MS JARAMA (II)

Tilbake til søk
JARAMA (II)
Nasjonalitet
Norge
Skipstype Motorskip
Off nr 5170288
Klassifisering DnV +1A1 T Is
Kallesignal LAUB
Byggeår 1956/03
Byggenr 1036
Bruttotonn/BT 8.411
Nettotonn/NT 4.945
Dødvekt/TDW 13.090
Skrog LOA 496,7’ (151,38m)
Skrog LBP 478,1’
Bredde 62,2’ (18,9m)
Dybde (i riss) 36,6’
Skipsbeskrivelse Motorskip
Skipsfunksjon/bruk Fartøy for bulklast og biltransport
Hastighet 15,1 knop
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
Lasthåndtering 5 x lasterom m/hver sin luke. Utstyrt for frakt av biler.16 x lastebommer (1 x 30T)(1 x 10T)(14 x 5T). Operert av likestrøms vinsjer bygget av Thrige, Danmark
Kjeletype 1 x hjelpekjel (vannrørskjel/water tube boiler), oljefyrt. Driftstrykk 56 PSI 1 x eksos kjel (exh. gas economiser), driftstrykk 100 PSI
Kjelebygger Bygger ikke registert
Hjelpemaskineri 3 x dieseldrevet generator, MAN 4-takt
El-kraft 600kW/220Vdc
Navigasjonsutstyr Radar, ekkolodd, gyrokompass, radiopeiler
Manøvreringssystem 1 x elektrisk/hydraulisk styremaskin av type Hastie Ram
Kommunikasjonsutstyr Trådløs telefoni/telegrafi
Maskin-/motortype 1 x Dieselmotor
Maskin-/motorytelse
Maskin-/motordetaljer MAN K7Z 78/140A, 2-takt, enkeltv., 7-sylindret, syl. dim.: 780 x 1.400 mm, 6.300 BHK (4.640 kW) v/115 o/min.
Maskin-/motorbygger Kieler Howaldtswerke A.G., Kiel, Tyskland
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
Sted Kiel
Reg havn Sandefjord

1956 Bygget som motorskip JARAMA ved Kieler Howaldtswerke A.G., Kiel for Anders Jahres Rederi A/S, Marian A/S og Toba A/S, Sandefjord. Sjøsatt 22/02-1956 og overlevert 29/03-1956. Byggesummen var 14,5 mill. NOK.
Anders Jahre & Co var skipets disponent. Det første tørrlasteskip som rederiet bygde ved Kieler Howaldtswerke. JARAMA var det første av 4 tørrlasteskip fra Kiel.
Gikk inn på en kontrakt for Volkswagen konsernet.
1961 Overført til A/S Kosmos (Anders Jahre & Co), Sandefjord 14/09.
1962 Avslutter kontrakten med Volkswagen 26/10-1962. Går deretter inn på kontrakt med Rudolf A. Oetker, Hamburg. Et ledende tysk shipping kompani som opererte verden rundt med bulkskip og annen tonnasje..
1968 Solgt til Red Diamond Marine, Monrovia for $ 1,4 mill. Overleveres nye eiere 18/01. Omdøpt ANTAR. Registrert i Monrovia, Liberia.
1970 Solgt til Acacia Navigation Ltd., Monrovia. Agent var Affilitated Shipping Agency inc., Cleveland, Ohio, USA. Omdøpt CHRISTINE G. CHIMPLES. Registrert i Monrovia.
1971 Kolliderer 27/04 med lasteskipet JALADHARMA i elven Elbe ved Brunsbüttel på reise fra Rotterdam, Holland til Hamburg. Ble lettere skadet under uhellet.
Solgt til Acacia Navigation Ltd., Pireus, Hellas. Fortsetter med samme disponent. Registreres i Pireus, Hellas.
1977 Solgt til Vitawind S. A., Pireus. Nye disponenter ble Vita Management S. A. Pireus, Hellas. Omdøpt VITAWIND.
1979
Solgt til Centaur Maritime Inc., Singapore. Omdøpt EASTERN LIBERTY. Registrert i Singapore.
1980 Solgt til hugging ved Karnafully Metal Works, Chittagong, Bangladesh. Ankom Chittagong 09/08. Hugging påbegynt 12/12.

