DS/HVB MILLIAM KIHL
Tilbake til søk
1940 Bestilt i Canada av den engelske marine 22/01. Kjølen lagt 29/03 ved Marine Industries Ltd, Sorel, Quebec, Canada og sjøsatt 20/08-1940. Ferdigstilt som Flower class korvett HMS SUFFOLDBROOK for Royal Navy (RN).
1941 Levert til den kanadiske marine (RCN) i januar 1941. Klar for tjeneste fra 15/04-1941. Tjenestegjorde i tiden 1941 til 1945 under navnet HMCS FENNEL (K194). Hun var en av ti korvetter eiet av den engelske marinen (RN), men operert av den canadiske marinen (RCN).
1943 Forlenget forut ved verft i Baltimore, Maryland, U.S.A. Jobben var ferdigstilt 06/09-1943.
1945 Kommando strøket og tilbakelevert til engelske Royal Navy (RN) og tatt ut av tjeneste 12/06.
1948 Overtatt av A/S Kosmos (Anders Jahre & Co. A/S) og ombygget til slep/bøyebåt for hvalfangsten ved Kieler-Howaldtswerke, Kiel. Ferdig med første trinn av ombygging i oktober. Omdøpt MILLIAM KIHL. Ankom Sandefjord 17/10 etter ombygging til slepebåt.
Gikk til isen som bøyebåt for Fl/k KOSMOS IV for sesongen 1948/49.
Navnet fikk hun etter hvalfangstbestyrer Milliam Kihl, som omkom under torpederingen av kokeriet KOSMOS II den 28/10-1942.
1949 Opererte som bøyebåt for KOSMOS IV alle sesonger frem til sommeren 1951.
1950 Ankom Sandefjord 18/04.
1951 Sommeren 1951 gikk hun tilbake til Kieler-Howaldtswerke i Kiel og ble ombygget til hvalbåt. Om høsten gikk hun til isen for å delta i sesongen 1951/52, som fullverdig hvalbåt for KOSMOS IV-ekspedisjonen med Harald B. Hansen som hvalskytter.
1952 Sesongen 1952/53 opereres som bøyebåt for KOSMOS IV-ekspedisjonen med John Larsen som skytter.
1953 Sesongen 1953/54 og alle sesonger til og med 1956/57 som fangstbåt for KOSMOS IV med Sverre Andreassen som skytter.
Under spermfangsten fikk båten en skade på roret av en sperm slik at den måtte gå til Cape Town for reparasjon. Mannskapet fikk således julefeiringen i land det året.
«- Det er første gangen på 11 år jeg kunne feire julaften med fast grunn under føttene» sa skipperen ombord, Anker Ellefsen
De var tilbake på feltet før langhvalfangsten begynte.
1957 Resultat for sesongen ble 317 hval.
Sesongen 1957/58 og alle sesonger frem til 1959/60 i fangst som fangstbåt for KOSMOS III med Sverre Andreassen som skytter.
1960 Sesongen 1960/61 i opplag i Sandefjord da man selger KOSMOS III til Japan. Tiden benyttes til reparasjoner.
1961 Sesongen 1961/61 til og med sesongen 1962/63 som fangstbåt for KOSMOS IV. Fremdeles med Sverre Andreassen som skytter.
1963 Sesongen 1963/64 fangstbåt for KOSMOS IV. Ny skytter er Asbjørn Marthinsen.
1964 Sesongen 1964/65. Denne sesongen ble hennes siste sesong på hvalfangst. I fangst som fangstbåt for KOSMOS IV med Christian Henriksen som skytter. Etter endt sesong ble hun lagt opp for godt.
1966 Solgt til Norsk Skipsopphugging i Grimstad. Hugget i Grimstad.
1940 Ordered 22/01 by the British Admiralty from a yard in Canada. Keel laid 29/03 at Marine Industries Ltd, Sorel, Quebec, Canada. Launched 20/08-1940. Completed as Flower Class Corvette HMS SUFFOLDBROOK for the British Royal Navy (RN).
1941 Handed over to the Royal Canadian Navy (RCN) in January. In service from 15/04-1941 under Canadian flag between 1941 and 1945. Renamed HMCS FENNEL (K194). She was one of ten corvettes owned by the Royal Navy (RN) but operated by the Royal Canadian Navy (RCN).
1943 Lengthened forward at a shipyard in Baltimore, Maryland, USA. Job completed 06/09-1943.
1945 Decommissioned and returned to the Royal Navy (RN) and taken out of service 12/06.
1948 Sold to A/S Kosmos (Anders Jahre & Co. A/S), Sandefjord and converted to tug/buoy boat by Kieler-Howaldtswerke, Kiel. Completed in October. Renamed MILLIAM KIHL. Sent to the Antarctic as buoy boat for the Fl/F KOSMOS IV the season of 1948/49.
The name she was given was the name of the whaling manager of KOSMOS II, who was killed during the torpedoing of KOSMOS II on 28/10-1942.
1949 Operated as buoy boat for Fl/F KOSMOS IV all seasons until the summer of 1951.
1951 This summer she went back to the Kieler-Howaldtswerke in Kiel to be completed as whale catcher. In the autumn she went south to the ice to serve as catcher the season of 1951/52, for the KOSMOS IV-expedition, and with Mr. Harald B. Hansen as gunner.
1952 The season of 1952/53 operated as buoyboat for the KOSMOS IV-expedition, and with Mr. John Larsen as gunner.
1953 The season of 1953/54 and all seasons until end of 1956/57 as catcher for Fl/k KOSMOS IV with Mr Sverre Andreassen as gunner.
During the sperm hunting, the boat suffered damage from a sperm to the rudder so that it had to go to Cape Town for repairs. The crew thus got to celebrate Christmas ashore that year.
"- It's the first time in 11 years that I could celebrate Christmas Eve with solid ground under my feet," said the skipper on board, Anker Ellefsen.
They were back in the whaling ground before the baleen whale hunt began.
1957 The result for the season was 317 whales
The season of 1957/58 and all seasons until the 1959/60 as catcher for KOSMOS III, still with Mr Sverre Andreassen as gunner.
1960 The season of 1960/61 she joined the layup buoy in Sandefjord as KOSMOS III was sold to Japan. The time as laid up was used to repair.
1961 The season of 1961/61 and until end of 1962/63 as catcher for KOSMOS IV. Still with Mr Sverre Andreassen as gunner.
1963 The season of 1963/64 as catcher for KOSMOS IV. This year with a new gunner, Mr Asbjørn Marthinsen.
1964 The season of 1964/65 was her last season as catcher. Catching for KOSMOS IV with Mr Christian Henriksen as gunner. After finishing off the season, she was laid up for good.
1966 She was sold to Norsk Skipsopphugging in Grimstad, were she also was broken up.