M/T KOSMOS V

Tilbake til søk
KOSMOS V
Nasjonalitet
Norge
Skipstype Motor Tanker
Off nr 5194806
Klassifisering 1A1
Kallesignal LNOL
Byggeår 1948/12
Leveringsmåned Desember
Byggenr 410
Bruttotonn/BT 19.000
Nettotonn/NT 14.091
Dødvekt/TDW 26.378 T
Skrog LOA 197,11 m
Bredde 23,86 m
Dypgående 12,49 m
Skipsbeskrivelse Motortanker
Skipsfunksjon/bruk Fartøy for frakt av oljeprodukter
Hastighet 13
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
Lasthåndtering Type ikke registert
Kjeletype 5 x dampkjeler, damptrykk: 180 PSI
Kjelebygger Bygger ikke registert
Hjelpemaskineri 4 x dieselgen, type Ruston
El-kraft kW/220VDC, lys 100 VDC (to omformere)
Navigasjonsutstyr Utstyr ikke registert
Manøvreringssystem System ikke registert
Kommunikasjonsutstyr Utstyr ikke registert
Maskin-/motordetaljer Doxford, 2-takt, enkeltv., 4 -sylindret, syl. dim.: 725 x 2.250 mm, 10.500 BHK
Maskin-/motorbygger North East Marine Engineering Co (1938) Ltd, Wallsend, England
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
Sted Haverton Hill on Tees
Reg havn Sandefjord

1946 Etter fredsslutningen i 1945 måtte Kosmos-selskapenes fangstmateriell bygges opp igjen fra grunnen av. De to flytende kokerier KOSMOS og KOSMOS II var begge gått med under krigen, likeså 7 hvalbåter. De hvalbåter som var i behold, måtte gjennomgå en grundig reparasjon.
Kontrahert i februar av Kosmosselskapene for anskaffelse av et nytt flytende kokeri ved Furness Shipbuilding Company, Middlesborough for levering 1948
1948 Bygget som hvalkokeri/tanker KOSMOS V ved Furness Shipbuilding Company Ltd, Haverton Hill-on-Tees, Middlesborough, UK for regning av A/S Kosmos (Anders Jahre & Co), Sandefjord.Sjøsatt 10/07 og overlevert i desember.
Da Kosmos-selskapet ikke kunne få konsesjon på mer enn to kokerier, ble det bestemt at nybygningen ved Furness Shipbuilding Company skulle utstyres som tankskip. Dette fikk navnet KOSMOS V, og ble ferdig høsten
KOSMOS V var elektrisk sveiset m/klinket sidespant.
KOSMOS V ble bestilt for å bli det tredje kokeriet i flåten. Det ble bygget som kombinert tank- og hvalkokeri og ble levert ferdig 6 desember 1948. Hensikten var å bygge det som hvalkokeri og la det erstatte KOSMOS IV da dette nye moderne skipet var mer effektivt enn KOSMOS IV som til da ennå ikke hadde gjennomgått den store ombygging og kapitalkrevende modernisering (1950-52). En hermetikkfabrikk for hvalprodukter var installert om bord. Dette lot seg ikke realisere da en endring av hvalloven ble gjennomført den 13 desember 1948. Søknad om komplettering til kokeri ble derfor avslått. KOSMOS V ble siden benyttet som tankbåt og forsyningsskip for Kosmos ekspedisjonene under sesongen og dels til tankbåt i ordinær tankfart (kilde ”Kosmos gjennom 25 år”)
KOSMOS V ble benyttet som tankbåt, både som Crude Oil tanker og til hvaloljetransport fra isen.
Jomfruturen gikk fra verkstedet til Sandefjord. Kaptein var Einar Høifødt. Forlot Sandefjord 15/12 med kurs for Sydishavet via Curacao for å ta ombord forsyninger til fangstflåten i isen. KOSMOS V hadde mye problemer med hovedmotorene i begynnelsen.
1949 Første radiokontakt med kokeriet KOSMOS IV 12/01. Ankom feltet og KOSMOS IV 21/01 tter å ha passert et kraftig uvær på turen. Fem finnhvaler ble benyttet som fendere for overføring av proviant og andre nødvendigheter kunne ta til.
1966 Solgt til Buitsee Viskorporasie (Eiendoms), Cape Town, Syd-Afrika og ombygget til fabrikk skip for havfiske. Omdøpes SUIDERKRUIS og registreres i Syd-Afrika med Cape Town som hjemmehavn. Oprerte på fiskefeltene utenfor Syvest-Afrika mellom 1967 og 1969.
1969 Fra høsten 1969 i drift på fiskefeltene på Nordvest-Afrika. Senere omdøpt L'INTERPECHE registrert i Bermuda.
1970 Omregistreres til Panama.
1971 Eier er L'Interpeche Ltd., Hamilton, Bermuda
1982 Solgt til Soc. Pesques Playa Blanca, Chile. Omdøpt PLAYA BLANCA. Under chilensk flagg og med Valparaiso som hjemmehavn.
1984 Fra 1984 operert som flytende fabrikk for fiskeflåten i Caldera, Chile for Soc. Pesquera Playa Blanca
1987 Solgt til kinesiske huggere. Slept fra Chile til Hong Kong. Hugget 14/10.1987.

