M/T JAMUNDA

Tilbake til søk
JAMUNDA
Nasjonalitet
Norge
Skipstype Motor Tanker
Off nr Nummer ikke registert
Klassifisering DnV +1A1 ”Tankskib for Oljelast
Kallesignal LNWE
Byggeår 1949/04
Leveringsmåned April
Byggenr 306
Bruttotonn/BT 10.528
Nettotonn/NT 6.205
Dødvekt/TDW 16.100
Skrog LOA 162,54 m
Bredde 19,26 m
Dypgående 11,88 m
Skipsbeskrivelse Motortanker
Skipsfunksjon/bruk Fartøy for frakt av oljeprodukter
Hastighet 15
Drivstoffkapasitet 25 t/d (MDO)
Lasthåndtering 20 x lasteoljetanker 2 x stempel dampdrevede (steam reciprocating) horisontale duplex pumper 20”x14”x24”, kapasitet 390 tonn vann x 60 mVs. Butterworth-heater og pumpe plassert i maskinrommet BB side.
Kjeletype 2 x hjelpekjeler, oljefyrte røkrørskjeler (skottekjeler) dimensjon dia.3.400 x 3.600mm, heteflate: 2 x 131 kv/m, 1 x eksoskjel for varming. 12 kg/kv cm driftstrykk
Kjelebygger Bygger ikke registert
Hjelpemaskineri 2 x dieselgenerators, Kockums-MAN, 4-takt, m/påhengt starteluft kompressor (clutch),150kW. 1 x dampdrevet dynamo, 75kW
El-kraft 375kW/110 VdC
Navigasjonsutstyr Radar, gyro kompass, peileapparat, ekkolodd
Manøvreringssystem 1 x elektro-hydraulisk styremaskin, Hastie. Koblet til ror via rorstamme dia. 300 mm. Ror av type Simplex balanced
Kommunikasjonsutstyr Telefoni og telegrafi
Maskin-/motordetaljer MAN K6Z 72/120D, 2-takt, dobbeltv., 6-sylindret, syl. dim.: 720 x 1.200 mm, MDO, m/ spylepumpe
Maskin-/motorbygger Kockums mek. Verkstads AB, Malmø, Sverige
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft

1949 Bygget som motortanker KONGSGAARD for Ships-A/S Solvang (Br. Olsen, Stavanger ved Kockums mek. Verkstads AB, Malmø. En av de første med helsveiset skrog fra Kockums.
1958 Solgt til Skibs A/S Vigrid (Anders Jahre & Co.), Sandefjord 02/12-1958 (fusjonert med Akjerselskapet Kosmos). Omdøpt JAMUNDA (I). Det meste av mannskapet fulgte med fra Brødrene Olsen, Stavanger etter salget. Gikk for det meste i skytteltrafikk mellom Bremen og Banias i Syria til å begynne med (Mobil).
1960 Kom til Sandefjordsfjorden og ankret opp 17/05. Gikk i opplag i Sandefjord i mai 1960 i en kortere periode. Lå akterfortøyet i Trangsholmen ved Thorøya sammen med MT JAGUAR og MT JALNA. Etter opplag ble den satt i fart på Indonesia. Ofte i Balik Papan (Lawi-Lawi), Indonesia. Ble rammet av veivromseksplosjon.
1966 Fungerer som transportbåt for MS/Flk KOSMOS IV under sesongen 1966/67.
1967 Solgt til Armadores Petroleiros S. A. (Marimunda S. A. Liberia), Panama for £110.000. Levert i Rotterdam 25/09. Omdøpt MARIMUNDA (Eid av Chandris gruppen i Hellas).
1969 Solgt/overført til Armadores Petroliaros S. A., Monrovia.
1972 Solgt til Taiwan for opphugging. Ankom Kaohsiung 24/04-1972

1949 Built as MT KONGSGAARD for Ships-A/S Solvang (Br.Olsen, Stavanger by Kockums mek.Verkstads AB, Malmø. One of the first full welded hull delivered fro Kockums.
1958 Sold to Skibs A/S Vigrid (Anders Jahre & Co.), Sandefjord 02/12-1958 (merged with Akjerselskapet Kosmos). Renamed JAMUNDA (I). Most of the crew from previous company stayed after the sale. Mostly trading between Bremen, Germany and Banias, Syria
1960 Arrived Sandefjord and the anchorage in Sandefjordsfjorden on 17/05. Went to layup in Sandefjord in May in a short periode. Tied up together with MT JAGUAR and MT JALNA at Trangsholmen, Thorøya. After a short layup started trading in Indonesian waters, often at Balik Papan (Lawi-Lawi). Had an explosion in the crankshaft system.
1966 Used as transport ship for whaling factory MS/Flk KOSMOS IV during whaling season 1966/67.
1967 Sold to Armadores Petroleiros S. A. (Marimunda S. A. Liberia), Panama for £110.000, Panama. Renamed MARIMUNDA (Owned by the Chandris-Group, Greece)
1969 Sold/transferred to Armadores Petroliaros S. A., Monrovia.
1972 Sold to Taiwan for breaking.

  • JAMUNDA

    JAMUNDA
  • JAMUNDA

    JAMUNDA
  • JAMUNDA

    JAMUNDA
  • JAMUNDA

    JAMUNDA
42 pers,
Kilde: "På alle hav – Skipene i Anders Jahres rederi", private notater, Skipets opplysninger, DnV reg.
Utarbeidet av: Samlet og bearbeidet av Ragnar Iversen
   
https://www.sandefjordshistorie.no