JAKARA
Nasjonalitet
Norge
Skipstype Motorskip
Off nr Nummer ikke registert
Klassifisering DnV +1A1 T
Kallesignal LLLA
Byggeår 1955/01
Byggenr 133
Bruttotonn/BT 7.798
Nettotonn/NT 4.503
Dødvekt/TDW 12.430
Skrog LOA 147,24 M
Bredde 18,04 M
Dypgående 8,41 M
Skipsbeskrivelse Motorskip
Skipsfunksjon/bruk Fartøy for bulklast og biltransport
Hastighet 14,5 knop
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
Lasthåndtering 5 lasterom m/6 lukerBommer: 1 x 25 tons, 11 x 5 tons
Kjeletype Ildrørskjeler (fire tube boilers), oljefyrt.Vannrørskjel (exh. gas economiser), eksosgass fyrt
Kjelebygger Bygger ikke registert
Hjelpemaskineri 2 x dieselgen. (2 x 630 BHK/365kW)1 x dampstempelgenerator, 165 AHK/75kW
El-kraft 805kW/VdC
Navigasjonsutstyr Radar, ekkolodd, gyrokompass, radiopeiler
Manøvreringssystem System ikke registert
Kommunikasjonsutstyr Trådløs telefoni/telegrafi
Maskin-/motortype 1 x Dieselmotor
Maskin-/motorytelse
Maskin-/motordetaljer Götaverken DM 680/1500 VGS-7, 2-takt, enkeltv., 7-sylindret, syl. dim.: 680 x 1.500 mm, 6.200 IHK/5.250 BHK v/112 o/min.
Maskin-/motorbygger AB Gøtaverken, Gøteborg, Sverige
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
Sted Landskrona
Reg havn Sandefjord

1951 Bestilt av A/S Kosmos for levering sommeren 1954 etter selskapets melding i årsberetning av 1951.
1955 Bygget som tørrlastskip JAKARA ved Øresundsvarvet AB, Landskrona, Sverige for A/S Kosmos (Anders Jahre & Co A/S), Sandefjord. Levert 10/01. Gudmor ved dåpen var Fru Karen Clausen (gift med direktøren ved Øresundsvarvet).
Planlagt som tankskip, men ble bygget til Skandinavias største tørrlasteskip og verdens største bilbåt. Dette var rederiets første "bilbåt"/tørrlastbåt og kunne laste vel 1.000 uemballerte biler. Byggesummen var NOK 16.975.000.
Startet på en 5 års tidsbefraktning til Wallenius rederierna, Stockholm, Sverige. Raten var 24,0 shilling t/d.
1961 Solgt til Skips A/S Vilhelm Thorkildsens rederi, Bergen. Driftsresultatet i perioden under Anders Jahres Rederi ble NOK 9.542.956. Salgsum oppgitt til NOK 11.000.000. Omdøpt UTSIRA
1969 Solgt til Astro Epico Comp. Nav.SA, Pireus, Hellas. Omdøpt TERRY.
1976
Omdøpt EFTERPI, samme eiere.
1981 Solgt til pakistanske huggere. Avgikk Karachi 01/01. Ankom Gadani Beach, Pakistan 02/01. Hugging påbegynt 07/01-1981

1951 Ordered by A/S Kosmos for delivery in the summer of 1954 according to the company's annual report of 1951.
1955 Built as dry cargo ship JAKARA at Øresundvarvet AB, Landskrona, Sweden for A/S Kosmos (Anders Jahre & Co A/S), Sandefjord. Delivered 10/01. Godmother at the baptism was Mrs. Karen Clausen (married to the director at the Øresund Shipyard).
Planned as a tanker, but was built for Scandinavia's largest dry cargo ship and the world's largest car carrier. This was the company's first "car boat"/dry cargo and able to load over 1,000 unpacked cars. The building price was NOK 16,975,000.
Started on a 5 year charter to Wallenius shipping companies, Stockholm, Sweden. The rate was 24.0 shillings t/d.
1961 Sold to Skips A/S Vilhelm Thorkildsens rederi, Bergen. The operating profit during the period under Anders Jahres Shipping was NOK 9.542.956. Sales amount stated at NOK 11,000,000. Renamed UTSIRA.
1969 Sold to Astro Epico Comp. Nav.SA, Piraeus, Greece. Renamed TERRY.
1976 Renamed AFTERPI, same owners.
1981 Sold to Pakistani breakers. Sailed from Karachi 01/01. Arrived at Gadani Beach, Pakistan 02/01. Breaking commenced 07/01-1981

  • JAKARA

    JAKARA
  • JAKARA

    JAKARA
  • JAKARA

    JAKARA
  • JAKARA

    JAKARA
Kilde: Jan Tore Knudsen, Jahre-Nytt, Arne Sognnes boken «På alle hav – Skipene i Anders Jahres rederi»
Utarbeidet av: Samlet og bearbeidet av Ragnar Iversen
   
https://www.sandefjordshistorie.no