T/S JARICHA (I)

Tilbake til søk
JARICHA (I)
Nasjonalitet
Norge
Skipstype Tankskip
Off nr 5170331
Klassifisering DnV +1A1 Tanker for Oil
Kallesignal LXSU
Byggeår 1962/09
Leveringsmåned September
Byggenr 1172
Bruttotonn/BT 32.878
Nettotonn/NT 20.887
Dødvekt/TDW 54.580
Skrog LOA 740,09’ (225,57 m)
Skrog LBP 705,3’ (214,97 m)
Bredde 102,0’ (31,08 m)
Dypgående 39,3’ (11,97 m)
Dybde (i riss) 52,16’ (15,89 m)
Skipsbeskrivelse Dampskip (turbin)
Skipsfunksjon/bruk Fartøy for råoljelast
Hastighet ca. 16,0 knop
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
Lasthåndtering 35 x lastoljetanker (fordelt på 11 sentertanker. En kun for ballast. 24 side tanker (12 SB/12 BB. 2 kun ballast). Hadde også tanker for frakt av kaustikk soda, 10.048 kub/m + 61.637 kub/m råolje. 4 x lastoljepumper, horisontale, turbin drevet. 1 x ballas
Kjeletype 2 x hoveddamp kjeler (vannrørskjeler/water tube boilers), type HWD-Foster Wheeler, hver på normal kap.28 tonn damp pr.time (maks kap.42 tonn hver), arb.trykk: 45,0 ato/480 gr. C, overhetet. Brennere plassert i siden på kjelen fra skipets senterlinje. Tre
Kjelebygger Bygger ikke registert
Hjelpemaskineri Howaldtswerke Tubogen
El-kraft 1550kW, 440/110VAC, 60Hz
Navigasjonsutstyr Radar, gyrokompass, peileapparat (DF), ekkolodd
Manøvreringssystem El./hydraulisk styremaskin
Kommunikasjonsutstyr Trådløst telefoni/telegrafi
Maskin-/motortype 1 x Dampturbin
Maskin-/motorytelse
Maskin-/motordetaljer Dampturbin, (HT+LT+AST), type Howaldtswerke, 14.270 AHK m/reduksjon til propell hastighet 103 o/min. Driftstrykk: 43,0 ato./480 gr.C
Maskin-/motorbygger Kieler Howaldtswerke A.G., Kiel, Tyskland
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
Sted Kiel
Reg havn Sandefjord

1962 Bygget som turbintanker JARICHA ved Kieler Howaldtswerke A.G., Kiel på vegne av Anders Jahres Rederi III A/S (Anders Jahre & Co. A/S), Sandefjord. Sjøsatt 05/05 og levert 15/09-62. Gudmor var fru Caroline Eckies gift med direktøren for Richfield Oil Corporation of California.
Søsterskip var KOLLSKJEGG (bnr. 1123)
1967 Overført til A/S Kosmos (Anders Jahre & Co. A/S), Sandefjord.
Turbinhavari under kryssing av Stillehavet forårsaket et verkstedopphold i Long Beach på 2 måneder.
1972 Solgt samlet med TT JAGARDA for US$7.500.000 til Valiant S. S. Co. Ltd., London (eierselskap Halifax Shipping Co. Ltd., Pireus (Valiant S. S. Co. Ltd., London), Hellas). Levert i Long Beach medio august. Omdøpt HALIFAX.
1973
I samsvar med bestemmelsene i den internasjonale fribords avtalen som trådte i kraft fra 1968, ble maks dypgående justert fra 39,3’ til 40,6’ og tonnasjen økt fra 53.041 tdw til 55.509 tdw
1978 Solgt til Swie Horng Steel Enterprise Co. Ltd., Kaohsiung, Taiwan i juni for opphugging. Ank. Kaohsiung den 22/6-1978. Hugging startet 11/07.

Fremdrift: 1 x hovedturbin anlegg (HT+LT+AKT), Howaldtswerke type, koblet til propellaksel via felles reduksjonsgir, type Howaldtswerke, 16.500 SHK (12.140 kW) v/103 omdr, (MCR) 17.500 SHK (12.880 kW) v/106 omdr m/kjeletrykk 43 atu/470 gr. Bygget ved Kieler Howaldtswerke AG, Kiel
2 x hoveddamp kjeler (vannrørskjeler/water tube boilers), type HWD-Foster Wheeler, hver på normal kap.28 tonn damp pr.time (maks kap.42 tonn hver), arb.trykk: 45,0 ato/480 gr. C, overhetet.
Brennere plassert i siden på kjelen fra skipets senterlinje. Tre brennere i hver. Noe som gjorde det lettere å betjene brennere under manøver. Et system som Kieler Howaldtswerke introduserte noen år tidligere. Kjelene var også utstyrt med røkrørs fødevannsforvarmere, og dampvarmet luftforvarmere, samt liggende overhetere. Vanlig praksis var å kjøre med dampforstøvning på kjelen under ballastreiser, og trykkforstøvere på lastereiser. Kjelene er bygget av Kieler Howaldtswerke A.G., Kiel

 

1962 Built as turbine tanker JARICHA by Kieler Howaldtswerke A.G., Kiel on behalf of Anders Jahres Rederi III A/S Anders Jahre & Co. A/S), Sandefjord. Launched 05/05 and delivered 15/09-62.
1967 Transferred/sold to A/S Kosmos (Anders Jahre & Co. A/S), Sandefjord.
Breakdown of the main turbine during crossing Pacific Ocean caused a two months stay at repair yard in Long Beach, California, US.
1972 Sold together with TT JAGARDA for US$7,500,000 to Valiant S. S. Co. Ltd., London (owner company Halifax Shipping Co. Ltd., Piraeus (Valiant S. S. Co. Ltd., London), Greece,. Delivered in Long Beach in mid-August. Renamed HALIFAX.
1973 In accordance with the provisions of the international freeboard agreement which entered into force from 1968, the maximum draft was adjusted from 39,3’ to 40,6’; and tonnage increased from 53.041 tdw to 55.509 tdw.
1978 Sold in June to Swie Horng Steel Enterprise Co. Ltd., Kaohsiung, Taiwan for breaking. Arrived Kaohsiung 22/6-1978. Breaking commenced 11/07.

  • JARICHA

    JARICHA
  • JARICHA

    JARICHA
  • JARICHA

    JARICHA
Kilde: "Merchant Ships Vol.1963", DnV reg.1973, boken ”På alle hav – skipene i Anders Jahres rederi”, boken «The Ships of Howaldt and HDW
Utarbeidet av: Samlet og bearbeidet av Ragnar Iversen
   
https://www.sandefjordshistorie.no