MS SALTVIK

Tilbake til søk
SALTVIK
Nasjonalitet
Norge
Skipstype Motorskip
Off nr 5417349
Klassifisering DnV +1A1
Kallesignal LJHV
Byggeår 1936/11
Leveringsmåned November
Byggenr 100
Bruttotonn/BT 1.571
Nettotonn/NT 888
Dødvekt/TDW 2.400 T.
Skrog LOA 77,72 m
Bredde 12,16 m
Dypgående 5,54 m
Skipsbeskrivelse Motorskip
Skipsfunksjon/bruk fartøy for stykkgods
Hastighet 9
Drivstoffkapasitet 2 stk dampkjeler m/overheter dim.: 11'x9,6'og 2 fyrganger hver, heteflaten (HF): Porsgrunn mek Verksted, Porsgrunn.
Lasthåndtering 3 x lasterom 5 x bommer 5 x vinsjer
Kjeletype 2 x dampkjeler (ildrørskjel/fire tube boiler) m/overheter dim.: 11' x 9,6' m/2 fyrganger i hver, heteflaten (HF): 2.095 kv/ft. 207 PSI arbeidstrykk.
Kjelebygger Bygger ikke registert
Hjelpemaskineri Maskineri ikke registert
Maskin-/motortype 1 x Dampmaskin
Maskin-/motorytelse
Maskin-/motordetaljer
Maskin-/motorbygger Trondhjem Mekaniske Verksted
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
1958 - 1963
Norge
Sted Porsgrunn
Reg havn Sandefjord

1936 Bygget som dampskipet LYSAKER V ved Porsgrunn mek Verksted, Porsgrunn for L. Lorentzen Oslo.
1952 Solgt til Skibs-AS Bratsberg (Finn Røgenæs) Haugesund og døpt KYA
1956 Solgt til Beckers Rederi AS Kristiansund
1958 Opplagt i Kristiansund
1958 Solgt til AS Sandvik (A C Olsen), Sandefjord, omdøpt SALTVIK
1959 Maskinskade. Slepes til Montreal for reparasjon.
1962 Opplagt i Sandefjord
1963 Solgt til PR Jens Hetland & Kasper Nilsen Egersund og døpt RAMSVIK
1967 Solgt til Bjønndalens Bruk A/S Normann Tanberg Oslo. Omdøpt PORFYR og ombygget til lekter.
1969 Under slep av slepebåten BOSS, slepet brakk og lekteren PORFYR drev på land. Lekteren solgt til hugging.

1936 Built as dry cargo ship LYSAKER V by Porsgrunn mek Verksted, Porsgrunn for L. Lorentzen Oslo.
1952 Sold to Skibs-AS Bratsberg (Finn Røgenæs) Haugesund and named KYA
1956 Sold to Beckers Rederi AS Kristiansund
1958 Laid-up in Kristiansund
1958 Sold to AS Sandvik (A C Olsen), Sandefjord and renamed SALTVIK
1959 Engine brake-down. Continued to Montreal by tow for repair.
1962 Laid-up in Sandefjord
1963 Sold to PR Jens Hetland & Kasper Nilsen Egersund, named RAMSVIK
1967 Sold to Bjønndalens Bruk AS Normann Tanberg Oslo, renamed PORFYR and converted to barge.
1969 During towing by tug BOSS, the drag went off and PORFYR drifted ashore. Sold to breaking.

  • SALTVIK

    SALTVIK
Kilde: DnV reg.-1953/61
Utarbeidet av: Samlet og bearbeidet av Ragnar Iversen
   
https://www.sandefjordshistorie.no