TT JAKINDA
Tilbake til søk
1957 Kjølen lagt i første kvartal.
1958 Bygget som turbintanker JAKINDA ved Kieler Howaldtswerke AG, Kiel for Aksjeselskapet Kosmos (Anders Jahres rederi) i Sandefjord. Navnet JAKINDA skriver seg fra gudmoren, lady Kindersly. Sjøsatt 30/04-1958. Prøvetur gikk fra Kiel til Sandefjord. Fartsprøven på «Fredrikstadmilen» viste 17,9 knop. Overlevert rederiet 13/07-1958 oppankret på Sigrunnen i Sandefjordsfjorden etter prøvetur. Gikk fra Sandefjord 15/07. Kaptein var Karl Gran og maskinsjef Vangstein. Kostpris var 42 mill NOK.
Største tankskip i Skandinavia den gang, og største skip som KHW hadde bygget inntil da. Jahres rederi var på det tidspunkt Norges største tankrederi. Søsterskip av TT JABETTA (og HØEGH GANNET og HYPERION).
Byggesummen var NOK 42,9 mill.
Gikk ved levering inn på 7 års tidsbefraktning (T/C) til Eagle Oil & Shipping Co. Ltd., London
1962 Dypgående økes fra 11,29 m (37’0”) til 11,36 m (37’3”) og den nye tonnasjen blir 40.935 tdw.
1965 Tilbakelevert fra befrakter i juli. Inngikk ny reisebasert avtale med B.P. Tanker Co. Ltd., London, med utløp mars 1967.
1966 Kontrakten overtatt av TT JAWESTA i oktober. Fra oktober i løsfart inntil desember. Inngikk en ny avtale på 2 års reisecerteparti til Dominion Navigation Company Ltd (H.C. Sleigh Ltd.), Australia.
1967 Dypgående ble igjen justert. Denne gang fra 11,36 m (37’3”) til 11,79 m (38’8”) etter nye forskrifter som trådte i kraft i 1968 (International Freebord forskrifter fra 1966). Tonnasjen går nå opp fra 40.935 tdw til 43.169 tdw.
1968 Over i løsfart.
1970 I desember sluttet på 3 års tidsbefraktning til franske TOTAL
1973 I januar blir kontrakten med Total overført til M/T JARMONA (1964). JAKINDA går over i løsfart.
Solgt i mars til Foreign Energy Tankers Inc. Liberia. Disponenter var T. M. McQuilling & Co Inc., New York, NY, USA. Omdøpt COASTAL TEXAS.
Samlet driftsresultat utgjorde NOK 90.853.045. Salgssummen var US$ 3.100.000.
1975 Solgt til spansk hugger, Desguaces Cataluna, Barcelona. Ankom Barcelona 16/12-1975.
1976 Hugging startet 16/01.
Fremdrift:
1 x hovedturbin anlegg (HT+LT+AST). Innløps trykk 44,5 ato v/440 gr., totalt 17.500 AHK (12.880 kW) v/105 o.min. Bygget av Howaldtswerke Hamburg A.G., Hamburg. 1 x reservepropell fra Lips, Holland.
2 x hoveddampkjeler (vannrørskjeler/water tube boilers) type Howaldtswerke-Foster Wheeler. Oljefyrt m/ 3 brennere i hver plassert i siden fra fartøyets senterlinje. Utstyrt m/overheter, dampdrevet luftforvarmer og røykrørs fødevannsforvarmer. Total heteflate:18.253 kv/ft. Kjeletrykk etter overheter 45,0 ato/450 gr. Dampkapasitet pr. kjele normalt 28 tonn/time (maks 42). Bygget ved Kieler Howaldtswerke A.G., Kiel.
1 x dampgenerator (steam/steam generator), 10 kp/cm2
1957 Keel laid first quarter of the year.
1958 Built as a turbine tanker JAKINDA by Kieler Howaldtswerke AG, Kiel for Aksjeselskapet Kosmos (Anders Jahre's shipping company) in Sandefjord. The name JAKINDA comes from the godmother, Lady Kindersly.
Launched 30/04-1958. Delivered to the company 13/07-1958 at the anchorage Sigrunnen of Sandefjord after the sea trail.
Largest tanker in Scandinavia at the time, and largest ship that KHW had built until then. Jahre's shipping company was at that time Norway's largest tanker company. Sister ship of TT JABETTA (and HØEGH GANNET and HYPERION).
The construction cost was NOK 42.9 million.
Upon delivery, entered into a 7 year time charter (T/C) to Eagle Oil & Shipping Co. Ltd., London
1962 Draft is increased from 11.29 m (37’0”) to 11.36 m (37’3”) and the new tonnage was 40,935 tdw.
1965 Returned from charterer in July. Entered into a new travel-based agreement with B.P. Tanker Co. Ltd., London, expiring March 1967.
1966 The charter contract taken over by TT JAWESTA in October. From October in open market until December. Entered into a new 2-year charter contract with Dominion Navigation Company Ltd (H. C. Sleigh Ltd.), Australia.
1967 Draft was again adjusted. This time from 11.36 m (37’3”) to 11.79 m (38’8”) according to new regulations that came into force in 1968 (International Freeboard regulations from 1966). The tonnage now goes up from 40,935 tdw to 43,169 tdw.
1968 Again in free trade.
1970 In December hired on a 3 years’ time charter to French TOTAL
1973 In January, the contract to TOTAL is transferred to M/T JARMONA (1964). JAKINDA is again in free trade.
Sold to Foreign Energy Tankers Inc. Liberia and renamed COASTAL TEXAS.
Total operating profit amounted to NOK 90,853,045. The sale price was US $ 3,100,000
1975 Sold to breaker Desguaces Cataluna, Barcelona, Spain. Arrived Barcelona 16/12-1975.
1976 Breaking commenced on 16/01.
Levert med Thermotank luftkondisjonering
FRA LARDEX GJESTEBOK
Tirsdag 29.11.2005 23:50:18
Navn: Arfinn Bakken
Beskjed: Seilte på Jakinda, Jagranda og Kronprins Harald i 60 åra. Mønstret av Jagranda nyttårsaften i 1967 i Liverpool og er der fremdeles