1948 Built as whaling factory, but ended up as tanker. When the WW II was over in 1945 the Kosmos-companies had to rebuild their fleet from the bottom of. The floating factories KOSMOS and KOSMOS II both sank during the war, as well as 7 cathers. Those catchers still floating, had to go through a major repair and upgrading.
In February 1946 the Kosmos companies ordered a new factory at Furness Shipbuilding Company, Middlesborough for delivery 1948.
KOSMOS V were built to be the third factory in the fleet. It started as a combined tanker and whaling factory and delivered the 6th.of December 1948. The plan was to build it and replace the KOSMOS IV, as this new factory was more modern and effective. KOSMOS IV had not been modernised until then. A very capital consuming mission later ordered (1950-52). A canning factory for whale products was installed onboard. A new law of whaling came in to force the 13th of December 1948 and jeopardized the plans.The application for completing the ship to whaling factory was rejected, and KOSMOS V became later a tank and transport ship for the Kosmos expeditions during whaling seasons and partly as crude oil carrier in ordinary oil trade. (source: ”Kosmos gjennom 25 år”)
As the Kosmos-company did not get a licence for more than two factories, a decision was taken to convert the newbuilding at Furness Shipbuilding Company to an ordinary motor tanker. It was named KOSMOS V, and finished the autumn of 1948.
1966 Sold to South-Africa and converted to deep sea fishing. Renamed SUIDERKRUIS. Registered in Cape Town, South Africa. Operated on the fishing fields outside South-west Africa between 1967 to 1969.
1969 From the autumn of 1969 operated at the fishing fields outside northwest Africa. Later renamed L'INTERPECHE and registered at Bermuda.

  • KOSMOS V

    KOSMOS V
  • KOSMOS V

    KOSMOS V
  • KOSMOS V

    KOSMOS V
  • KOSMOS V

    KOSMOS V
  • KOSMOS V

    KOSMOS V
  • KOSMOS V

    KOSMOS V
  • KOSMOS V

    KOSMOS V
  • KOSMOS V

    KOSMOS V
  • KOSMOS V

    KOSMOS V
  • KOSMOS V

    KOSMOS V
  • KOSMOS V

    KOSMOS V
  • KOSMOS V

    KOSMOS V
  • KOSMOS V

    KOSMOS V
  • KOSMOS V

    KOSMOS V
  • KOSMOS V

    KOSMOS V
  • KOSMOS V

    KOSMOS V
  • KOSMOS V

    KOSMOS V
  • KOSMOS V

    KOSMOS V
  • KOSMOS V

    KOSMOS V
Kilde: Jahre-Nytt. www.teebuiltships.co.uk/, boken «Kosmos gjennom 25 år»
Utarbeidet av: Samlet og bearbeidet av Ragnar Iversen
   
https://www.sandefjordshistorie.no