D/S STAVANGERFJORD

Tilbake til søk
STAVANGERFJORD
Nasjonalitet
Norge
Skipstype Dampskip
Off nr Nummer ikke registert
Klassifisering DnV +1A1
Kallesignal MSJR (senere LFSA)
Byggeår 1918
Byggenr 821
Bruttotonn/BT 12.997
Nettotonn/NT 7.793
Dødvekt/TDW 7.300.
Skrog LOA Loa: 532,2’ – Lpp: 330’ - B: 64,2’ – D: 40,6’
Skrog LBP Loa: 532,2’ – Lpp: 330’
Bredde 64,2’
Dypgående 40,6’
Skipsbeskrivelse Dampskip
Skipsfunksjon/bruk Fartøy for stykkgods og passasjerer
Hastighet 17,0
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
Lasthåndtering 18 x lastebommer operert med 14 x vinsjer. Totalt 6 lasteluker
Kjeletype 8 x hoved dampkjeler (fire tube boiler/ildrørskjeler) di.: 16,4’ x 11,9’ kullfyrt med indirekte kunstig trekk (Howdens Forced Draugh fans). 4 x fyrganger i hver. Total heteflate: 24.717 kv/ft.Arbeidstrykk: 220 PSI
Kjelebygger Cammell Laird & Co. Ltd, Birkenhead, England
Hjelpemaskineri Maskineri ikke registert
Maskin-/motordetaljer
Maskin-/motorbygger Cammell Laird & Co. Ltd, Birkenhead, England
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
1940 - 1945
Tyskland
Sted Birkenhead
Reg havn Stavanger

1918 Bygget som passasjerbåt STAVANGERFJORD av Cammell Laird & Co. Ltd., Birkenhead, Liverpool for Den Norske Amerikalinje A/S, Kristiania/Stavanger. Levert i april. Forlot Birkenhead med kurs for New York 29/04 på sin jomfrutur. Holdt tilbake New York grunnet krigen før hun fortsatte til Kristiania (Oslo) 11/09. Kaptein var K. S. Irgens.
STAVANGERFJORD var bygget med 10 x vanntette skott. Høyden fra kjøl til brodekk var 66 fot. Utstyrt med dobbelt bunn som var brukt som vannballasttanker.
Framdriften bestod av to stempel dampmaskiner (quadruple exp.), 4-sylindret som var utbalansert etter Yarrow Schlieks systemet.
1924 Kjelene ombygget til oljefyring.
1926 Ommålt: 13.156 brt, 7.793 nrt.
1930 Akershus bondekvinneorganisasjon arrangerer week-end tur med STAVANGERFJORD fra Oslo til Larvik og la til på østre brygge i Larvik. Mottagelses komiteen var Brunla krets av Norges Bondelag. Returnerte til (Oslo) etter en omvisning til Minnehallen, Herregården, Farris Bad og Bøkeskogen.
1932 Modernisert hovedmaskineriet med 2 x Bauer-Wach lavtrykksturbiner koblet til propell aksel via gir og hydraulisk kobling. Innsatt ved AG Weser, Bremen. Maskinkraft økes til 2.175 NHK (8.500 IHK v/105,8 omdr.) på hver maskin.
Under sitt juleopphold ble det montert Brødr. Bauer-Nilsens smøreapparater på fremdriftsmaskineriet. En stadig stigende etterspørsel av disse apparater har oppstått. En ny landvinning for norsk industri.
1937 Modernisert og fikk nye kortere skorsteiner.
1939 Lagt opp i Oslo i desember.
1940 Rekvirert av tysk Kriegsmarine 20/09. Planen var ombygging til hospitalskip, men ombygging ble ikke gjennomført, og hun ble liggende ved kai i Oslo som et troppe depotskip fra 03/10.
1944. Hun ble brukt som hospitalskip fra 1944, deretter VTS-transport (Verwundetentransport schiff) fra 20/09.
1945 Tilbakelevert til sine eiere 21/02. Benyttet som troppetransportskip mellom Norge og New York.
1946 Etter oppgradering av innredning, forlot Oslo på sin første tur over Atlanteren 31/05.
1948 Ommålt: 13.334 brt, 7.497 nrt.
1953 Krysset Atlanterhavet i desember på vei til Norge med 640 passasjerer om bord som skulle hjem til jul. Hun forlot New York 04/12. Hun var på sin 256 tur over Atlanteren med Olaf Bjørnstad som skipper og Odin Danielsen som maskinsjef.
STAVANGERFJORD kom ut for orkan med målt hastighet på opptil 50 m/s. Styrepinnen på rorsystemet brakk og roret forsvant etter at roret hadde slått ukontrollert frem og tilbake en tid uten muligheter til å utbedre skaden. Det ble enighet om å søke havn på Newfoundland som var en dagsreise unna ved å benytte en maskin på full fart og den andre til å styre med. Så tok skipper Bjørnstad en dristig beslutning: «Gå går mot Oslo direkte!». LYNGENFJORD kom til unnsetning men sleperen brak. Etter en tid så fikk de øvelse i denne måten å styre på. Ferden gikk videre med en fart på rundt 12 knop. Den store taubåten TURMOIL var på vei for å assistere og møte dem utenfor Irland men skipperen sa at man ikke hadde behov for noe assistanse men fulgte med som ekstra sikkerhet. Ved innløpet av Oslofjorden ble de møtt av tre slepebåter som tok over. STAVANGERFJORD la til kai i Oslo 17/12 etter en overfart på 13 dager. Alle i god behold.
1959 Ommålt: 14.015 brt, 7.818 nrt.
1963 Ankom Oslo 14/12 etter sin siste tur i ruten mellom New York og Oslo.
Gjennomførte 770 kryssinger fra hun var ny.
1964 Solgt som skrap til Patt, Manfield & Co. Ltd, Hong Kong.
Ankom 04/02 til Hong Kong for hugging ved Shun Fung Iron Works.
PS: Som en kuriositet: Etter rykter så var skroget på «Atlanterhavets Dronning» så solid at det ble gitt opp å demontere. Skroget ble senket og det ble bygget flyplass over--!?

