M/T JANOVA (I)

Tilbake til søk
JANOVA (I)
Nasjonalitet
Norge
Skipstype Motor Tanker
Off nr 5170068
Klassifisering Lloyds +100A1 Carrying Petroleum in Bulk.
Kallesignal LFGI
Byggeår 1953/01
Byggenr 1452
Bruttotonn/BT 12.697
Nettotonn/NT 7.267
Dødvekt/TDW 19.108
Skrog LOA 16,21 M
Bredde 22,40 M
Dypgående 11,98 M
Skipsbeskrivelse Beskrivelse ikke registert
Skipsfunksjon/bruk Fartøy for råoljelast
Hastighet 14,0 knop
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
Lasthåndtering 27 x lastoljetanker (9 BB, 9 C, 9 SB).2 x pumperom.4 x lastoljestempelpumpe, dampdrevet. Kapasitet 1.600 kub/t
Kjeletype 2 x hjelpekjeler, ildrørskjeler (fire tube boilers (scott’s type)), oljefyrt. 1 x eksos kjel (exh. gas economiser)
Kjelebygger Bygger ikke registert
Hjelpemaskineri Maskineri ikke registert
El-kraft Type ikke registert
Navigasjonsutstyr Radar, ekkolodd, gyrokompass, radiopeiler
Manøvreringssystem 1 x elektrisk/hydraulisk styremaskin av type Hastie Ram
Kommunikasjonsutstyr Trådløs telefoni/telegrafi
Maskin-/motortype 1 x Dieselmotor
Maskin-/motorytelse
Maskin-/motordetaljer
Maskin-/motorbygger Harland & Wolff Ltd., Belfast, Nord-Irland
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft

1952 Bygget som olje tanker JANOVA ved Harland & Wolff, Musgrave Yard, Belfast, Nord-Irland for Spermacet Whaling and Shipping Company (Anders Jahre & Co), Panama. Sjøsatt 08/07-1952. Fru Bull Øvrevik var gudmor.
1953 Overlevert rederiet 30/01-1953. Registrert under Panama flagg med Panama City som hjemmehavn.
En av de kjente tankere i en serie på fire som A. Jahre bygget ved dette verkstedet. Søsterskip til JANITA, JARANDA og JARENA.
Gikk inn på en 7-års kontrakt med Anglo-Saxon Petroleum Co. Ltd.
1955 I november overtok Shell Petroleum Company Ltd. eiendelene i Anglo-Saxon Petroleum Co. Ltd. Da selskapet ikke fungerte som selvstedig selskap. Anglo-Saxon var selskapet som til da hadde sørget for transport av Shells produkter.
JANOVA solgt til Anders Jahres Rederi III (Anders Jahre & Co), Sandefjord.
1956 Anders Jahres Rederi III overtar driften av JANOVA fra 03/01. Overført til det norske skipsregister med hjemmehavn Sandefjord.
1965 Går ut av sitt forhold til Shell 15/02. Ankom verkstedet Framnæs mek. Værksted, Sandefjord 24/02 for 12-års klasse. Hovedmotor ombygget til tungoljedrift.
Solgt til Bulet State Economic Enterprise, Bulgaria for £ 375.000. I tørrdokk for bunnbesiktigelse 01/03 til 05/03. Skipet ble overtatt i Sandefjord 05/04. Omdøpt HYDROPHANE. Avgikk Sandefjord 10/04.
1970 Omdøpt av Bulgarian Tanker Fleet, Bulgaria til LOM.
1972 Sank nær Odessa 13/01-1972 etter å ha vært i  kollisjon med russiske MOZDAK, som også sank

Fremdrift: 1 x dieselmotor, Harland & Wolff-B&W (m/eksos stempel og roterende tannhjulsblåsere), 2-takt/enkeltv., 6-sylindret, syl. dim.: 750 x 2.000 mm, 7.500 BHK (MDO). Bygget av Harland & Wolff Ltd., Belfast, Nord-Irland

1952 Built as oil tanker JANOVA at Harland & Wolff, Musgrave Yard, Belfast, Nord-Irland for Spermacet Whaling and Shipping Company (Anders Jahre & Co), Panama. Launched 08/07-1952. Mrs. Bull Øvrevik was her godmother.
1953 Delivered the shipping company 30/01-1953. Registered under Panama flag with Panama City as home port.
One of the well known tanker in a serial of four that company A. Jahre built at this yard after WWII. Sistership of  JANITA, JARANDA and JARENA.
Entered into a 7-year contract with Anglo-Saxon Petroleum Co. Ltd.
1955 In November, Shell Petroleum Company Ltd. took over the assets of Anglo-Saxon Petroleum Co. Ltd., as the company did not function as a self-employed company. Anglo-Saxon was the company that until then had provided transportation of Shell's products.
JANOVA sold to Anders Jahres Rederi III (Anders Jahre & Co), Sandefjord.
1956 Anders Jahres Rederi III takes over the operation of JANOVA from 03/01. Transferred to the Norwegian Ship Register with Sandefjord as home port.
1965 Released from it’s engagement with Shell 15/02. Arrived at the yard Framnæs mek. Værksted, Sandefjord 24/02 for 12-years class. Main engine converted to heavy oil operation.
Sold to Bulet State Economic Enterprise, Bulgaria for £ 375,000. In dry dock for bottom inspection 01/03 to 05/03. The ship was taken over in Sandefjord 05/04. Renamed HYDROPHANE. Departed Sandefjord 10/04.
1970 Renamed Bulgarian Tanker Fleet, Bulgaria LOM.
1972 Sank near Odessa 13/01-1972 after collision with Russian MOZDAK, which also sank

  • JANOVA (I)

    JANOVA (I)
  • JANOVA (I)

    JANOVA (I)
  • JANOVA (I)

    JANOVA (I)
  • JANOVA (I)

    JANOVA (I)
  • JANOVA (I)

    JANOVA (I)
42-43 pers,
Kilde: Arne Sognnes, boken «På alle Hav-Skipene i Anders Jahres rederi», DnV-register
Utarbeidet av: Ragnar Iversen
   
https://www.sandefjordshistorie.no