M/T JARACONDA (I)

Tilbake til søk
JARACONDA (I)
Nasjonalitet
Norge
Skipstype Motor Tanker
Off nr 5517024
Klassifisering Lloyds +100A1 oil tanker LMC
Kallesignal LLXJ
Byggeår 1952/04
Leveringsmåned April
Byggenr 816
Bruttotonn/BT 11.329
Nettotonn/NT 6.686
Dødvekt/TDW 16.560
Skrog LOA 541,1' (164,92 m)
Skrog LBP 520,2’
Bredde 68,4' (20,84 m)
Dypgående 29’ 2½’’.
Dybde (i riss) 36,8' (7,68 m)
Skipsbeskrivelse Motortanker
Skipsfunksjon/bruk Fartøy for frakt av oljeprodukter
Hastighet 13,75
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
Lasthåndtering 19 x lastoljetanker (5 BB/9C/5 SB). 4 x lastoljepumper, total kapasitet 1.600 kub.m/time
Kjeletype 2 x hjelpekjeler (ildrørskjel skotsk type/fire tube boiler), oljefyrt 1 x eksoskjel (exh. gas economiser)
Kjelebygger Bygger ikke registert
Hjelpemaskineri 3 x dieselgen., hver 150 kW. 1 x dampdreven gen. 35 kW
El-kraft 485kW/220-110VDC
Navigasjonsutstyr Radar, selvstyring, SAL-logg, gyrokompass, ekkolodd.
Manøvreringssystem System ikke registert
Kommunikasjonsutstyr Trådløst telefoni/telegrafi
Maskin-/motortype 1 x Dieselmotor
Maskin-/motorytelse
Maskin-/motordetaljer MAN, 2-takt, dobbeltv., 6-sylindret, syl. dim.: 600 X 1.100 mm, 4.100 BHK
Maskin-/motorbygger Bremer Vulkan, Bremen-Vegesack, Tyskland
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft

1952 Bygget som motortanker BONITA ved Bremer Vulkan, Vegesack, Vest-Tyskland på vegne av Rederi-AB Dalen & AB August Leffler & Son (Otto Kihlström), Göteborg, Sverige. Sjøsatt 26/02, overlevert i april.
Kallesignal som svensk: SIPN.
1954 Overtatt i september av Rederi-AB Dalen (Otto Kihlström), Göteborg, Sverige.
1955 Innkjøpt i april av Hvalfangerselskapet Antarctic A/S, Tønsberg. Omdøpt til FERDER.
1956
Overført til A/S Antarctic (Anton von der Lippe), Tønsberg.
1958 Solgt i juni til Bulls Tankrederi A/S (Anders Jahre, disponent), Sandefjord. Omdøpt JARACONDA. Overlevert 30/06.
1963 Solgt til Anders Jahres Rederi A/S, Sandefjord. Overlevert 18/03. Beholder navnet.
1965 Solgt til Japan i januar for hogging. Ankom Onomichi 15/03. Hugget ved Koshin Sangyo Kabushiki Kaisha, Mukaishima, Japan.

Fremdrift: 1 x dieselmotor, type MAN DM, 2-takt/dobbeltv., 8-sylindret, syl. dim.: 600 x 1.100 mm., 6.500 BHK

1952 Built as motor tanker BONITA by Bremer Vulkan, Vegesack, West-Germany on behalf of company Rederi-AB Dalen & AB August Leffler & Son (Otto Kihlström), Göteborg, Sweden. Launched 26/02. Handed ower to her owners in April.
Call sign as Swedish: SIPN.
1954 Handed over to Rederi-AB Dalen (Otto Kihlström), Göteborg, Sweden.
1955 Sold in April to Hvalfangerselskapet Antarctic A/S, Tønsberg. Renamed FERDER.
1956
Transferred to A/S Antarctic (Anton von der Lippe), Tønsberg.
1958 Sold to Bulls Tankrederi A/S (Anders Jahre), Sandefjord in June and renamed JARACONDA. Handed over 30/06.
1963 Sold to company Anders Jahre, Sandefjord. Handed over to new owner 18/03. Name unchanged.
1965 Sold to Japanese breakers in January. Arrived Onomichi anchorage 15/03. Breaking by Koshin Sangyo Kabushiki Kaisha, Mukaishima, Japan.

  • JARACONDA

    JARACONDA
  • JARACONDA (I)

    JARACONDA (I)
  • JARACONDA (I)

    JARACONDA (I)
Kilde: : Arne Sognnes, DnV reg-1953, boken «På alle Hav – Skipene i Anders Jahres rederi», www.skipshistorie.net
Utarbeidet av: Samlet og bearbeidet av Ragnar Iversen
   
https://www.sandefjordshistorie.no