1918 Built as passenger liner STAVANGERFJORD by Cammell Laird & Co. Ltd., Birkenhead, Liverpool for Den Norske Amerikalinje A/S, Kristiania/Stavanger. Delivered in April. Left Birkenhead heading for New York 29/04 on her maiden voyage. Held back in New York because of the war before leaving for Kristiania (Oslo) 11/09. Her Master was K. S. Irgens.
STAVANGERFJORD was built with 10 x waterproof bulkheads. The height from keel to bridge deck was 66 feet. Equipped with double bottom which was used as water ballast tanks.
1924 All of her steam boilers converted to oil firing.
1926 Tonnage remeasured to: 13.156 grt, 7.793 nrt.
1930 Akershus county’s organization of Farmers' Women's arranges a weekend trip with STAVANGERFJORD from Oslo to Larvik and docks at the eastern pier in Larvik. The reception committee was Brunla district of the Norwegian Farmers' Association. Returned to Oslo after a tour of Minnehallen, Herregården, Farris Bad and Bøkeskogen.
1932 Modernized the main machinery with 2 x Bauer-Wach low pressure turbines connected to the propeller shaft via a gear and hydraulic coupling. Installed at AG Weser, Bremen. Machine power is increased to 2.175 NHK (abt. 8.500 IHK at 105,8 rpm.) on each machine.
During her Christmas stay she was also equipped with Brødr Bauer-Nilsens lubricating apparatus on the propulsion machinery. An ever-increasing demand for these appliances has arisen. A new achievement for Norwegian industry.
1937 Modernized and get shorter funnels.
1939 Laid up in Oslo in December.
1940 Requisitioned by the German Kriegsmarine 20/09. Planned rebuilt as a hospital ship, but the rebuilding was not carried out, and she remained at the berth in Oslo as a troop depot ship (commissioned on 03/10).
1944. She was used as hospital ship from 1944, then VTS transport (Verwundetentransport schiff) from 20/09.
1945 Returned to their owners 21/02. Used as troop transporter between Norway and New York.
1946 After upgrading of the accommodation she left Oslo for New York on her first sailing with passengers over the Atlantic Ocean after the war on 31/05.
1948 New tonnage: 13.334 brt, 7.497 nrt.
1953 Crossed the Atlantic Ocean in December on its way to Norway with 640 passengers on board who were going home for Christmas. She left New York on 04/12. She was on her 256 trips across the Atlantic with Olaf Bjørnstad as master and Odin Danielsen as chief engineer.
STAVANGERFJORD came out for hurricane with measured speed of up to 50 m/s. The guide pin on the rudder system broke and the rudder disappeared after the rudder had turned uncontrolled back and forth for some time without the possibility of repairing the damage. It was agreed to seek a port on Newfoundland which was a day trip away by using one machine at full speed and the other to steer with. Then skipper Bjørnstad made a bold decision: "Go to Oslo directly!". LYNGENFJORD came to the assistants but the mooring wire broke. After a while, they got exercise in this way of steering. The journey did continue with a speed of about 12 knots. The big tugboat, TURMOIL, was on its way to assisting and meeting them outside of Ireland but the skipper said that he did not need any assistance, but the tug followed as extra security. At the inlet of the Oslofjord, they were met by three tugboats that took over. STAVANGERFJORD went alongside in Oslo 17/12 after a 13-day crossing. All safe and sound.
1959 New tonnage: 14.015 brt, 7.818 nrt.
1963 Arrived Oslo 14/12 after its last trip on the route between New York and Oslo. Until then produced 770 trips in crossing the Atlantic Ocean
1964 Sold as scrap to Patt, Manfield & Co. Ltd, Hong Kong. Arrived at Hong Kong 04/02 for breaking at Shun Fung Iron Works.
NB: As a curiosity: After rumours, the hull of the "Atlantic Queen" was so solid that it was given up to dismantle. The hull was lowered and an airport was built over-- !?--!?

  • STAVANGERFJORD

    STAVANGERFJORD
  • STAVANGERFJORD

    STAVANGERFJORD
  • STAVANGERFJORD

    STAVANGERFJORD
  • STAVANGERFJORD

    STAVANGERFJORD
  • STAVANGERFJORD

    STAVANGERFJORD
  • STAVANGERFJORD

    STAVANGERFJORD
  • STAVANGERFJORD

    STAVANGERFJORD
  • STAVANGERFJORD

    STAVANGERFJORD
Kilde: Bladet SKIPET 4/1984 (Per H. Kjærvik), www.warsailors.com, Stavanger Aftenblad 10/05-2010 v/Sven Egil Omdal
Utarbeidet av: Samlet og bearbeidet av Ragnar Iversen
   
https://www.sandefjordshistorie.no