns 4 x lastevinsjer, e. drevet AEG, 2,5/5 tonns m/ekstra kobling som 10 tonns
Kjeletype 1 x hjelpekjel (donkey boiler), oljefyrt. 1 x hjelpekjel (exh. gas economiser), eksos fyrt, arb. trykk 100 PSI
Kjelebygger Bygger ikke registert
Hjelpemaskineri 3 x dieselgenerator, type FMV, 5-sylindret (3 x 430 BHK)
El-kraft 930kW/440/220VAC/60Hz
Navigasjonsutstyr Direction finder, elektrisk logg, ekkolodd, gyrocompass, el.posisjons bestemmelses utstyr.
Manøvreringssystem El./hydraulisk styremaskin
Kommunikasjonsutstyr Radiostation type Marconi, VHF type Marconi
Maskin-/motortype 1 x Dieselmotor
Maskin-/motorytelse
Maskin-/motordetaljer Gøtaverken DM 760/1500 VGS-10, 2-takt, enkeltv., 10-sylindret, syl. dim. 760 x 1.500 mm, 14.900 IHK/12.500 BHK v/112 o/min.
Maskin-/motorbygger A/S Fredriksstad Mek. Verksted, Norway, Norge
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
Sted Fredrikstad
Reg havn Sandefjord

1963 Bygget som tørrlastskip JAROSA ved A/S Fredriksstad mek. Verksted, Fredrikstad, Norge på vegne av Bulls Tankrederi A/S (Anders Jahre), Sandefjord. Sjøsatt 09/09, levert i desember. Byggekostnad NOK 24.500.000.
Installerte utstyr for bilfrakt ved Blohm & Voss, Hamburg, Vest-Tyskland. Installerte hengedekk med pontonger i rommene, pontongstøtter på dekk
1969 Solgt til Anders Jahres Rederi A/S for NOK 24,5 mill. Overtatt 01/10 under samme navn. Gikk inn på enkeltreiser og senere tidsbefraktningskontrakt for Volkswagen
1972 Solgt til Ivory Shipping Co. Ltd., Singapore, (Unimar Seetransport G.m.b.H., Hamburg) for US$ 3.100.000. Levert 21/11-1972. Omdøpt IVORY STAR og registrert i Singapore.
1975 Solgt til Lychee Shipping Pte. Ltd. (Aries Shipping Co., Hong Kong), Singapore. Omdøpt TURICUM.
1979
Solgt til Kelina Inc. (S. Stravelakis Cia. Naviera S.A.), Piraeus, Hellas. Omdøpt IAPETOS.
1983 Hardt skadet 29/03 i rakettangrep fra irakiske fly i Khor Musa Channel utenfor Bandar Khomeini, Iran mens hun var på reise fra Bandar Khomeini til Piraeus i ballast. Kom i brann. Totalt tap. Besetningen reddet. Ankret utenfor Dubai, UAE. Solgt som skrap. Forlot Dubai under slep 29/07. Ankom 05/09 til Chittagong, Bangladesh.
1984 Hugging begynte 11/01 ved Jony Ship Breakers, Sitalpur.

Fremdrift: 1 x diesel motor, FMV-Götaverken type 760/1500 VGS 10U, 2-takt/enkeltv., 10-sylindret, syl. dim.: 760 x 1.500mm, 12.500 BHK (14.900 IHK) /v/112 o. min, HFO, fast propell. Bygget ved A/S Fredriksstad mek. Verksted, Fredrikstad, Norway

1963 Built as JAROSA at A/S Fredriksstad mek. Verksted, Fredrikstad, Norge for Bulls Tankrederi A/S (Anders Jahre & Co. A/S), Sandefjord. Launched 09/09, delivered in December. Building costs NOK 24.500.000.
Installed equipment for car freight at Blohm & Voss, Hamburg, West Germany. Installed articulated decks with pontoons in holds, pontoon cradles on deck.
1969 Sold 01/10 for NOK 24,5 mill. to Anders Jahres Rederi A/S (Anders Jahre & Co. A/S), Sandefjord.
1972 Sold for USD 3.100.000 to Ivory Shipping Co. Ltd (Unimar Seetransport G.m.b.H., Hamburg), Singapore. Delivered 21/11. Renamed IVORY STAR.
1975 Sold to Lychee Shipping Pte Ltd (Aries Shipping Co., Hong Kong), Singapore. Renamed TURICUM.
1979 Sold to Kelina Inc. (S. Stravelakis Cia. Naviera S.A.), Piraeus, Greece. Renamed IAPETOS.
1984 Came on fire 29/03 in a rocket attack by Iraqi airplanes in Khor Musa Channel off Bandar Khomeini, Iran whilst on a voyage from Bandar Khomeini to Piraeus in ballast. Total loss. Crew saved. Anchored off Dubai, UAE. Sold as scrap. Left Dubai in tow 29/07. Arrived 05/09 at Chittagong, Bangladesh.
1984 Demolition began 11/01 by Jony Ship Breakers, Sitalpur.

  • JAROSA

    JAROSA
  • JAROSA

    JAROSA
  • JAROSA

    JAROSA
  • JAROSA

    JAROSA
  • JAROSA

    JAROSA
30 pers
Kilde: Åge Hasselgård, DnV reg.1973, Boken «På alle hav – skipene i Andes Jahres rederi»
Utarbeidet av: Samlet og bearbeidet av Ragnar Iversen
   
https://www.sandefjordshistorie.no