M/T JARABELLA (I)

Tilbake til søk
JARABELLA (I)
Nasjonalitet
Norge
Skipstype Motor Tanker
Off nr 5531050
Klassifisering Lloyds +100A1 Carrying Petroleum in Bulk
Kallesignal LCGF
Byggeår 1950/07
Leveringsmåned Juli
Byggenr 650
Bruttotonn/BT 11.317
Nettotonn/NT 6.395
Dødvekt/TDW 17.260
Skrog LOA L: 537,8' (163,7 m)
Bredde 69,4' (21,18 m)
Dybde (i riss) 29,5' (8,99 m)
Skipsbeskrivelse Motortanker
Skipsfunksjon/bruk Fartøy for råoljelast
Hastighet 12.5 knop
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
Lasthåndtering Type ikke registert
Kjeletype 2 x hjelpekjeler, ildrørskjeler (fire tube boilers), 150 PSI.
Kjelebygger Scott's Shipbuilding & Engineering Co. Ltd., Greenock, Irland
Hjelpemaskineri Maskineri ikke registert
El-kraft 110VdC
Navigasjonsutstyr Radar, ekkolodd, gyrokompass, radiopeiler
Manøvreringssystem Hastie ram type el./hydraulisk styremaskin
Kommunikasjonsutstyr Trådløs telefoni/telegrafi
Maskin-/motortype 1 x Dieselmotor
Maskin-/motorytelse
Maskin-/motordetaljer Doxford, 2-takt, enkeltv., 5-sylindret, syl. dim.: 670 x 2.320 mm, 5.500 BHK, NHK 1125
Maskin-/motorbygger Scott's Shipbuilding & Engineering Co. Ltd., Greenock, Irland
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft

1950 Bygget som motortanker BUSEN ROLLO ved Scott’s Shipbuilding & Engineering Co. Ltd., Greenock, Skottland for St. Helier Shipowners Ltd. (Tønsbergs Hvalfangeri, Tønsberg), London. Sjøsatt 04/04-1950. Levert til eier 26/07-1950. Registrert under engelsk flagg med London som hjemby.
1954 Solgt til Skibsaksjeselskapet Vigrid & Skipsaksjeselskapet Rose (Anders Jahre & Co.), Sandefjord for en sum av NOK 10.510.000. Omdøpt JARABELLA.
1955
Overtatt av Anders Jahre & Co., Sandefjord.
1961 Solgt til Mercantile Shipping Co., Monrovia, Liberia. Samlet driftsresultat i tiden under Anders Jahres rederi var 3.002.610. Salgssummen var NOK 16.095.500. Omdøpt SAN STEFANO.
1965 Solgt til Pan American Steamship Corporation, Monrovia, Liberia. Omdøpt LIQUILADY.
1968 Solgt til Astro Atlantica Armadora S.A., Monrovia, Liberia og beholder navnet. Ankom Cartagena, Spania 24/11 for å benyttes til lagerskip.
1972 Hugget i Cartagena, Spania. Hugging startet i januar.

Fremdrift: 1 x dieselmotor, Scott’s-Doxford type 670/2.320, 2-takt/enkeltv., 5-sylindret, syl. dim.: 670 x 2.320 mm, 5.500 BHK. Bygget av Scott's Shipbuilding & Engineering Co., Ltd., Greenock, Skottland

1950 Built as motor tanker BUSEN ROLLO by Scott’s Shipbuilding & Engineering Co. Ltd., Greenock for St. Helier Shipowners Ltd. (Tønsbergs Hvalfangeri, Tønsberg), London. Launched 04/04-1950. Delivered to her owner 26/07-1950. Registered under British flag with London as home port.
1954 Sold to Skibsaksjeselskapet Vigrid & Skipsaktieselskapet Rose (Anders Jahre & Co.), Sandefjord for a price of NOK 10.510.000. Renamed MT JARABELLA.
1955
Taken over by the new company.
1961 Sold to Mercantile Shipping Co., Monrovia, Liberia. Total operating profit during the time under Anders Jahre's shipping company was NOK 3.002.610. The sales price was NOK 16.095.500. Renamed SAN STEFANO.
1965 Sold to Pan American Steamship, Monrovia, Liberia, renamed LIQUILADY. Registered in Monrovia, Liberia
1968 Sold to Astro Atlantica Armadora S.A., Monrovia, Liberia. Name unchanged. Arrived Cartagena, Spain 24/11 for use as a depot ship.
1972 Scrapped in Cartagena, Spain. Breaking started in January.

  • JARABELLA (I)

    JARABELLA (I)
  • JARABELLA (I)

    JARABELLA (I)
  • JARABELLA (I)

    JARABELLA (I)
43 manns besetning i desember 1959. Kostøret regnet til kr. 8,59 pr.mann pr.dag
Kilde: Arne Sognnes, ekstrakt Clydebuilt Ships Database, boken «På alle hav – Skipene i Anders Jahres rederi»
Utarbeidet av: Ragnar Iversen
   
https://www.sandefjordshistorie.no