T/S JAWESTA
Tilbake til søk
1957 Sjøsatt 23/11. JAWESTA var den første turbintankeren for A/S Kosmos (A. Jahre & Co. A/S), Sandefjord bygget ved Kieler Howaldtswerke AG, Kiel og den andre i rederiets historie.
Den første, «Skoleskipet» JARAGUA, ble bygget og overlevert i 1955. Bygget på Gøtaverken.
HØEGH FAVOR var et av søsterskipene, levert i 1957.
1958 Bygget som TT JAWESTA ved Kieler Howaldtswerke A.G., Kiel for regning av A/S Kosmos (Anders Jahres rederi), Sandefjord.
Navnet JAWESTA kommer fra gudmoren fru Westling, gift med en svensk landshøvding som var en av rederiets forbindelser. Levert 15/02-1958. Byggesummen var NOK 34,35 mill.
På reise til lasteplass i Mena al Ahmadi, Kuwait gikk hun på grunn i ”Djevelporten” under full fart i ballast i sydlig del av Rødehavet 08/09-1958 etter utlossing i Palermo, Italia 02/09. Passerte Suez på sydgående 06/09.
Posisjonen var 14o40’N / 42o49’Ø, ca 20 sjømil fra i sydvestlig retning fra Hodeidah i Jemen. Skipsfører på tidspunktet var Carl Carlsund, Sandefjord.
Stedet ble etter dette en tid kalt for ”Jawesta Rocks” på folkemunne i Sandefjord! JAWESTA kom av grunnen for egen maskin 06/10. Gikk med kurs for Kieler Howaldtswerke A.G., Kiel for reparasjon av bunnskadene etter grunnstøtingen.
Kaptein Carlsund ser seg nødt til å tilkalle assistanse av taubåt da styremaskinen havarerte og de lå og drev tre nautiske mil syd for Abu Ali fyrlykt. Taubåt fra selskapet Svitzers Bergningskompani tok henne til Suez for reparasjon av styremaskin og inspeksjon av roret før hun kunne fortsette mot reparasjonsverksted i Kiel.
Passerte Suez for nordgående 23/09.
Ankom Kiel 07-08/10. Ferdig reparert 06/12-1958 og fortsetter sin kontrakt med Petrofina SA.
1962 I september blir kontrakten med Petrofina overflyttet til rederiets JARAGUA. JAWESTA blir satt i løsfart.
1963 Ankom Kieler Howaldtswerke AG, Kiel i januar for forlengelse. Under oppholdet ble skipet forlenget med 23,36 m (76’7,6”) ved å sette inn to tankseksjoner mellom lastoljetank nr 5 og 6. Skutesiden ble hevet med 2,44 m (8’) ved å heve hoveddekk slik at fra poopdekk og frem til bakken kom på samme nivå. Det ble satt inn passende mellomstykker i ytterhuden og tankskottene og installasjon av forsterkninger i dekket for å øke dypgang fra 10,58 m (34’8,5”) til 12,10 m (39’8,3”). Ombyggingen økte dødvekten fra 33.468 tonn til 46.248 tonn.
Ny tonnasje: 46.248 tdw, 27.508 brt, 18.615 nrt. Nye dimensjoner: Loa: 746’ 7” - Lbp: 708’ 6,7” - B: 86’ 7,3” - D: 53’ 11,2” - d (dypg): 39’8,3”. Ferdigstilt i mai.
JAWESTA’S fine linjer hadde forsvunnet med dette inngrepet.
1966 Gikk i opplag i Skaramanga, havnebyen til Aten 09/07-1966.
1968 Solgt til Conesta Marine Corp, Monrovia i juni. Omdøpt til CONESTA. Registrert i Monrovia. Salgssummen var NOK 18.125.250.
1970 Skifter disponent til Expedo & Co (London) Ltd, London, UK. Omdøpt NEPCO COURAGEOUS. Fremdeles registrert i Monrovia.
