MS HALDOR VIRIK

Tilbake til søk
HALDOR VIRIK
Nasjonalitet
Norge
Skipstype Motorskip
Off nr Nummer ikke registert
Klassifisering DnV +1A1
Kallesignal JWWB
Byggeår 1958/5
Byggenr 303
Bruttotonn/BT 9.447
Nettotonn/NT 5.522
Dødvekt/TDW 13.145 T
Skrog LOA 153,4 m
Bredde 18,95 m
Dypgående 11,09 m
Skipsbeskrivelse Motorskip
Skipsfunksjon/bruk Funksjon ikke registert
Hastighet 14,5 knop / 1.279 Mt bunkerskapasitet.
Drivstoffkapasitet 1 x hjelpekjele (donkey boiler), oljefyrt, 100 PSI. 1 x hjelpekjel (exh.gas economiser), eksosfyrt, 100 PSI.
Lasthåndtering 5 lasterom, 5 luker. 694/640.000 grain/bale. 18 bommer (1 x 30T, 1 x 15T, 2 x 10T, 14 x 5T). 16 vinsjer. Dyptanker for vegetabilske oljer
Kjeletype Bygger ikke registert
Kjelebygger Bygger ikke registert
Hjelpemaskineri Maskineri ikke registert
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
1963 - 1966
Norge
Sted Emden
Reg havn Sandefjord

1955 Kontrahert av Bergenske Dampskipsselskap, Bergen ved Rheinstahl Nordseewerke i Emden
1958 Bygget som tørrlast skipet NEPTUN ved Rheinstahl Nordsee, Emden for Bergenske Dampskipsselskap, Bergen. Sjøsatt 06/03. En måned før overtagelsen ble skipet solgt til Viriks Rederi A/S (Haldor Virik), Sandefjord for GBP 1.000.000. Ferdigstilt 28/05. Etter garantiettersyn i oktober ble hun overtatt av Viriks Rederi A/S (Haldor Virik), Sandefjord. Omdøpt HALDOR VIRIK..
1966 Solgt til Neptune Navigation Corp., Monrovia i januar og omdøpt KENOSHA. Overlevert nye eiere i Antwerpen, Belgia.
1976 Solgt i november til Consorcio Naviera Peruana S.A., Callao, Peru. Omdøpt LIMA
1981 Overtatt av Troyle Shipping Co., Panama i august. Omdøpt MAYFLOWER.
1983 Ankom Shanghai 22/12-1983 for hugging.

Fremdrift: 1 x dieselmotor, MAN , 2-takt/enkeltv., 9-sylindret, syl. dim.: 700 x 1.200 mm. 5.916BHK/4.413kW ved 125 o. min. Bygget av Maschinenfabrik Augsburg-Nürnberg A. G., Augsburg, Vest-Tyskland.

1955 Ordered on behalf of Bergenske Dampskipsselskap, Bergen at Rheinstahl Nordseewerke, Emden
1958 Built as motor ship NEPTUN by Rheinstahl Nordseewerke, Emden for Bergenske Dampskipsselskap, Bergen. Launched 06/03-1958. One month before delivery to the owner she was sold to Viriks Rederi A/S (Haldor Virik), Sandefjord. After the guaratee check in October she was taken over by Viriks Rederi A/S (Haldor Virik), Sandefjord. She was renamed HALDOR VIRIK.
1966 Sold to Neptune Navigation, Monrovia in January and renamed KENOSHA. Handed over to new owners in Antwerp, Belgium.
1976 Sold to Consorcio Naviera Peruana, Callao, Peru. Renamed LIMA
1981 Taken over by Troyle Shipping Co., Panama. Renamed MAYFLOWER.
1983 Arrived Shanghai 22/12-1983 for breaking.

  • HALDOR VIRIK

    HALDOR VIRIK
  • HALDOR VIRIK

    HALDOR VIRIK
  • HALDOR VIRIK

    HALDOR VIRIK
  • HALDOR VIRIK

    HALDOR VIRIK
  • HALDOR VIRIK

    HALDOR VIRIK
  • HALDOR VIRIK

    HALDOR VIRIK
Kilde: Miramar Ship Index
Utarbeidet av: Kaare Gulbrandsen
   
https://www.sandefjordshistorie.no