MS KRONPRINS HARALD

Tilbake til søk
KRONPRINS HARALD
Nasjonalitet
Norge
Skipstype Motorskip
Off nr LR5196995
Kallesignal JXNF
Byggeår 1960
Leveringsmåned April
Byggenr 1096
Bruttotonn/BT 7.019
Nettotonn/NT 3.316
Dødvekt/TDW 1.112
Skrog LOA 138,25 m
Bredde 18,04 m
Dypgående 6,18 m
Skipsbeskrivelse Motorskip
Skipsfunksjon/bruk Bil og passasjer ferge
Hastighet 19,3 knop
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
Lasthåndtering Passasjerantall: 577 personer (133 1. klasse og 444 turistklasse.)Ombordkjøringsrampe i baug og 2 sideporter på hver side.
Kjeletype Bygger ikke registert
Kjelebygger Bygger ikke registert
Hjelpemaskineri 5 x dieselgen. KWH-MAN
El-kraft 2.375kW/380/220VAC/50Hz
Navigasjonsutstyr Utstyr ikke registert
Manøvreringssystem Denny Brown stabilisatorer
Kommunikasjonsutstyr Radiostasjon type Hagenuk, VHF type Hagenuk
Maskin-/motordetaljer
Maskin-/motorbygger Maschinenfabrik Augsburg-Nurnberg AG, Augsburg, Tyskland
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
Sted Kiel
Reg havn Sandefjord


1960 Bygget som KRONPRINS HARALD av Kieler Howaldtswerke A.G., Kiel, Vest-Tyskland for Jahre Line (Anders Jahre & Co. A/S), Sandefjord. Sjøsatt 17/12.
1961 Levert 22/04. Første tur fra Oslo 02/05.
1975 Solgt 14/10 for NOK 25.136.000 til Vietnam Ocean Shipping Co. (Vietnam National Machinery Import Export Corporation), Haiphong, Vietnam. Omdøpt til HA LONG.
1978 Solgt til Vietnam Ocean Shipping Co. (Vinaship), Haiphong. Omdøpt til THONG NHAT.
1991 Solgt til Oriental Glory Maritime Co. Ltd (Afroessa Cruises Ltd, Piraeus, Hellas), Valletta, Malta. Omdøpt til PANAGIA. Renovert.
1992 Ombygget for fart mellom Hellas og Israel.
1994 Lagt opp i Piraeus.
1996 Solgt til Global Union Maritime, San Lorenzo, Honduras. Omdøpt til AL SAFA.
1997 Solgt til Mediterranean Cruise Maritime S.A. (International Maritime Centre S.A.), Panama. Omdøpt til MEDOUSA. Ombygget.
2003 Arrestert i Piraeus under opphold ved Chalkis Shipyard.
2005 Solgt som skrap.
Ankom 24/05 til Aliaga, Tyrkia for hugging ved Gemi Yan Sanayi ve Ticaret A.S.


1960 Built as KRONPRINS HARALD at Kieler Howaldtswerke A.G., Kiel, West Germany for Jahre Line (Anders Jahre & Co. A/S), Sandefjord. Launched 17/12.
1961 Delivered 22/04. Began sailings from Oslo 02/05.
1975 Sold 14/10 for NOK 25.136.000 to Vietnam Ocean Shipping Co. (Vietnam National Machinery Import Export Corporation), Haiphong, Vietnam. Renamed HA LONG.
1978 Sold to Vietnam Ocean Shipping Co. (Vinaship), Haiphong. Renamed THONG NHAT.
1991 Sold to Oriental Glory Maritime Co. Ltd (Afroessa Cruises Ltd, Piraeus, Greece), Valletta, Malta. Renamed PANAGIA. Renovated.
1992 Converted for sailings between Greece and Israel.
1994 Laid up at Piraeus.
1996 Sold tto Global Union Maritime, San Lorenzo, Honduras. Renamed AL SAFA.
1997 Sold to Mediterranean Cruise Maritime S.A. (International Maritime Centre S.A.), Panama. Renamed MEDOUSA. Rebuilt.
2003 Arrested at Piraeus while at Chalkis Shipyard.
2005 Sold as scrap.
Arrived 24/05 at Aliaga, Turkey for demolition by Gemi Yan Sanayi ve Ticaret A.S.

  • KRONPRINS HARALD

    KRONPRINS HARALD
  • KRONPRINS HARALD (I)

    KRONPRINS HARALD (I)
  • KRONPRINS HARALD (I)

    KRONPRINS HARALD (I)
  • KRONPRINS HARALD (I)

    KRONPRINS HARALD (I)
  • KRONPRINS HARALD

    KRONPRINS HARALD
  • KRONPRINS HARALD

    KRONPRINS HARALD
  • KRONPRINS HARALD

    KRONPRINS HARALD
  • KRONPRINS HARALD

    KRONPRINS HARALD
  • KRONPRINS HARALD

    KRONPRINS HARALD
125 pers
Kilde: Boken «På alle Hav – Skipene i Anders Jahres rederi», DnV register.
Utarbeidet av: Myhre Jørn
   
https://www.sandefjordshistorie.no