1956 Built as motor ship JARAMA by Kieler Howaldtswerke A.G., Kiel for Anders Jahres Rederi A/S, Marian A/S og Toba A/S, Sandefjord. Launched 22/02-1956 and delivery 29/03-1956. Building costs 14,5 mill. NOK.
Anders Jahre & Co as managers. The first dry cargo ship the company built at Kieler Howaldtswerke. JARAMA was first of four dry cargo ships the company built at KHW.
She started on a charter for the Volkswagen car company.
1961 Taken over by A/S Kosmos (Anders Jahre & Co), Sandefjord 14/09.
1962 End of charter to Volkswagen 26/10-1962. Started a charter to Rudolf A. Oetker KG, a leading German tramp shipping companies, operating bulk carriers and other kind of ships.
1968 Sold to Red Diamond Marine, Monrovia for $ 1,4 mill. Delivery took place 18/01. Renamed ANTAR. Registered in Monrovia, Liberia.
1970 Sold to Acacia Navigation Ltd., Monrovia. Agent was the Affilitated Shipping Agency inc., Cleveland, Ohio, USA. Renamed CHRISTINE G. CHIMPLES. Registered in Monrovia.
1971 Collided 27/04 with Indian cargo ship JALADHARMA in the river of Elbe off Brunsbüttel, Germany en route from Rotterdam, Holland to Hamburg, Germany. Only minor damages.
Sold to Acacia Navigation Ltd., Piraus, Greece. Continued with the same agent. Registered in Piraus, Greece.
1977 Sold to Vitawind S. A., Piraus. New manager was the Vita Management S. A. Piraus, Greece. Renamed VITAWIND.
1979
Sold to Centaur Maritime Inc., Singapore. Renamed EASTERN LIBERTY. Registered in Singapore.
1980 Sold to breaker Karnafully Metal Works, Chittagong, Bangladesh. Arrived Chittagong 09/08. Breaking commenced on the beach 12/12.

  • JARAMA

    JARAMA
  • JARAMA

    JARAMA
  • JARAMA

    JARAMA
  • JARAMA

    JARAMA
  • JARAMA

    JARAMA
  • JARAMA (II)

    JARAMA (II)
  • JARAMA

    JARAMA
  • JARAMA

    JARAMA
43 pers. (før rasjonalisering)

Fra JARAMA i 1959. Fortalt av Jens O. Brenna, den gang fra Vinstra.

         JARAMA, ca.13.000 tdw, var bygd som en vanlig stykkgodsbåt på Kieler Howaldtswerke i 1956. De første par årene gikk skipet i malmfart (jernslig) mellom Kirkenes og havner i Nord-Europa.
         Jeg kom om bord i Hamburg/Harburg i begynnelsen av april i 1959. Skipet lå da i Harburg og losset kull fra USA. Etter ferdiglossing og klargjøring av lasterommene ble JARAMA forhalt til VW-kai for lasting. Kjell Lykke Kristensen var en kaptein det stod respekt av. Han behøvde aldri å heve stemmen. Han hadde en helt naturlig autoritet. Jeg husker mang en time med utkik på brovingen hvor Lykke Kristensen kom og pratet med meg, om alt mulig. Han fortalte om de fine turene mellom Europa og Nord-Norge på sommerstid da seilasen gikk innenskjærs. Ruskevær på vinteren berettet han også om.
         Så vidt jeg husker var JARAMA verdens første- eller ett av verdens første skip som ble utstyrt med hengedekk for biltransport. Skipet hadde likestrøms anlegg, og Thomas B. Thrige vinsjene fikk virkelig prøvd seg når lasting /lossing pågikk. Ikke minst var det en utfordring å være elektriker om bord å holde vinsjene i orden.
         JARAMA var timechartret av VW-kompaniet, og farten var å laste ca.950 VW for USA/Canada østkyst. Som returlast var det kull, malm eller korn for Europeiske Nordsjøhavner. i løpet av de ca. 26 månedene jeg var påmønstret, avanserte jeg fra dekksgutt via jungmann til lettmatros. Det sier seg selv at jeg trivdes godt all den tid jeg ble så lenge om bord. I løpet av den tiden jeg var påmønstret ble det skiftet ut mange besetningsmedlemmer. Dette var i en tid da det var mange uteseilere. Av mange nasjonaliteter var tyskerne i flertall. Dette var før rasjonaliseringen til sjøs hadde begynt, og besetningen talte 43 personer, om jeg ikke tar feil.

Kilde: Jahre-Nytt 1/79, "The Ships of Howaldt and HDW" og «På alle hav – Skipene i Anders Jahres rederi»
Utarbeidet av: Ragnar Iversen
   
https://www.sandefjordshistorie.no