1976 Eiere fremdeles Conesta Mirine Corp., Monrovia, Liberia. Ny disponent er Emerald Marine Corp., New York, NY, USA under samme navn og fremdeles registrert i Monrovia.
1977 Solgt til Taiwan til Tung Ho Steel Enterprise Corp., Kaohsiung, Taiwan i januar for opphugging. Ankom Kaohsiung, Taiwan 13/01-1977 for hugging. Hugging påbegynt 06/02.
Maskineri: 1 x turbinanlegg (HP+LP+AST), Howaldtwerke. Damptrykk 44,5 ato/440 gr ved innløp. 14.300 AHK (9.440 kW) v/103 o.min på propellen. Bygget ved HWH (Howaldtwerke Hamburg), Hamburg
1957 Launched 23/11. JAWESTA was the first turbine tanker for A/S Kosmos (A. Jahre & Co. A/S), Sandefjord built by Kieler Howaldtswerke AG, Kiel and the second in the company's history. The "school ship" JARAGUA was the first. Built and handed over in 1955.
HØEGH FAVOR was one of the sister ships, delivered in 1957
1958 Built as TT JAWESTA at Kieler Howaldtswerke A.G., Kiel for A/S Kosmos (A. Jahre & Co. A/S), Sandefjord. The name come from JAWESTA godmother Mrs. Westling, married to a Swedish governor who was one of the company's business assosiated. Delivered 15/02-1958. Price tag was NOK 34.35 mill.
Went aground in ballast on full speed at the "Devils Gate" in the entrance to the Red Sea, 08/09-1958. The position was 14o40'N / 42o49'E, about 20 nautical miles from the southwesterly direction from Hodeidah in Yemen.
From that day on, the place was called "Jawesta Rocks" colloquially in Sandefjord! JAWESTA re-floated by own power 06/10. Course was ordered for Kieler Howaldtswerke A.G., Kiel for repair of her bottom damage after the grounding.
Repaired completed 06/12-1958 and she continues her contract with Petrofina SA.
1962 In September, the contract with Petrofina was transferred to the company ship JARAGUA. JAWESTA was trading in the short term markets.
1963 Arrived at Kieler Howaldtswerke AG, Kiel in January for extension. During the stay, the ship was extended by 23.36 m (76'7.6 ") by inserting two tank sections between cargo oil tanks no. 5 and 6. The ship's side was elevated by 2.44 m (8 ') by raising the main deck so that from poop deck and to the forcastle was at the same level. Appropriate spacers were inserted into the outer skin and tank bulkheads and the installation of reinforcements in the deck to increase draft from 10.58 m (34'8.5 ") to 12.10 m (39'8.3"). The conversion increased the deadweight from 33,468 tonnes to 46,248 tonnes.
New tonnage: 46,248 tdw, 27,508 brt, 18,615 nrt. New dimensions: Loa: 746 '7 "- Lbp: 708' 6,7" - B: 86 '7,3 "- D: 53' 11,2" - d (depth): 39' 8,3 ". Completed in May.
JAWESTA's fine lines had disappeared with this operation..
1966 Moved to lay up mode in Skaramanga, seaport of Athens 09/07-1966.
1968 Sold to Conesta Marine Corp., Monrovia in June. Renamed CONESTA. Registered in Monrovia. The sales price was NOK 18,125,250.
1970 Changes manager to Expedo & Co (London) Ltd, London, UK. Renamed NEPCO COURGEOUS. Still registered in Monrovia.
1976 Owners still Conesta Mirine Corp., Monrovia, Liberia. New manager Emerald Marine Corp., New York, NY, USA under the same name and still registered in Monrovia.
1977 Sold to Taiwan Tung Ho Steel Enterprise Corp., Kaohsiung, Taiwan in January for scrapping. Arrive Kaohsiung, Taiwan 13/01-1977 for breaking. Breaking commenced 06/02.